Verslag spelavond 21/2

Grappig om een voorspelling of statistische vaststelling telkens weer bevestigd te zien: ook deze keer weer 20 deelnemers op onze bordspelavond in Den Anker. Vreemd genoeg zijn er altijd wel andere gezichten, wat dat vaste aantal des te opvallender maakt.
Vorig weekend wat flyers achtergelaten op De Kempen Speelt in Merksplas, benieuwd of dat volgende keer meer volk oplevert. Een prognose: ik gok volgende maand 25 deelnemers. :-)

Tot de orde van de dag nu. Wat is er allemaal gespeeld vorige week?
4 speeltafels deze keer waar weer een resem aan spellen gespeeld werd, enkele oude bekenden (gemakkelijk voor het verslag), maar ook weer enkele nieuwe spellen (leuk voor de aanwezigen).
Als je je gezicht liever niet op deze blog ziet staan, volstaat een mailtje naar spelhamels@hotmail.be en en dan verwijderen we de foto onmiddellijk.

Ikzelf begon samen met Veerle en bijna complete 'spellenmaagden' Walter en Ann met 'Het Stenen Tijdperk', aangezien dit het meest toegankelijke echte bordspel was dat we bijhadden (waar zijn Kolonisten van Catan en Carcassonne als je ze nodig hebt?!) om daarna over te gaan naar Dixit Odyssey en op Veerles vraag te eindigen met Sun, Sea & Sand.

Achtergrond van 'Het Stenen Tijdperk':
De steentijd kenmerkt zich door beginnende akkerbouw, het produceren van grondstoffen zoals hout, leem, goud en zilver en het bouwen van hutten. Handelen wordt steeds populairder en de beschaving ontwikkelt zich in snel tempo. Maar ook traditionele vaardigheden als jagen en het verzamelen van vruchten zijn vereist om stamleden te eten te kunnen geven.
De spelers proberen al deze uitdagingen het hoofd te bieden. Er zijn veel manieren om het doel te bereiken, waardoor iedere speler een andere strategie kan kiezen. Aan het einde van het spel zal blijken welke de juiste was.
En? Het stenen tijdperk is één van mijn favoriete spellen. Het is toegankelijk voor iedereen, ziet er prachtig uit, bevat een mooie combinatie van geluk, strategie en tactiek en zorgt door de dobbelstenen voor de nodige hilariteit als iemand ondanks zijn 5 stamleden toch geen goud weet te dobbelen. Elke ronde moet je terug de afweging maken van waar je je stamleden gaat inzetten en hoeveel je er telkens inzet: ga je ze grondstoffen of voedsel laten verzamelen, ga je ze de akker laten bewerken, werktuigen laten vervaardigen, kindjes laten maken in het sexhutje, hutjes laten bouwen of de stamcultuur laten ontwikkelen. Concentreer je al je stamleden op één plaats of verdeel je ze?
Ondanks het 'grote' aantal keuzes zijn ze vaak wel voor de hand liggend, waardoor je ook weer geen hoofdpijn zal krijgen van het denkwerk. Dit spel zou in elke familiespellenkast aanwezig moeten zijn en staat ook niet verkeerd in de kast van een veelspeler. [WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Dixit Oddysey':
Niet echt een thema bij dit spel aangezien het meer een party-game is.
De spelers hebben 5 kaarten met vreemde, mooie, fantasievolle en/of mysterieuze afbeeldingen waar het spel mee gespeeld wordt.
Als je aan de beurt bent (je bent dan de verteller), kies je er één kaart uit en vertel je daar iets over aan de anderen zonder de kaart te laten zien. Dat moet een woord of zin zijn die iets met de afbeelding te maken heeft.
Daarna kiezen de andere spelers uit hun hand een kaart die ook liefst zoveel mogelijk past bij het woord of de zin van de verteller en die kaarten worden gedekt (en geschud) neergelegd en allemaal omgedraaid. Daarna stemmen alle spelers (behalve de verteller) in het geheim op een kaart waarvan zij denken dat die van de verteller is. Alle stemmen worden bekendgemaakt en dan volgt een puntentelling en dat is eigenlijk het moeilijkste onderdeel van de regels. Als iedereen de kaart van de vertellen geraden heeft, krijgt die geen punten. Als niemand ze geraden heeft ook niet. Enkel als minstens 1 persoon het geraden heeft, krijgt de verteller punten. Ook de spelers die juist geraden hadden krijgen punten en elke stem voor jouw kaart (als je geen verteller bent) levert punten op.
En? Dixit blijft een leuk spel als starter of afsluiter, lekker luchtig, niet al te zwaar, niet te lang maar toch erg leuk. En deze versie kan tot 12 spelers accommoderen. Het is altijd weer lachen geblazen als er uiteindelijk maar één kaart ligt die duidelijk bij de uitspraak hoort, dan weet je dat de verteller niets gaat scoren en de anderen allemaal wel. Het is ook altijd weer lekker spannend als je zelf een goede kaart in handen hebt en de stemmen bekendgemaakt worden. Hopelijk heeft iedereen op jouw kaart gestemd! Staat niet voor niets op nummer 3 van party-games aller tijden op boardgamegeek.com [WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Sun, sea & Sand':
Als uitbater van een tropisch resort probeer je in 8 weken tijd het populairste resort van het eiland te bouwen en zodoende het meeste toeristen te lokken. Dit doe je door familieleden aan het werk te zetten om attracties en activiteiten uit te bouwen zoals een tennisveld, dolfijnen kijken, een restaurantje, ritjes in een speedboat enz. Je stuurt ook familieleden op pad om bungalows te bouwen voor de zorgvuldig geselecteerde toeristen die een ander familielid aan de haven is gaan ophalen. En als je geluk hebt, blijft er nog een rugzaktoerist hangen ook, maar zorg dan wel voor voldoende signalisatie!
De familieleden die je aan het werk zet zijn afhankelijk van de gekozen actie meerdere rondes 'bezet' en komen misschien pas na 3 weken terug vrij, zo'n attractie bouwen is ten slotte niet op één twee drie gedaan.
En? Dit spel komt bij mij regelmatig op tafel en ik blijf het leuk vinden. In eerste instantie was ik aangetrokken door het thema en de mooie vormgeving, maar er bleek ook nog eens een erg leuk familiespel te zitten achter het mooie plaatje. Simpele en erg thematische regels maken dit spel erg toegankelijk en gemakkelijk uitgelegd. Het tijdsmechanisme ben ik zelf nog nergens tegengekomen (T'zolkin?) en geeft wat extra aan dit worker-placement spel. Dat het maximum een uurtje duurt en 5 spelers kan accomoderen, maakt dat ik dit spel niet snel uit mijn collectie zal verwijderen. Ik denk dat het ook wat onbekend is doordat het door een kleine Nederlandse uitgeverij is uitgebracht zonder grote marketingmachine erachter, want dit spel heeft meer potentieel dan nu blijkt uit de bekendheid. [WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Aan een andere tafel speelden Dirk, Petra en nieuwkomers Ilke en Glenn het mooie familiespel 'Asara' en het evenzeer mooie gevorderdenspel 'Bora Bora' van productiefste designer van het decennium Stefan Feld. ;-)

Achtergrond van 'Asara':
In Asara – het land van duizend torens – creëer je als architect mooie hoge torens. Je probeert de beste torendelen te bemachtigen voordat een medespeler die te pakken krijgt om daarmee jouw torens te bouwen. De torens bestaan uit drie soorten onderdelen. Ze moeten altijd bestaan uit een basis en een torenspits met daartussen geen, één of meer tussenstukken in dezelfde kleur. Sommige torendelen hebben gouden ornamenten die je extra aanzien bij de kalief opleveren. 
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Bora Bora':
De spelers beproeven hun geluk op de prachtige eilanden van Bora Bora. Ze verspreiden zich over de eilanden en bouwen daar talrijke hutten, die ze bevolken met mannen en vrouwen van hun stam. Eveneens moeten visgronden worden opgespoord en schelpen worden verzameld. Bovendien moeten ook de geoden behaagd worden door priesters in de tempel te plaatsen of offergaven in te zamelen.
Dit alles gebeurt met de hulp van dobbelstenen die de spelers op de meest verstandige en doordachte manier over de verschillende actiekaarten moeten verdelen. Diegene die hierbij het beste overzicht bewaart en vooruitziend speelt, zal uiteindelijk het meest succesvol zijn.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Ondertussen werden er door Nico, Thieme, Rudy, Pieter en Carl duchtig gevochten voor schatten in het prachtige 'Piratenbaai' waarna er duchtig door gevochten werd, maar ditmaal niet door piraten maar legendarische monsters in 'King of Tokyo'. Tussendoor speelden ze ook nog de relatief korte spellen Buccaneer Bones, Pocket Rockets en Coloretto.

Achtergrond van 'Piratenbaai':
Legendarisch door talloze plunderingen en de favoriete schuilplek voor boekaniers van allerlei slag, hebben de Piratenbaai en de omringende eilanden altijd al gesproken tot de verbeelding van jongelui met een hart voor de zee. Zo bevind je je op een ochtend aan boord van een schip dat maar nauwelijks de afgelopen winterstormen heeft overleefd en dat je wat hebt opgekalefaterd. Terwijl je koers zet naar de Piratenbaai zijn je ogen reeds vol van de schatten en de roem die je gaat vergaren, je longen gevuld met zilte zeelucht...
En? Ik vind dat de mechanismen niet zo belangrijk zijn bij dit spel. Dit spel speel je omdat je graag eens een piraat wil zijn! Het spel ziet er fantastisch uit, heeft erg veel interactie, een beetje geluk in de vorm van dobbelstenen om te vechten en is thematisch super goed uitgewerkt. Ik heb dit al aan tal van groepen uitgelegd en ik moet de eerste die dit spel achteraf maar niets vond nog tegenkomen. Hoewel het niet zo voorzien is, is een spel met 6 spelers met wat knutselwerk perfect mogelijk en de beste variant om het spel te spelen want meer gevechten dan! Ahhrr![WIM]






Achtergrond van 'King of Tokyo':
Monsters vallen Tokyo aan! En jij bent er één van... Probeer door een op Yahtsee-gebaseerd principe dobbelstenen te rollen om zo je tegenstanders te kwetsen, jezelf te genezen, punten te verdienen of je monster te doen muteren. Wie als eerste 20 punten haalt of als eerste zijn medespelers kan vernietigen wint dit spannende en leuke dobbelspel! Punten haal je door te dobbelen of door Tokyo in te nemen (1 punt) en daar hopelijk te blijven tot je volgende beurt (2 punten). Maar pas op, wie in Tokyo staat wordt bij elke aanval van de andere spelers geraakt en kan zichzelf daar niet genezen. Vertrek vooraleer het te laat is! Maar bij elke aanval die je vanuit Tokyo uitvoert val je alle andere spelers aan, dus je kan vandaaruit wel een serieuze ravage aanrichten bij je medespelers!

En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





En aan de laatste tafel speelden Luk, Wouter, Steven, Jeroen en een anonieme Nederlander eerst 'Ra' om daarna zonder Wouter verder te gaan met 'Canterbury'. Wouter ging ondertussen met Inge en Rita 'Inca Empire' spelen.


Achtergrond van Ra:
De spelers proberen door het bouwen van monumenten, het aanstellen van farao's, het huldigen van goden en het benutten van de vruchtbaarheid van de Nijl zoveel mogelijk roem te verzamelen.
Dit doen ze door tactisch te bieden op de verschillende fiches die verschijnen. Dit is een biedspel, met vele manieren om te scoren en een hoop tactische mogelijkheden.

En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Canterbury':
In dit historisch gesitueerde spel zijn de spelen Saxische heren die de taak hebben gekregen om de stad Canterbury om te toveren tot de prachtige hoofdstad van het Germaanse rijk. De spelers trachten dit te bereiken door de 25 districten te voorzien van belangrijke voorzieningen die een hoofdstad nodig heeft: water, eten, religie, defensie, economie en cultuur.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Inca Empire':

In dit spel kruip je in de huid van een leider van één van de vier streken van het inca-rijk. Je taak is het vergroten van je status in de ogen van de goddelijke keizerdoor je rijk te vergroten en te verbeteren. Elke speler begint met de mankracht van zijn eigen regio van het originele rijk. Zij bouwen wegen en veroveren aangrenzende regio’s waardoor hun beschikbare mankracht en middelen vergroot worden. De spelers worden beloond voor elke regio die zij toevoegen aan het rijk, en voor ontwikkelingen zoals terrassen, garnizoenen, steden en tempels.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Door omstandigheden zaten we niet op onze vaste locatie, aangezien ons zaaltje boven Den Anker bezet was. We mochten ons dus beneden installeren en dat was eigenlijk ook best gezellig. Misschien dat de openbaarheid wat mensen hun interesse gewekt heeft. :-)
Volgende afspraak is 21 maart! Hopelijk tot dan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten