Verslag 20 juni 2014

Ondanks de voetbal (of misschien net dankzij?) toch nog 21 deelnemers deze vrijdagavond. Meer dan genoeg spelers op meerdere tafels te bezetten waar weer enkele fantastische spellen gespeeld zijn.

Normaal gezien proberen we te starten met wat korte 'fillers' om de tijd te vullen tot alle spelers gearriveerd zijn. Maar aangezien ikzelf per se Nieuw Amsterdam wilde spelen en er om 20u al 5 geïnteresseerden waren, zijn we maar onmiddellijk begonnen met wat uiteindelijk een avondvullend spel zou worden.

Achtergrond van 'Nieuw Amsterdam':
In dit spel zijn de spelersland eigenaren in dienst van de West-Indische Compagnie en verdienen ze punten voor het land dat ze ontginnen, voor de gebouwen die ze bouwen in de stad Nieuw Amsterdam en voor de dierenhuiden die ze naar de Oude Wereld laten verschepen. Spelers doen mee aan spannende veilingen om in de stad acties uit te voeren (kantoren bouwen en verkiezingen houden), om op het land acties uit te voeren (extra land verwerven en het land ontginnen voor landbouw) en om te handelen (huiden kopen van de Lenape Indianen en verschepen naar Europa). Ook zullen de spelers gebruik moeten maken van de voordelen van speciale acties die in de verschillende districten beschikbaar zijn.
En? De uitleg ging wat moeizaam wegens de eerste keer en het lezen van de regels was al weer een tikkeltje te lang geleden. Het ging vooral ook moeizaam omdat het spel een complex radarwerk is van in elkaar hakende mechanismen en als je het dan nog niet gespeeld hebt, is het moeilijk om het globale overzicht te zien. Maar het was net dat laatste dat het spel in mijn ogen wel erg goed maakte. Ik had op voorhand verwacht dat het zou lijken op Puerto Rico, maar daar heeft het eigenlijk alleen maar het thema een beetje mee gemeen want het bleek zelfs iets complexer dan Puerto Rico, wat ik niet verwacht had. Doordat alle acties zo in elkaar verweven zijn was er wel af en toe wat downtime doordat je veel in ogenschouw moet nemen, maar dat werd gecompenseerd hoe goed dat radarwerk in elkaar stak. We speelden ook met 5 wat misschien net één persoon teveel is voor het vlotte spelverloop, ook de veilingen duurden daardoor wel wat lang omdat er regelmatig iemand helemaal opnieuw moest nadenken over welke actiekolom hij wilde.
Toen het na 3.5u gedaan was, vond ik het wel een erg goed spel, vooral de laatste 2 rondes begon iedereen het te begrijpen en begon het te 'klikken.[WIM]




Aan een andere tafel werden in wisselende samenstelling (Senne, Kaat en Nico als enige vaste spelers)  het luchtige kaartspel Coloretto, het mooie familiespel Asara, het iets meer gevorderde Vikings en met 3 spelers erbij het heerlijke partygame Dixit Odyssey gespeeld.

Achtergrond van Asara:
In Asara – het land van duizend torens – creëer je als architect mooie hoge torens. Je probeert de beste torendelen te bemachtigen voordat een medespeler die te pakken krijgt om daarmee jouw torens te bouwen. De torens bestaan uit drie soorten onderdelen. Ze moeten altijd bestaan uit een basis en een torenspits met daartussen geen, één of meer tussenstukken in dezelfde kleur. Sommige torendelen hebben gouden ornamenten die je extra aanzien bij de kalief opleveren. 
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)
 


Achtergrond van Vikings:
De spelers ontdekken, als aanvoerder van een Vikingstam, stap voor stap de eilanden die zich voor hun thuisland bevinden. Daar vestigen zich ambachtslui en edelen. De spelers posteren er ook strijders om 
de naderende vijandige schepen af te weren en daardoor roem en goud te behalen.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van Dixit Odyssey: 
Niet echt een thema bij dit spel aangezien het meer een party-game is.
De spelers hebben 5 kaarten met vreemde, mooie, fantasievolle en/of mysterieuze afbeeldingen waar het spel mee gespeeld wordt.
Als je aan de beurt bent (je bent dan de verteller), kies je er één kaart uit en vertel je daar iets over aan de anderen zonder de kaart te laten zien. Dat moet een woord of zin zijn die iets met de afbeelding te maken heeft.
Daarna kiezen de andere spelers uit hun hand een kaart die ook liefst zoveel mogelijk past bij het woord of de zin van de verteller en die kaarten worden gedekt (en geschud) neergelegd en allemaal omgedraaid. Daarna stemmen alle spelers (behalve de verteller) in het geheim op een kaart waarvan zij denken dat die van de verteller is. Alle stemmen worden bekendgemaakt en dan volgt een puntentelling en dat is eigenlijk het moeilijkste onderdeel van de regels. Als iedereen de kaart van de vertellen geraden heeft, krijgt die geen punten. Als niemand ze geraden heeft ook niet. Enkel als minstens 1 persoon het geraden heeft, krijgt de verteller punten. Ook de spelers die juist geraden hadden krijgen punten en elke stem voor jouw kaart (als je geen verteller bent) levert punten op.
En? Dixit blijft een leuk spel als starter of afsluiter, lekker luchtig, niet al te zwaar, niet te lang maar toch erg leuk. En deze versie kan tot 12 spelers accommoderen. Het is altijd weer lachen geblazen als er uiteindelijk maar één kaart ligt die duidelijk bij de uitspraak hoort, dan weet je dat de verteller niets gaat scoren en de anderen allemaal wel. Het is ook altijd weer lekker spannend als je zelf een goede kaart in handen hebt en de stemmen bekendgemaakt worden. Hopelijk heeft iedereen op jouw kaart gestemd! Staat niet voor niets op nummer 3 van party-games aller tijden op boardgamegeek.com [WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Luk, Maarten en Rita begonnen met het echte expertspel 'Tzolk'in' en deden daar bijna de hele avond over, daarna sloten ze aan bij het hierboven vermelde Dixit: Odyssey.

Achtergrond van Tzolk'in:
De spelers kruipen in de rol van een Maya-stam. Door het inzetten van arbeiders op de tandwielen van Tzolk'in (de grote mayakalender) proberen ze zich te ontwikkelen om zo punten te verdienen.
De spelers zetten om de beurt 1 of meer arbeiders op de laagst beschikbare plekken op een tandwiel naar keuze. Of ze nemen 1 of meer arbeiders van de tandwielen. Wanneer iedere speler aan de beurt is geweest, draait het grote Tzolk’in-wiel een tandje door. Daardoor draaien de vijf kleinere tandwielen ook een slagje. Ingezette arbeiders schuiven zo een plaatsje verder. Hoe langer ze blijven staan, des te sterker de actie wordt. Maar blijf niet te lang staan, je kunt van het tandwiel af draaien en dan kun je daar geen actie meer uitvoeren. Met de arbeiders verwerf je mais of grondstoffen, maar ook ontwikkel-, bouw- of tempelacties. Het spel eindigt als het centrale tandwiel een volledige omwenteling heeft gemaakt. Gedurende het spel zijn er vier voedingsdagen, waarop de arbeiders gevoed moeten worden. Kun je één van je arbeiders niet voldoende eten geven, dan kost je dat punten. Gebouwen en monumenten kunnen ook veel punten opleveren. 
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Ondertussen speelden Dirk, Jurgen, Kim en Ilse twee luchtigere spellen zijnde Augustus en Splendor en het iets zwaardere spel Brugge.

Achtergrond van Augustus:
De spelers zijn afgevaardigden van keizer Augustus, en je doel is de bestaande instellingen in de provincies van het Rijk te onderhouden. Je bent echter ambitieus en wilt de titel consul hebben, die elk jaar door de senaat wordt gekozen. Daarvoor heb je de steun nodig van de meest invloedrijke senatoren en moet je provincies controleren om zoveel mogelijk rijkdom te vergaren. De bais van het spel is een bingo-mechanisme waarbij je kaarten hebt met symbolen op die ook op de fiches staan die elke rond één voor één uit een zak getrokken worden. Bij elk symbooltje dat ook op jouw kaarten staat , kan je er een figuur opzetten in de hoop dat je die kaart (missie) kan vervolledigen. Daarna volgen er eventueel nog speciale acties van die kaart.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van Splendor
In Splendor kruip je in de huid van een rijke handelaar tijdens de Renaissance. Je gebruikt je rijkdom om mijnen en transportmiddelen te verwerven en kunstenaars te rekruteren om van edelstenen prachtige juwelen te maken.
Tijdens het spel verzamelen de spelers edelsteenfiches en gouden jokers. Met deze fiches kunnen ze ontwikkelingskaarten kopen. Deze kaarten leveren prestigepunten en bonussen op. Met de bonussen kunnen spelers verder in het spel ontwikkelingskaarten tegen een lagere kostprijs kopen. Wanneer een speler voldoende bonussen heeft, krijgt hij onmiddellijk het bezoek van een edele (en ontvangt zo extra prestigepunten).
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van Brugge
De spelers kruipen in de huid van kooplieden die proberen om bij de machthebbers van de stad te horen. Ze strijden om invloed, macht en status. Maar rust is er nooit: dramatisch gebeurtenissen werpen een schaduw op de welvaart van de stad. Wie slaagt er in om meest macht en rijkdom te verzamelen?
Elke ronde bestaat uit 4 fasen waarin je eerst je hand tot 5 aanvult met kaarten om daarna 4 van die kaarten te gebruiken om 6 verschillende acties mee te doen: arbeiders of geld nemen, kanalen of huizen bouwen, het noodlot afwenden of invloedrijke personen aantrekken. En als laatste wordt er op bepaalde plaatsen gekeken welke speler er de meerderheid heeft om hem zo extra punten te scoren naast de punten voor zijn huizen, ingehuurde personen, aangelegde kanalen, standbeelden enz.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Pieter, Rudy, Steven en Toon begonnen met 'Leeuwenhart' van Klaus Teuber (designer van Catan) en gingen verder met 'Thurn und Taxis'

Achtergrond van Leeuwenhart:
Terwijl koning Leeuwenhart op kruistocht is proberen de spelers hun grondgebeid uit te breiden en belangrijke stukken grond in hun gebied in te sluiten. Dit doen ze door grenzen te plaatsen en zo te proberen hun gebied af te bakenen. Bossen en dorpjes in je afgesloten gebied leveren je onmiddellijk punten op en mijnen in je gebieden leveren je per soort mijn 1 dukaat op aan het begin van de ronde. Tijdens je beurt zijn je opties eigenlijk heel simpel: of je verkoopt een kaart uit je hand en krijgt er geld voor, of je speelt een kaart uit je hand en betaalt er geld voor. De kaarten laten je toe om grenzen te plaatsen, ridders te plaatsen (om je gebied te beschermen), je gebied uit te breiden, ridders te laten overlopen of vrede te sluiten met een aangrenzend gebied.
En? Dit vind ik een van de betere middellange spellen. Eenvoudige regels, maar hopen tactiek. Waar plaats je grenzen, voeg je ridders toe bij je burcht, pest je een ander met je grens of bevoordeel je jezelf? Focus je op één groot gebied, of meerdere kleine?
Dit is altijd een spannend spel omdat je erg afhankelijk bent van de zetten van je medespelers. Zeker eens een kans geven als je de kans krijgt. [WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van Thurn und Taxis:
De spelers leiden ieder een postkoetsbedrijf en proberen zo snel mogelijk de waardevolste routes te exploiteren. Het speelbord toont een groot deel van Duitsland met 23 steden in 9 regio's. De steden zijn verbonden met elkaar door middel van wegen.
Er worden 6 stedenkaartjes open neergelegd. Je kiest er één uit (of van de trekstapel) en vervolgens moet je één stadkaartje voor je neerleggen als begin van je route. Daarnaast mag je in elke beurt nog 1 stadskaartje pakken of er 1 neerleggen, de 6 open liggende stadkaartjes weghalen en vervangen door nieuwe kaartjes of een gescoorde route laten waarderen als zijnde 2 langer, om een bepaald koetskaartje te pakken.
Wanneer je weer aan de beurt bent en een volgend stadskaartje voor je wil leggen, dan moet deze stad direct verbinding maken (op het speelbord) met het stadskaartje waar het naast gelegd wordt. En zo creëer je kaartje voor kaartje een route over het speelbord, die bijgehouden wordt door de voor je neergelegde stadkaartjes.
Aan het eind van je mag je je route (neergelegde stadskaartjes) waarderen, als deze langer is dan 3 kaartjes. Je mag dan als beloning huisjes neerzetten.
Door de huisjes krijg je bonuspunten als je regio's volledig met eigen huisjes weet te bezetten, maar ook voor de lengte van een route (de lengte 5,6, en 7) en voor de koetskaartjes.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


En als laatste kwamen Michiel en Elly wat later binnen waardoor alle spellen al bezig waren. Nico was dan zo goed om hen het tweespelerspel 'Lost Cities' te tonen en uit te leggen en daarna speelden zij met twee nog 'Guillotine', eigenlijk tot 5 spelers te spelen maar met 2 blijkbaar ook leuk.

Achtergrond van Lost Cities: 
In dit subtiele spel zijn de spelers investeerders die onzekere expedities naar onherbergzame gebieden financieren. Ze sparen een of meerdere series kaarten. Voor iedere serie betalen ze 20 punten. Pas als de waarde van een serie boven de 20 uitkomt, levert een exped
itie punten op, vooral als men een of meer weddenschapskaarten heeft ingezet. Die verveelvoudigen namelijk de winst! Maar ook het verlies…
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van Guillotine:
In Guillotine zitten we in het midden van de Franse Revolutie en zijn wij beulen die de guillotine moeten bedienen en zodoende edelen moeten onthoofden die ons punten opleveren. Er ligt een rij van 12 edelen (kaarten) voor de guillotine. In je beurt mag je eerst een actiekaart uit je hand spelen om de volgorde van de rij edelen te wijzigen en daarna moet je de voorste edele onthoofden en op je stapel leggen. Als dat een kaart met waarde 1 of zelfs -1 is, heb je die liever niet, een 5 daarentegen wil je naar voor werken met je actiekaart zodat je die kan onthoofden.
En? Altijd leuk een spelletje Guillotine. Het thema klinkt dan misschien wel luguber, maar het is eerder en luchtig en vaak erg grappig spel. Een kort kaartspel met erg simpele regels (2 minuutjes uitleg?) met een grappig thema. De kaarten bevatten grappige tekeningen en titels. Ondanks de oersimpele regels bevat het spel toch wel wat mogelijkheden voor tactisch spelen door de verschillende actiekaarten. Altijd leuk als je iemand kan opzadelen met een min-kaart terwijl je zelf net een +5 kaart gescoord hebt.
Leuk voor tussendoor! Als je het nog ergens in de winkel kan vinden: zonder nadenken aanschaffen die handel! [WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



En dat was alweer het laatste spel van de avond! Ook in de vakantie wordt er duchtig doorgespeeld, volgende keer op vrijdag 18 juli. Wegens vakanties zullen er iets minder uitleggers aanwezig zijn, maar met een beetje geduld komt dat allemaal in orde.
Hopelijk tot 18 juli!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten