Verslag 17 januari 2014

Het lijkt erop dat het spelersaantal op onze spelavonden blijft steken rond de 20 spelers, ook deze avond waren er weer 20 gegadigden opgedaagd om zich een hele avond te amuseren met een spelletje. Voornamelijk oude bekenden, maar ook enkele nieuwe gezichten. En om dat laatste kunnen we alleen maar blij zijn natuurlijk!

Genoeg rond de pot gedraaid, wat is er allemaal gespeeld?

Ikzelf begon met Jeroen en de broertjes Wout en Thieme met een allereerste potje Vanuatu, wegens pas aangeschaft en nog niet gespeeld. We moesten ons dus eerst een klein beetje door de regels worstelen, maar aangezien ik al wat voorbereidend werk gedaan had, ging dat nog relatief vlot (al zeg ik het zelf...). Toen we hiermee klaar waren, was ook een andere groep klaar en hebben we ons opgedeeld.

Achtergrond van 'Vanuatu':
De spelers zijn inwoners van de eilandenarchipel Vanuatu en proberen op te klimmen in het leven door allerhande zaakjes te doen in de hoop wat schamele 'vatu' en wat welvaart te verdienen. Dat gebeurt door visvangst, schatten opduiken, toeristen rondleiden, hutjes bouwen, handel drijven en zandtekeningen maken. De spelers kiezen deze acties door om de beurt 2 van hun spelersblokjes op één of twee van de 9 beschikbare acties te plaatsen, daarna doen ze dit nogmaals en daarna nog één keer met maar één blokje. Na deze 3 'plaatsingen' worden de acties in spelersvolgorde uitgevoerd, maar de catch is dat je enkel een actie mag doen waar je een meerderheid van blokjes hebt. Na je actie haal je je blokjes af het bord waardoor iemand anders bij die actie de meerderheid krijgt. Dit ingenieuze biedsysteem zorgt ervoor dat je je medespelers goed in het oog moet houden, je kan ze tegenwerken of tegengewerkt worden en als je niet goed uitkijkt kan je geen enkele actie doen!
En? De eerste keer is het altijd wat zoeken naar de juiste strategie en elke beurt overloop je in je hoofd de verschillende manieren om geld en punten te verdienen en die zijn in dit spel niet héél duidelijk. Ik merk dat ik het altijd moeilijk heb om net dát te doen in een eerste spelletje waardoor ik dit spel grandioos (maar écht grandioos) verloren heb. De andere spelers hadden het spel iets sneller door waardoor ze het belang van toeristen en hutjes goed ingeschat hadden, Jeroen had dit het snelste door waardoor hij met de overwinning naar huis mocht (proficiat!).
Hoewel ik niet helemaal wild was na afloop (ongetwijfeld te wijten aan mijn zwaar verlies), kijk ik al wel uit naar een volgende keer in de hoop dat ik dan van in het begin wél alle acties doorheb. Het spel ziet er mooi uit en het biedsysteem biedt ruimte voor heel wat tactiek. [WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Hierna zijn we opgesplitst en bleven we met negen spelers over. Luk, Dirk, Wouter en Thieme besloten Brugge te spelen, waardoor ik met Jeroen en een deel van de familie Moonen een 5-spelerspel uitzochten. Dit werd Sun, Sea & Sand. Waardoor ik en Jeroen in het tropische eiland-thema bleven. :-)

Achtergrond van 'Sun, sea & Sand':
Als uitbater van een tropisch resort probeer je in 8 weken tijd het populairste resort van het eiland te bouwen en zodoende het meeste toeristen te lokken. Dit doe je door familieleden aan het werk te zetten om attracties en activiteiten uit te bouwen zoals een tennisveld, dolfijnen kijken, een restaurantje, ritjes in een speedboat enz. Je stuurt ook familieleden op pad om bungalows te bouwen voor de zorgvuldig geselecteerde toeristen die een ander familielid aan de haven is gaan ophalen. En als je geluk hebt, blijft er nog een rugzaktoerist hangen ook, maar zorg dan wel voor voldoende signalisatie!
De familieleden die je aan het werk zet zijn afhankelijk van de gekozen actie meerdere rondes 'bezet' en komen misschien pas na 3 weken terug vrij, zo'n attractie bouwen is ten slotte niet op één twee drie gedaan.
En? Dit spel komt bij mij regelmatig op tafel en ik blijf het leuk vinden. In eerste instantie was ik aangetrokken door het thema en de mooie vormgeving, maar er bleek ook nog eens een erg leuk familiespel te zitten achter het mooie plaatje. Simpele en erg thematische regels maken dit spel erg toegankelijk en gemakkelijk uitgelegd. Het tijdsmechanisme ben ik zelf nog nergens tegengekomen (T'zolkin?) en geeft wat extra aan dit worker-placement spel. Dat het maximum een uurtje duurt en 5 spelers kan accomoderen, maakt dat ik dit spel niet snel uit mijn collectie zal verwijderen.[WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Terwijl wij in een tropisch paradijs verbleven, zat de andere tafel in het druilerige Brugge. Hoe mooi yin en yang. :-)

Achtergrond van 'Brugge':
De spelers kruipen in de huid van kooplieden die proberen om bij de machthebbers van de stad te horen. Ze strijden om invloed, macht en status. Maar rust is er nooit: dramatisch gebeurtenissen werpen een schaduw op de welvaart van de stad. Wie slaagt er in om meest macht en rijkdom te verzamelen?
Elke ronde bestaat uit 4 fasen waarin je eerst je hand tot 5 aanvult met kaarten om daarna 4 van die kaarten te gebruiken om 6 verschillende acties mee te doen: arbeiders of geld nemen, kanalen of huizen bouwen, het noodlot afwenden of invloedrijke personen aantrekken. En als laatste wordt er op bepaalde plaatsen gekeken welke speler er de meerderheid heeft om hem zo extra punten te scoren naast de punten voor zijn huizen, ingehuurde personen, aangelegde kanalen, standbeelden enz.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Na Brugge bleven ze dicht bij het water en gingen ze over op 'Nauticus', net Brugge een nieuwe release vanop de spellenbeurs in Essen dit jaar.

Achtergrond van 'Nauticus':
In dit spel is elke speler uitbater van een scheepswerf en stelt in die functie schepen van verschillende grootte samen om er daarna een verscheidenheid aan goederen mee te verschepen.
De startspeler kiest 1 van de 7 beschikbare acties en krijgt een bepaalde bonus die bij die actietegel hoort en beslist vervolgens of hij de actie uitvoert of past. Als je de actie uitvoert, doe je de actie zoveel keer als je wil, waarbij er een aantal 'gratis' werkers zijn aangegeven en je eigen werkers kan afgeven om de actie nog meerdere keren te kunnen uitvoeren. Nadat de startspeler zijn keuze heeft gemaakt, maakt elke volgende speler die keuze, waarna de startspeler doorschuift in wijzerzin en een volgende actiefase start
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Aan een andere tafel waren onze vrienden van 't gezelschap in Merksplas begonnen met 'Ninjato' en eindigden ze met de luchtigere spellen 'Blueprints' en 'Coloretto'

Achtergrond van 'Ninjato':
De 3 invloedrijkste stammen in het oude Japan strijden voor de macht en jij probeert als ninja invloed te verwerven in de familie die de macht grijpt en haar zelfs te helpen dit doel te bereiken. Hiervoor val je adellijke huizen binnen, roof je schatten, train je bij de senseï, koop je gezanten van de stammen om en vang je geruchten op die je helpen je doel te bereiken.
En? Dit is een prachtig uitgevoerd spel met een leuk thema en enkele leuke - hoewel niet echt originele - mechanismen (zie: Stenen Tijdperk). De regels zijn niet de meest duidelijke en niet de meest gemakkelijke om te onthouden, maar mij kan het spel wel altijd boeien. Het is alweer veel te lang geleden dat ik dit speelde. Hopelijk kom ik er snel nog eens aan toe (en ken ik de regels allemaal nog, wantdat was aan deze tafel ook een klein probleempje ;-) [WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van 'Blueprints'
In dit spel zijn de spelers architecten die in de loop van drie korte rondes door het stapelen van dobbelstenen proberen om gebouwen te zetten, liefst trouw aan de 'blueprint' die ze achter hun spelerschermpje hebben liggen. Aan het begin van het spel worden er 7 tot 9 (afhankelijk v/h aantal spelers) dobbelstenen getrokken en nemen de spelers er om beurten één en rollen er een nieuwe voor, 6x per ronde. Na elk van de 3 rondes krijg je een ranking waar punten aan vast hangen afhankelijk van welke dobbelstenen je waar geplaatst hebt.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Aan de volgende tafel speelden Carl, Petra en Arne van Spinli 'Puerto Rico: het kaartspel', 'De Glasstraat' (met Rudy erbij) en ook 'Blueprints', wat dit laatste tot populairste spel van de avond maakt!

Achtergrond van 'Puerto Rico: het kaartspel'
De spelers zijn hoge heren in Puerto Rico die verschillende rollen aannemen om zoveel en zo profijtelijk mogelijk gebouwen neer te zetten. De eerste met 12 gebouwen eindigt het spel en dan is het punten tellen. Het unieke aan dit spel is dat de kaarten dienen als gebouw (open op tafel), als geld (waarde v/h gebouw is het aantal af te leggen kaarten) of als productiegoed (dicht op een productiegebouw). Het is dus constant afwegen welk gebouw je gaat bouwen en welke andere kaarten je daarvoor wilt afgeven. Het spel wordt voortgestuwd door de keuze van de verschillende rollen die elks een andere actie opleveren, met iets extra voor degene die de rol in zijn beurt kiest. Er zijn ook een heleboel speciale gebouwen die je een permanent voordeel opleveren.
En? Erg goed spel: telkens weer word je voor een moeilijke keuze gesteld: welk gebouw kopen en welke gebouwen daarvoor afleggen? De keuze van de rol beïnvloedt ook de andere spelers dus ook daar zit een erg tactische kant. Erg eenvoudige regels eigenlijk, die toch voor de nodige diepgang zorgen. Aanrader! Ik durf het amper neer te schrijven, maar ook dit spel heeft Wouter gewonnen. [WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'De Glasstraat':
De Glasstraat is een 250 km lang pad door het Beierse woud dichtbij de grens van Tsjechië waar in vroegere tijden het centrum van de glasproductie was gevestigd. In dit spel ga je glas produceren in vier bouwperiodes. Je produceert onder andere steen en glas die je dan weer aanwendt om mee te bouwen aan de stad, wat dan weer je inkomsten vergroot. Je neemt specialisten in dienst die je voor allerhande klusjes kunt inzetten, houthakken bijvoorbeeld. Als je deze lieden slim uitspeelt kan je je tegenstanders een stapje voor blijven.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


En om af te sluiten de laatste tafel, waar er Frank en Nico begonnen met de twee-spelerspellen  'Lost cities' en 'Schotten Totten', om daarna over te gaan naar het meerspelerspel 'Isla Dorada' met Rudy erbij en ze eindigden met 'Buccaneer Bones'


Achtergrond van 'Lost Cities':
In dit subtiele spel zijn de spelers investeerders die onzekere expedities naar onherbergzame gebieden financieren. Ze sparen een of meerdere series kaarten. Voor iedere serie betalen ze 20 punten. Pas als de waarde van een serie boven de 20 uitkomt, levert een exped
itie punten op, vooral als men een of meer weddenschapskaarten heeft ingezet. Die verveelvoudigen namelijk de winst! Maar ook het verlies…
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)







Achtergrond van 'Schotten Totten':
Middenin de Schotse Hooglanden staan de inwoners uit Zuid-Tottenbury en Noord-Tottenbury tegenover elkaar. Ze zijn gewapend met stokken, doedelzakken en knuppels en staan klaar om de strijd om de grensstenen in te gaan. Beide spelers proberen telkens aan hun kant van de grensstenen een sterkere afdeling op te bouwen dan de tegenstander aan de andere kant. Zorg dat het je lukt om drie naast elkaar liggende grensstenen of in totaal vijf grensstenen te claimen en win!
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Isla Dorada':

De spelers bevinden zich in het jaar des Heren 1934 en zijnlid van een expeditie die een noodlanding heeft gemaakt op een paradijselijk eiland. Dat eiland is voorzien van een overvloed aan aantrekkelijke locaties, de ene al mooier dan de andere.  Op deze locaties bevinden zich prachtige schatten, maar er zijn er ook waarop een vloek rust. Een vloek die sommige spelers treft wanneer ze deze de locaties aandoen.
Maar er is wel een probleem. De spelers kunnen er niet zomaar op los lopen, dat is veel te gevaarlijk. Dus bewegen ze zich in groep.
Dat bewegen in groep, verspreid over minstens 16 ronden, daar zit de kern van het spel. Je biedt met je verzamelde transportkaarten om de reis verder te kunnen zitten naar een stad van jouw keuze die hopelijk niet teveel voordeel oplevert voor je medespelers - die noodgedwongen mee moeten op je trip.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Achtergrond van 'Buccaneer Bones':
Doel van het spel is om zo snel mogelijk drie schatten te verzamelen. Elke speler krijgt een spelersbordje waarop zes havens staan die via een zeeweg verbonden zijn met een eiland. Op de eilanden valt er in de eerste plaats een extraatje te rapen en vooral de broodnodige schatten. Daarnaast krijg je zes scheepsfiches die je op de havens zet. Tenslotte beschik je nog over een pion die je als een soort van troostprijs kan inzetten.
Een standaardbeurt is enorm kort: je neemt vier dobbelstenen, gooit deze en kijkt of je één van je scheepspionnen een of meerdere plaatsjes mag verzetten. Voor elk paar mag je het scheepsfiche in de bewuste rij één plaatsje naar beneden schuiven, bij drie dezelfde dobbelstenen mag je je scheepsfiche zelfs helemaal tot op het eiland brengen. Gooi je drie dezelfde dobbelstenen en staat je schip al op het eiland, kan je een schat oprapen en je schip terug in de haven plaatsen. Het is perfect mogelijk om twee paren te gooien en op die manier twee scheepsfiches te verzetten.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


En toen zat de avond er weeral op...
Hopelijk volgende keer weer minstens evenveel spelers of nog een tikkeltje meer.
Tot 21 februari

Geen opmerkingen:

Een reactie posten