Verslag 19 juli 2013

Wegens omstandigheden een nogal heel erg laat verslag... Volgende keer beter.

Door het prachtige terrasjesweer en de vakantietijd was de opkomst deze keer eerder beperkt, maar dat maakte de avond niet minder leuk. Dank aan de echt die-hards! ;-)
Met 12 aanwezigen dus een beperkt aantal, maar toch voldoende om ons te verdelen over 4 tafeltjes.

Ondanks het voornemen in de herinneringsmail zijn er toch geen (of er weinig) 'vakantie'spellen gespeeld, maar enkele spelers zijn toch naar een ander land getrokken om hun taken als Ninja te vervullen of goederen te verhandelen in het hete Afrika.
Maar genoeg gezeverd, over naar de kern van de zaak: wat is er vrijdag zoal gespeeld?

Terwijl er gewacht werd op extra deelnemers werd er begonnen met enkele zogenaamde 'fillers': korte en luchtige spelletjes met simpele regels die je snel tussendoor kan spelen.

Een groepje begon met 'Qwixx' en een ander met 'Beverbende'.


Achtergrond van 'Qwixx':
Geen thema of verhaal. Simpel dobbelspelletje waarbij je 4 verschillend gekleurde dobbelstenen rolt samen met 2 witte. Je kiest er één witte uit en en één gekleurde en telt die waarden op. Dat getal duid je aan op je spelersblaadje. De catch is dat de cijfers afhankelijk van de kleur in op- of aflopende volgorde staan en je telkens je iets aanduidt enkel rechts daarvan verder mag aanduiden. Dus als je te snel verder in de rij begint aan te duiden is de kans kleiner dat je er veel kan aanduiden en aangezien de cijfers punten zijn wil je zoveel mogelijk vakjes per rij aanduiden. Buiten je beurt mag je altijd de waarde van de 2 witte dobbelstenen bij een kleur naar keuze aanduiden. Leuk dobbelspelletje!



Achtergrond van 'Beverbende':
De bedoeling van het spel is om het spel te stoppen wanneer je het vermoeden hebt dat jouw 4 gedekte kaarten opgeteld de laagste waarde van alle spelers hebben.
In je beurt kan je kiezen om de openliggende kaart van de stapel te nemen en die te wisselen met één van jouw gedekte kaarten en die gedekte kaart open in het midden te leggen. Als je geluk hebt is die gedekte kaart hoger van waarde, als je pech hebt, heb je misschien net een lagere kaart gewisseld voor een hogere kaart. Je mag in je beurt ook een kaart van de gedekte stapel nemen en die na het bekijken wisselen met één  van jouw kaarten, of die kaart open leggen (en ze niet nemen dus) of als het een actiekaart is de actie uitvoeren. Leuk kaartspelletje!
Zie ook maart 2013 voor meer uitleg.




Daarna werd het tijd voor de iets uitgebreidere spellen.
Aan het tafeltje van Luk, Wim, Tom en Wout werd er met een avondvullend spel begonnen, nl. het door 2 Belgische neven ontworpen 'Yedo'. Voor Wim en Luk (eigenaar) de tweede maal dat ze het speelden na de eerste keer bij Bengereng de week ervoor.

Achtergrond van 'Yedo':
Als speler ben je het clanhoofd van een Japanse familie en stuur je je gezanten uit om missies te voltooien voor de Shogun om zo in zijn gunst te komen staan. Voor de missies verzamel je wapens, huur je geisha's in, bouw je uitbreidingen van je clanhuis, probeer je te anticiperen op gebeurtenissen enz.

En? Yedo is een erg goede worker-placement game waarin je elke beurt weer verscheidene zaken wil doen, maar er te weinig geld voor hebt of door medespelers geblokkeerd wordt. Door de manier waarop de clanleden worden ingezet en geactiveerd ben je constant betrokken bij het spel waardoor de lange speelduur (+-3u) helemaal geen issue is. Door de veelheid aan keuzes en mogelijkheden blijft het spel de hele tijd boeiend en kijk je achteraf al uit naar de volgende keer in de hoop dat je dan je zetten net dat ietsje beter kan optimaliseren zodat je misschien die zwarte missie toch kan voltooiien. Door de vele missies, actie- en gebeurteniskaarten en de vele mogelijkheden is de herspeelbaarheid volgens mij gegarandeerd. Dit is een blijvertje! Nu nog hopen op een Nederlandse uitgave...
Luk had gewonnen en ikzelf - ondanks mijn vorige spelervaring - serieus laatste... [WIM]

sfeerbeeld
als het het spel je niet is uitgelegd ziet alles er nogal druk en ingewikkeld uit,
maar eens je bezig bent wordt alles duidelijk en zie je plots de structuur.


Aan een andere tafel speelden Rudy, Thieme en Dirk een ook al redelijk lang potje 'Lancaster'.

Achtergrond van 'Lancaster':
In Lancaster staan de spelers Henry de Vijfde van Lancaster met hun ridders bij om zijn snode plannen, de hereniging van Engeland en - nog veel belangrijker - het veroveren van de Franse kroon te bewerkstellingen. De spelers zetten ridders in om het aanzien van de koning te winnen, ze kunnen ridders trainen in het eigen kasteel, het land doorkruisen om graven te beïnvloeden, een gevecht met de Fransen uitlokken enz.. Bovendien moeten belangrijke wetten gestemd worden. Het spreekt voor zich dat spelers de uitkomst van die stemming zo veel mogelijk willen beïnvloeden. En de wetten hebben een grote invloed op het spel en zijn een belangrijk spelelement.

En?  Het was een tijdje geleden dat we deze nog eens hadden kunnen spelen dus liep het in het begin een beetje stroef maar zo gauw we een eerste rondje (van de 5) hadden afgewerkt begon het allemaal terug te dagen.
Lancaster is een toegankelijk spel met een relatief kleine geluksfactor. Men plaatst zijn ridders op verscheidene plaatsen in Engeland om zo het aantal en de waarde van zijn ridders te vergroten die dan bij je volgende beurt weer eens zo zwaar gaan doorwegen op de tegenstander. Je kan je ridders ook inzetten op je eigen kasteel en zo leuke extra's verdienen  (zoals geld, schildknapen, extra ridder, upgrades, ...). Als laatste mogelijkheid kan je je ridders ook inzetten in een gevecht tegen Frankrijk en zo punten vergaren. Ook een leuk extraatje is het stemmen van de wetten die bepalend zijn voor het verdere verloop.
Al bij al een topspel dat eigenlijk een beetje te weinig op tafel komt !!
Winnend zal ik dit spel niet snel afsluiten aangezien ik altijd wel eens ergens kansen laat liggen maar dat weerhoudt me er niet van Lancaster een dikke 8 te geven.
Vanavond ging de overwinning verdiend naar Thieme ( ± 12 JAAR !!) kort gevolgd door Rudy en op respectabele afstand volgde ikzelf ;-) [DIRK]


sfeerbeeld

Toen 'Lancaster' erop zat, was er nog te weinig tijd over voor een lang spel, maar nog teveel om op te vullen met 'fillers' dus werd er besloten om 'Waka waka' nog eens boven te halen.

Achtergrond van 'Waka Waka':
In Waka Waka speel je de leider van je Afrikaanse stam. Door het vergaren van goederen en andere zaken wil je aantonen dat jouw stam het welvarendst is, en je medespelers eigenlijk maar primitieve stakkers zijn.  In het spel wordt dit voorgesteld door een ladder waar je een trede omhoog mag klimmen wanneer je goederen (of genoeg geld) verzamelt.  De eerste treden zijn goedkoop, de laatste erg duur.  Dit regulerend mechanisme zorgt ervoor dat iedereen in het spel blijft en de leider niet te ver uitloopt. 

En? Ik heb Waka waka leren kennen vorig jaar op Spel in Broechem. Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was over dit toch wel zéér fraai uitgevoerd bordspel van Rüdiger Dorn, bekend van o.a. Arkadia, Goa en Jambo. Het is een pick up & delivery spel waarbij je handelt in Afrikaanse goederen en probeert op te klimmen op een niveauschaal.
Wie als eerste niveau 5 bereikt is de winnaar. Het spelverloop is heel simpel en vlot en er is ook weinig tot geen down-time aangezien je als niet actieve speler ook kunt mee profiteren van de acties van je tegenstander mits betaling van 1 goud. Elke speler speelt maximaal 3 kaarten uit zijn hand en voert de bijhorende acties uit daarna is het de beurt aan de volgende ...
Op het gemakkelijkste niveau duurt het spel amper 20 minuten, op het moeilijkste hooguit een uurtje maar toch heeft dit spel alles in zich om één van de betere familiespellen te zijn : amper 5 minuutjes uitleg, een kleine portie tactiek hand in hand met een kleine portie geluk, altijd een close-finish en zéér zéér mooi materiaal !!
Vanavond ging de overwinning in deze naar mij maar in de volgende beurt waren zowel Thieme als Rudy ook uit geweest das 't bleef spannend tot 't laatste. [DIRK]

Sfeerbeeld:


Als afsluiter van de avond speelde deze tafel het korte en onlangs door 999Games vertaalde en uitgegeven 'Love Letter' dat in onze club nogal populair blijkt te zijn gekeken naar de keren dat het al op tafel gekomen is.

Achtergrond van Love Letter:
Na de  arrestatie  van  Koningin  Marianna wegens  hoogverraad was  niemand  meer kapot  dan haar  dochter,  Prinses  Annette. Potentiële minnaars poogden Annette's  verdriet  te verlichten  door  haar  het  hof te  maken  en zo wat plezier in  haar  leven  te  brengen. Jij bent  een  van  die minnaars  die  probeert je liefdesbrief  aan  de  prinses  te bezorgen. Helaas heeft ze zich opgesloten in het paleis, dus moet je vertrouwen  op tussenpersonen om je boodschap af te leveren.

En? Mening en impressie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)
Review van Love Letter (Engels)


Wat er aan de laatste tafel zoal gespeeld is geweest, heb ik zelf een beetje gemist, maar ze hebben daar o.a. weer het altijd geslaagde 'Stenen Tijdperk' gespeeld.

Achtergrond van 'Het Stenen Tijdperk'
De steentijd kenmerkt zich door beginnende akkerbouw, het produceren van grondstoffen zoals hout, leem, goud en zilver en het bouwen van hutten. Handelen wordt steeds populairder en de beschaving ontwikkelt zich in snel tempo. Maar ook traditionele vaardigheden als jagen en het verzamelen van vruchten zijn vereist om stamleden te eten te kunnen geven.
De spelers proberen al deze uitdagingen het hoofd te bieden. Er zijn veel manieren om het doel te bereiken, waardoor iedere speler een andere strategie kan kiezen. Aan het einde van het spel zal blijken welke de juiste was.

En? Het stenen tijdperk is één van mijn favoriete spellen. Het is toegankelijk voor iedereen, ziet er prachtig uit, bevat een mooie combinatie van geluk, strategie en tactiek en zorgt door de dobbelstenen voor de nodige hilariteit als iemand ondanks zijn 5 stamleden toch geen goud weet te dobbelen. Elke ronde moet je terug de afweging maken van waar je je stamleden gaat inzetten en hoeveel je er telkens inzet: ga je ze grondstoffen of voedsel laten verzamelen, ga je ze de akker laten bewerken, werktuigen laten vervaardigen, kindjes laten maken in het sexhutje, hutjes laten bouwen of de stamcultuur laten ontwikkelen. Concentreer je al je stamleden op één plaats of verdeel je ze?
Ondanks het 'grote' aantal keuzes zijn ze vaak wel voor de hand liggend, waardoor je ook weer geen hoofdpijn zal krijgen van het denkwerk. Dit spel zou in elke familiespellenkast aanwezig moeten zijn en staat ook niet verkeerd in de kast van een veelspeler. [WIM]
Mening en impressie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Sfeerbeeld

En toen zat deze zomerse avond er weeral op. Met 2 relatief nieuwe gezichten kunnen we deze avond ondanks de lage opkomst toch geslaagd noemen. We hebben ons weer geamuseerd met het betere gezelschapsspel en dat is waar het om draait!
Tot 16 augustus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten