Verslag 21 maart 2014

Een 'massa' volk deze keer: wel 26 deelnemers, weeral een record gebroken.
Met zoveel deelnemers zijn er dus ook veel spellen gespeeld, so let's cut the chit chat and get cracking!
(indien je je foto liever niet op deze blog gepubliceerd ziet, volstaat een mail naar spelhamels@hotmail.be)

Een deel van de collectie van deze avond:













Ik begon zelf met Steven en nieuwelingen Ilse en Tim aan 'Tobago' en eindigde de avond met dezelfde mensen en Verele er nog bij met 'Kemet'.

Achtergrond van 'Tobago':
In dit avontuurlijke spel voor 2 tot 4 schatzoekers kun je mee helpen de schatten te vinden, met je terreinwagen over het tropische eiland heen scheuren en op zoek gaan naar geheimzinnige amuletten die opduiken aan de randen van het eiland. Geen wolkje aan de lucht, denk je, totdat de vloek de schatzoekers raakt. En als jij dan nog met je vingers in de rijk gevulde schatkist zit, dan loop je een risico veel goud kwijt te raken.
En? Een typisch familiespel dat mij altijd wel weet te amuseren. Ik mis een beetje animatie door dobbelstenen of directe interactie, maar het bedenken bij welke schat je jouw tip het beste legt is altijd interessant. Het is ook echt een lust voor het oog en de regels zijn vrij eenvoudig, dus uitleggen levert meestal geen problemen op.[WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand anders aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Kemet':
In Kemet ben je onderdaan van een Egyptische godheid en probeer je punten te scoren door je piramidevormige dobbelstenen op te waarderen tot 4, bepaalde goddelijke interventietegels te bemachtigen, tempels te controleren en - het interessantste - de andere spelers aan te vallen en te winnen: elk gewonnen gevecht als aanvaller levert je een permanent winstpunt op. Eerste met 8 (of 10) punten wint.
Het spel bestaat in essentie uit een simpel actiepuntenmechanisme waarmee je verscheidene acties kan uitvoeren.
En? Ik had dit spel enkele weken geleden op De Kempe Speelt een eerste maal gespeeld (net als Steven) en wat was het lang geleden dat ik tijdens het spelen van een spel nog zo enthousiast was! Steven stelde deze avond voor om het te spelen en ik was in eerste instantie wat terughoudend om Ilse en Tim al onmiddellijk met zo'n spel te overdonderen én dan nog eentje waarvan zowel ik als Stevan de regels niet helemaal van onder de knie hadden. Maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen: het uitleggen gaat wat moeizaam omdat je alle krachttegels moet overlopen, en dat zijn er nogal wat, maar in de basis zijn de regels niet al te moeilijk en ook Tim en Ilse leken zich geamuseerd te hebben.
Er is héél wat directe interactie  in dit spel (je kan punten verdienen door elkaar aan te vallen, bij 8 punten eindigt het spel) en daar houd ik wel van. Ook dit spel is weer een lust voor het oog, net als zijn broertje 'Cyclades, waar het wel wat overeenkomsten mee heeft.[WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand anders aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Aan een andere tafel speelde Nico met Walter en Ann (die vorige maand een eerste keer waren geweest en nog helemaal geen speelervaring hadden) en Veerle 'Ticket to Ride: Europe' en nadat Veerle overgelopen was naar onze tafel en vervangen werd door Rita gingen ze verder met 'Blueprints' en ook 'Tobago' (maakt het verslag weer wat eenvoudiger, waarvoor dank ;-)

Achtergrond van 'Ticket to Ride: Europe:'
De spelers zijn spoorwegpioniers en proberen spoorverbindingen te leggen tussen grote steden in Europa. Als spoorwegpionier moet je door middel van kaartencombinaties vergunningen bekomen voor het maken van verbindingen waar je dan je treintjes op plaatst om aan te tonen dat het jouw route is. Een makkelijk aan te leren spel met diverse onvoorziene plotwendingen zodat de uiteindelijke winnaar tot op het laatst onbekend blijft… Spanning en plezier voor het hele gezin!
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Blueprints':
In dit spel zijn de spelers architecten die in de loop van drie korte rondes door het stapelen van dobbelstenen proberen om gebouwen te zetten, liefst trouw aan de 'blueprint' die ze achter hun spelerschermpje hebben liggen. Aan het begin van het spel worden er 7 tot 9 (afhankelijk v/h aantal spelers) dobbelstenen getrokken en nemen de spelers er om beurten één en rollen er een nieuwe voor, 6x per ronde. Na elk van de 3 rondes krijg je een ranking waar punten aan vast hangen afhankelijk van welke dobbelstenen je waar geplaatst hebt.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Wegens de lange speelduur van het spel 'Madeira' speelden Luk, Glenn, Ilke en Jeroen maar één spel deze avond. Maar wat voor één...

Achtergrond van 'Madeira':
Verbouw graan, suiker en wijn op plantages, maar hak eerst het bos weg. Bouw schepen om ontdekkings- en handelsreizen te ondernemen. Of richt je op de gilden in de stad. Al deze factoren kunnen je helpen om de verzoeken van de Portugese kroon in te willigen. Dat levert namelijk prestige en dus punten op.
Iedere speler kiest in dit complexe spel een groep van 3 dobbelstenen en een bonustegel uit dezelfde rij. Iedere beurt wordt er een steen ingezet in een van de 5 gebouwen op het bord: als je de jouwe inzet in een gebouw met een karakter, dan mag je onmiddellijk de karakteractie doen, en in een volgende fase de gebouw-actie. Maar zet je een piratendobbelsteen in, dan mag je enkel de karakteractie doen. 
En? Een juiste volgorde uitdokteren van acties is hier aangewezen en dat zorgt voor denktijd - zonder down time, want de andere speler heeft die tijd ook nodig.  Eén reviewer had het over "interlocking mechanisms" en dat is gewoon boenk er op. In se niet echt een moeilijk spel qua regels, en het bord helpt heel veel om die te onthouden. Fantastisch spel, dat je qua flow snel beet hebt [de Player Aid is erg goed], en dat telkens veel keuzes biedt en je dwingt regelmatig je strategie aan te passen.  Het spel is zeer mooi uitgewerkt: sommige fiches zijn "out of center" geprint, maar dat kan de pret niet drukken. [LUK]



Dirk, Petra, Carl en Peter speelden ondertussen het mooie 'Amazone', gevolgd door 'Can't stop' en sloten af met 'Livingstone'.

Achtergrond van 'Amazone':
De spelers zijn onderzoekers die op zoek gaan naar zeldzame dier- en plantensoorten. Om een expeditie van een locatie naar een andere te leiden, benutten de spelers junglepaden of waterroutes en bouwen een hut op hun einddoel. Soms blokkeren gevaarlijke krokodillen echter het reizen via water of zorgen jagende jaguars ervoor dat de junglepaden niet toegankelijk zijn. De onderzoekers kunnen daar niet op wachten, want hoe later op een locatie wordt gebouwd, des te hoger zijn de bouwkosten. Bovendien zijn ze gebonden aan hun geheime opdracht.
Wie aan het einde niet de vereiste dorpen heeft bebouwd, verliest een deel van zijn zojuist verworven roem.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be) 






Achtergrond van 'Can't stop': 
Can't Stop doet zijn naam eer aan. In dit erg eenvoudige dobbelspel probeer je door dobbelstenen te gooien combinaties te maken van 2 dobbelstenen waarna je je pion plaatst in de rij op het bord met die waarde (een 3 en een 5 wordt rij 8) maar wie niet op tijd stopt, loopt het risico alles wat hij gewonnen heeft met een enkele worp te verliezen.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be) 



Achtergrond van 'Livingstone'
In dit spel kruipen de spelers in de huid van Livingstone en vaar je over de Zambezi het binnenland in tot aan de Victoriawatervallen. Je gaat op zoek naar goud, rijkdom en mooie edelstenen en je verdient punten door hutjes te bouwen en kaarten en edelstenen te kopen. Maar pas op dat je niet te egoïstisch wordt: stop regelmatig in het geheim wat geld in je schatkist voor de Koningin, want wie het minste geld schonk, verliest sowieso het spel.
De startspeler rolt dobbelstenen gelijk aan het aantal spelers x2 en sorteert ze naar waarde. Daarna neemt ieders om de beurt één dobbelsteen, dit blijft doorgaan tot alle stenen op zijn. Enige voorwaarde is dat je volgende steen een hoger aantal ogen heeft dan de vorige. En dit zorgt voor een leuk tactisch element, want hoe hoger het aantal ogen hoe profijtelijker de actie, maar hoe kleiner de kans dat je nog een tweede dobbelsteen kan nemen.
En? Een korte speelduur van 30-45min, relatief wat diepgang én mogelijk tot 5 spelers maakt dit spel tot een ideale 'filler'. Ik ben ongelooflijk slecht bedreven in het tactisch kiezen van de dobbelstenen, maar vind dit spel desondanks toch de moeite waard. Het is ook altijd spannend om in te schatten hoeveel geld je aan de koningin doneert en hoeveel geld je gebruikt om verder te geraken in het spel. Meestal doneer ik het minste en geraak ook niet erg ver in het spel... Erg vreemd. ;-) [WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be) 



Ondertussen speelden Wouter, Frank, Tom en een mij onbekende dame voor de zoveelste keer op onze spelavonden 'Het Stenen Tijdperk' (moet het meest gespeelde spel tot nu toe zijn denk ik) en eindigden met het nieuwe 'De Paleizen van Carrera'

Achtergrond van 'Het Stenen Tijdperk':
De steentijd kenmerkt zich door beginnende akkerbouw, het produceren van grondstoffen zoals hout, leem, goud en zilver en het bouwen van hutten. Handelen wordt steeds populairder en de beschaving ontwikkelt zich in snel tempo. Maar ook traditionele vaardigheden als jagen en het verzamelen van vruchten zijn vereist om stamleden te eten te kunnen geven.
De spelers proberen al deze uitdagingen het hoofd te bieden. Er zijn veel manieren om het doel te bereiken, waardoor iedere speler een andere strategie kan kiezen. Aan het einde van het spel zal blijken welke de juiste was.
En? Het stenen tijdperk is één van mijn favoriete spellen. Het is toegankelijk voor iedereen, ziet er prachtig uit, bevat een mooie combinatie van geluk, strategie en tactiek en zorgt door de dobbelstenen voor de nodige hilariteit als iemand ondanks zijn 5 stamleden toch geen goud weet te dobbelen. Elke ronde moet je terug de afweging maken van waar je je stamleden gaat inzetten en hoeveel je er telkens inzet: ga je ze grondstoffen of voedsel laten verzamelen, ga je ze de akker laten bewerken, werktuigen laten vervaardigen, kindjes laten maken in het sexhutje, hutjes laten bouwen of de stamcultuur laten ontwikkelen. Concentreer je al je stamleden op één plaats of verdeel je ze?
Ondanks het 'grote' aantal keuzes zijn ze vaak wel voor de hand liggend, waardoor je ook weer geen hoofdpijn zal krijgen van het denkwerk. Dit spel zou in elke familiespellenkast aanwezig moeten zijn en staat ook niet verkeerd in de kast van een veelspeler. [WIM]





Achtergrond van 'De Paleizen van Carrara':
In dit spel bouwen de spelers gebouwen in diverse Italiaanse steden. Ze kopen de bouwstenen op de markt, die voor iedereen iets te bieden heeft. Mooi, wit marmer is duur, terwijl normale stenen vaak gratis verkrijgbaar zijn. Met deze keuze bepalen de spelers echter ook in welke stad ze kunnen bouwen en welke winst ze kunnen behalen.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be) 




En dan zijn we bijna bij de laatste tafel van de avond belandt waar Arne van Spinli, Pieter van Roll the Dice, Reduan en een mij onbekende nieuwe speler (Waut?) 4 spellen speelden te beginnen met Buccaneer Bones, het door een Belg ontworpen Warlock, Walnut Grove en Splendor.

Achtergrond van 'Warlock':
Elke speler kruipt in de huid van één van de 5 rassen van Norkobia, een magisch land hier ver vandaag. De opdracht is simpel: bouw een rijk in opdracht van Lord Maldorf. Wie wapent zich het best tegen de duistere krachten en wie weet de hulp van de andere wezens het best te benutten? In dit kaartspel hebben de kaarten meerdere functies, wat je telkens weer voor het dilemma stelt waarvoor je een bepaalde kaart wilt gebruiken. Door het spelen en strategisch inzetten van kaarten probeert iedere speler zijn rijk te ontwikkelen. En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Walnut Grove':
Als boer in de Midwest anno 1885 probeer je een landbouwbedrijf op te starten.
Gedurende 8 jaar (ronden) werk je tijdens de lente op je land, oogst je producten in de zomer, ga je kopen en verkopen in de stad tijdens de herfst en probeer je de winter te doorkomen door je werkers voldoende eten en houtblokken ter verwarming te geven.
Wie de mooiste stukken land, de meeste schuren, het meeste geld, de meeste arbeiders in dienst en de meest passende opbrengsten kan verzamelen, wint het spel.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Splendor': 
In Splendor kruip je in de huid van een rijke handelaar tijdens de Renaissance. Je gebruikt je rijkdom om mijnen en transportmiddelen te verwerven en kunstenaars te rekruteren om van edelstenen prachtige juwelen te maken.
Tijdens het spel verzamelen de spelers edelsteenfiches en gouden jokers. Met deze fiches kunnen ze ontwikkelingskaarten kopen. Deze kaarten leveren prestigepunten en bonussen op. Met de bonussen kunnen spelers verder in het spel ontwikkelingskaarten tegen een lagere kostprijs kopen. Wanneer een speler voldoende bonussen heeft, krijgt hij onmiddellijk het bezoek van een edele (en ontvangt zo extra prestigepunten).
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



En dan komen we eindelijk bij de laatste tafel van de avond waar Rudy de nieuwkomers Christel en Kimberly heeft laten kennismaken met het prachtige Takenoko.

Achtergrond van 'Takenoko':
Na een lange reeks onenigheden zijn de diplomatieke betrekkingen tussen Japan en China eindelijk weer op de goede weg. Om dit verbond officieel te bezegelen heeft de Chinese Keizer aan de Japanse Keizer een heilig dier, een reuzenpanda, als symbool van vrede geschonken. De Japanse Keizer heeft zijn hofleden (de spelers) de moeilijke taak opgedragen om voor dit dier te zorgen door zijn bamboetuin te onderhouden. De spelers zullen de percelen cultiveren, ze irrigeren en een van de drie bamboe soorten laten groeien (Groen, Geel en Roze) met hulp van de Keizerlijke tuinman. Ze zullen de onstilbare honger van het heilige dier naar sappige en malse bamboe moeten verdragen… De speler die het meeste bamboe laat groeien, zijn land het beste beheert en de kwetsbare Panda voedt wint het spel.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Op deze recordavond zijn weer enkele toffe, enkele nieuwe, enkele mooie en algemeen leuke spellen gespeeld. Hopelijk volgende keer weer zoveel deelnemers!
Tot 18 april!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten