Verslag 16 januari 2015

Veel avondvullende spellen deze keer...

Achtergrond van 'Giants':
Je staat aan het hoofd van een clan gedurende de gouden tijd van het Paaseiland. Jouw clan strijdt tegen andere clans om de eer: de grootste en meest imposante Moaïs te bouwen!
Elk van je pionnen stelt een groep trouwe clanleden voor en je kan zelf kiezen of je al dan niet meer bevolking in je clan wil hebben. Je zal kiezen welk deel van je bevolking de Moaïs zal beeldhouwen en welk deel de Moaïs zal vervoeren. Beelden worden vervoerd van de steengroeve tot de stenen platforms, gebruikmakend van paden en houten boomstammen. Je invloed kan je gebruiken om de beste standbeelden te kiezen en diegenen te markeren die je gedurende je ronde niet kan afwerken. Je kan ook vertrouwen op de magie van je Tovenaar, op de kracht van je clanleider en op de mystieke krachten van de "Rongo Writing Tablets". 
De winnaar is diegene de grootste standbeelden op de beste plaatsen heeft neergezet!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'A Game of Thrones: the board game (second edition)' 
Gebaseerd op de populaire romanserie A Song of Ice and Fire van George R. R. Martin. In dit bordspel kruip je in de rol van leiders van de grootste facties van de wereld Westeros in de strijd om de ijzeren troon.
Plaats legers, vloten, ridders enz en probeer zo een zo groot mogelijk deel van Westeros te beheersen. Probeer deals te sluiten met je medespelers en te onderhandelen, maar zijn zij wel te vertrouwen? Mogelijk krijg je een mes in de rug en volgt er een brute oorlog.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Legacy: The Testament of Duke de Crecy':
Het is 1729, het Frankrijk van voor de revolutie. De aristocratie regeert het land. Maar tijden veranderen, en om sterk en invloedrijk te blijven, moeten maatregelen genomen worden. Verschillende families proberen hun macht uit te breiden door huwelijken te organiseren met andere invloedrijke families en personen, voornamelijk van buitenlandse adel. Er worden titels verkregen, landgoederen gebouwd, er wordt bijgedragen aan goede doelen en kinderen worden uitgehuwelijkt met geschikte kandidaten. Alles om de macht van iedere adellijke familie in de toekomst te verzekeren.
Bouw de stamboom van je familie zo uit dat je op het einde van het spel de meest prestigieuze familie bent.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Saboteur':
Een groep schatgravende dwergen hakt zijn weg door de harde rots van een massieve berg. Er zijn echte schatgravers, maar ook saboteurs, die hen willen hinderen. Beide groepen proberen te winnen door elkaar te helpen, ook al kunnen ze alleen maar raden wie hun makkers zijn. Als de schatgravers de schat vinden, worden ze rijkelijk beloond en krijgen de saboteurs niets. Als de schat echter niet wordt gevonden, winnen de saboteurs en krijgen de schatgravers niets. Elke ronde worden er nieuwe geheime rollen verdeeld en wie na drie ronden de meeste goudstukken heeft, wint.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Achtergrond van 'Spyrium':
In een alternatieve wereld met een alternatieve geschiedenis heeft de mensheid het mineraal Spyrium ontdekt en wordt er grof geld verdiend met de ontginning ervan. Spyrium kan met bepaalde gebouwen ontgonnen en bewerkt worden en met andere gebouwen omgezet worden in punten.
In het midden van de tafel ligt een rooster van 9 kaarten waar je in fase 1 van je beurt mannetjes tussen plaatst. Zodra je klaar bent met mannetjes plaatsen ga je naar fase 2 van je beurt en kan je mannetjes beginnen weghalen met 2 doelen: ofwel neem je geld gelijk aan het aantal mannetjes dat nog rond de kaart staat waar je er juist een weggehaald hebt ofwel koop je de kaart voor de prijs op de kaart + geld gelijk aan het aantal mannetjes dat nog rond de kaart staat.
En? Een spel waar geen verhaal in zit en het thema niet veel voorstelt spreekt mij normaal niet aan, maar ik had begrepen dat dit spel een erg eenvoudig spelmechanisme had maar daar toch heel wat diepgang uit kon puren en dat vind ik altijd wel het proberen waard. Terecht zo bleek.
Simpele regels, maar oh zo moeilijke keuzes!
Wel erg 'gesjareld' geweest toen ik met mijn enige 3 mannetjes rond een heel druk bevolkte kaart stond met het idee om daar goed geld aan te verdienen (want wie koopt nu een kaart die 10 geld meer kost dan normaal?!) maar helemaal over het hoofd gezien dat Kim een kaart had waarmee hij niet moest betalen voor de mannetjes rond de kaart. Een volledige beurt verspild dus en de kaart die ik voor mijn strategie nodig had ging naar die andere speler. Die ene ronde heeft me gegarandeerd het spel gekost, want ik was eigenlijk vrij goed bezig.
Maar gelukkig houd ik wel van spellen waarbij je zoveel invloed kan hebben op je medespelers, ook al is dat dan soms in mijn eigen nadeel. :-) [WIM]



Achtergrond van 'Sail to India': 
In dit spel gaan de spelers op ontdekkingsreis en zoeken ze alternatieve manieren om India te bereiken. Ze scoren punten door gebouwen op te zetten, goederen te verhandelen en door nieuwe kunstdorpen te ontdekken. Het speciale aan dit spel is dat je beperkte voorraad 'blokjes' alles voorstelt wat je nodig hebt: schepen, goederen, punten en geld. Het schuiven met deze blokjes zorgt voor de nodige tactische keuzes. Wil je meer dan 5 geld? Dan zal je mogelijk een schip moeten opofferen om op de 1 te zetten, zelfde voor de punten.
En? Deze kon me iets minder bekoren. Dit microgame (dat toch wel vrij lang duurt) bevat één erg origineel principe: je hebt een bepaalde hoeveelheid blokjes die je moet gebruiken om in te zetten als schepen en grondstoffen, maar ook om punten en geld bij te houden en het punten- en geldspoor gaat maar tot 5. Dat betekent dat je soms dus schepen moet opofferen om meer dan 5 geld of punten te kunnen behalen of andersom en dat zorgt voor enkele interessante keuzes. Erg origineel mechanisme. Maar desondanks kon dit spel me maar matig boeien. Tijdens je beurt mag je maar 2 acties doen en die zijn vrij simpel. Komt daar bij dat er desondanks toch wel wat gewacht moet worden tussen beurten in (want welke blokjes gebruik ik nu waar?) en dat zorgde er wel voor dat ik niet helemaal mee was met het spel. Het duurde ook te lang voor wat het was.
Maar zeker de moeite waard voor dat speciale mechanisme.[WIM]








Achtergrond van 'Port Royal':
In de haven van Port Royal bruist het van het leven en hoop je de deal van je leven te sluiten door te handelen met de binnenkomende schepen. Maar wees niet te hebberig en neem niet teveel risico's, want dan blijf je met lege handen achter. Investeer je winst om de gunsten van gouverneurs en admiraals te verkrijgen of belangrijke personen te ronselen die jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Breid je invloed uit zodat je wellicht een uitnodiging ontvangt voor één van de prestigieuze expedities.
En? Port Royal is een kort spel (ca.15-30 minuten) voor 2-5 spelers waarbij je moet proberen zoveel mogelijk punten te scoren, degene die als eerste 12 punten heeft kondigt het einde van het spel aan. Ieder speler is om beurt de 'actieve' speler en draait een aantal kaarten om tot hij zelf stop zegt, daarna neemt hij één van de openliggende kaarten, de volgende spelers mogen daarna eventueel ook nog een openliggende kaart nemen  maar moeten daar 1 goud voor betalen aan de actieve speler. Je hebt vier verschillende kaarten, als eerste heb je de scheepskaarten en die brengen je een hoeveelheid goud op variërend van 1 tot 4. Daarnaast heb je karakterkaarten die je kan kopen, kostprijs variërend van 3 tot 9 goud en die geven je ofwel een permanent voordeel ofwel een artefact. De derde soort kaarten zijn de expeditiekaarten, daarop zijn een aantal artefacten afgebeeld, als je als eerste die artefacten in je voorraad hebt mag je de bijhorende expeditiekaart ruilen voor je artefacten wat een extra aantal punten & goud oplevert. 
Al bij al een zeer gemakkelijk uit te leggen spel dat op een zeer korte tijd kan gespeeld worden, twee spelers doen er ca. 10 minuutjes over. Het zorgt voor een gezonde spanning en interactie tussen je medespelers. 
Persoonlijk vind ik dit één van de betere 'fillers' van het laatste half jaar, ik leg deze met veel plezier op tafel en deze was dan ook mijn meest gespeelde spel van januari '15!! [DIRK]




Achtergrond van 'Zhanguo': 
In ZhanGuo ben je de missionaris van de keizer, je hebt de belangrijke maar moeilijke opdracht gekregen om mee te werken aan het proces om één keizerrijk te maken. Je zal moeten meewerken aan de stadsmuren en alle infrastructuren. Je hebt slechts vijf ronden de tijd om het allerbeste uit je kaarten te halen. Verbeter je persoonlijke krachten, richt gebouwen op, vraag versterking of verplaats je soldaten.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)









Achtergrond van 'El Gaucho':
In “El Gaucho” neem je de rol aan van een Zuid-Amerikaanse veeboer die z’n gaucho’s naar de pampa stuurt om zo veel mogelijk waardevol vee te verzamelen. 
De gaucho’s oefenen in de dobbelsteenrodeo en hoe hoger ze rollen, hoe waardevoller de runderen die gevangen kunnen worden. Probeer waardevolste vee voor je tegenstander zijn neus weg te graaien, probeer de juiste rassen te veramelen of steel er wat bij je medespelers. Probeer ook te profiteren van wat de verschillende gebouwen in het dorp je te bieden hebben 
Eens terug thuisgekomen orden je het vee per soort in kuddes en tracht je ze later te verkopen voor zo veel mogelijk peso’s.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Asara':
In Asara – het land van duizend torens – creëer je als architect mooie hoge torens. Je probeert de beste torendelen te bemachtigen voordat een medespeler die te pakken krijgt om daarmee jouw torens te bouwen. De torens bestaan uit drie soorten onderdelen. Ze moeten altijd bestaan uit een basis en een torenspits met daartussen geen, één of meer tussenstukken in dezelfde kleur. Sommige torendelen hebben gouden ornamenten die je extra aanzien bij de kalief opleveren. 
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van 'Recycle (aka R-Eco)':
Scheid flessen, blikjes, bekers en papier van elkaar en verwerk ze in de recyclingfabriek tot bruikbaar materiaal. Daar verdien je geld mee. Helaas produceer je tijdens het recyclingproces vaak teveel nieuw afval, dat je op soms illegale wijze moet vernietigen. Verdien jij het meeste geld met je afval?

Er liggen 4 fabrieken op tafel. Als je aan de beurt bent, leg je 1 of meer kaarten van dezelfde soort bij een fabriek. Liggen er daarna 4 of meer, dan worden de kaarten verwerkt en krijg je de bovenste fabriekskaart. Die is geld waard. Je moet echter ook de kaarten die aan de andere kant van de fabriek liggen in je hand nemen. Heb je teveel afval, dan levert dat strafpunten op. Alleen fabrieken waarvan je aan het einde van het spel 2 of meer kaarten hebt, leveren geld op. De speler met het meeste geld wint.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Deze zaterdag organiseren we voor de eerste keer een spelavond op de eerste zaterdag van de maand. Hopelijk hebben we dan een even grote opkomst als op vrijdag, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Hopelijk tot zaterdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten