Verslag 20 februari 2015

Met 24 aanwezigen kon er weer een ruime keuze aan spellen gespeeld worden. Niet zoveel foto's deze keer, maar wel weer enkele leuke (en weer terugkerende spellen).

Achtergrond van 'Aquasphere':
De AquaSphere is een wetenschappelijk station op de zeebodem waar iedere speler een team met twee personen, een ingenieur en een wetenschapper, leidt. Daarnaast bestuur je meerdere robots. De ingenieur programmeert de robots in je eigen basis. De wetenschapper bedient de robots en moet dus aanwezig zijn waar de robots hun acties uitvoeren, acties zoals experimenteel onderzoek doen, je basis uitbouwen, de zeebodem exploreren om octopussen op te ruimen en kristallen verzamelen.
En? Alweer een straf spel van Stefan Feld. Simpel genoeg qua regels, maar verfijnd en multi-dimensioneel genoeg om diverse strategieën mogelijk te maken en noopt tot regelmatige bijsturingen.
Bij het 1ste spel loop je wellicht een beetje verloren die eerste ronde van 4, maar eens daar voorbij "loopt het als een tiet". Wat mij betreft een zeer boeiende mix van actiemogelijkheden en scoringsmechanismen met een stevige graad van spelersinteractie. 
De beste Feld van vorig jaar en een van de betere Felds overall. [LUK]





Achtergrond van 'Biblios':
In dit spel zijn de spelers vertegenwoordigers van grote bibliotheken die proberen een zo waardevol mogelijk collectie aan te leggen, gebaseerd op de noden van de dag: welke soort boeken levert volgens de dobbelstenen in het scriptorium het meeste aanzien op? Uniek thema!
En? De punten die je kan scoren worden voorgesteld door 5 d6 dobbelstenen, die je met bepaalde kaarten met een waarde 1 kan verhogen of verlagen.
In deel 1 gaat de startspeler 1 kaart trekken voor elke speler + eentje meer en houdt hij er 1 voor zichzelf, 1 voor de veiling achteraf en 1 per speler. MAAR je trekt maar kaart per kaart en moet dan telkens beslissen waar je ermee blijft. In spelersvolgorde nemen de volgende spelers dan een kaart uit het aanbod.
Zodra alle kaarten op die manier verdeeld werden, begint deel 2: de veiling.
En die is simpel: je biedt met geldkaarten op niet-geldkaarten of  andersom. Hoogste bieder wint de kaart. En op het einde van de rit bekijk je wie de meerderheid heeft van elke kleur. [LUK]


Achtergrond van 'Coal Baron':
Jij bent de eigenaar van een steenkoolmijn die contracten voor steenkool volbrengt. Geef kapitaal uit om steenkoolkarren te kopen en tunnels uit te breiden om naar de verschillende soorten steenkool te graven en lever bestellingen af om overwinningspunten te krijgen. De financiële middelen zijn beperkt alsook het aantal werkers die elk bedrijf heeft. Pas op want hoe later je het werk toekent, hoe meer werkers je nodig hebt om het werk af te krijgen. Van zodra niemand nog werkers heeft, is de shift voorbij. Wie na drie shiften de meeste overwinningspunten heeft, wint.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Port Royal':
In de haven van Port Royal bruist het van het leven en hoop je de deal van je leven te sluiten door te handelen met de binnenkomende schepen. Maar wees niet te hebberig en neem niet teveel risico's, want dan blijf je met lege handen achter. Investeer je winst om de gunsten van gouverneurs en admiraals te verkrijgen of belangrijke personen te ronselen die jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Breid je invloed uit zodat je wellicht een uitnodiging ontvangt voor één van de prestigieuze expedities.
En? Een zeer gemakkelijk uit te leggen spel dat op een zeer korte tijd kan gespeeld worden, twee spelers doen er ca. 10 minuutjes over. Het zorgt voor een gezonde spanning en interactie tussen je medespelers. 
Persoonlijk vind ik dit één van de betere 'fillers' van het laatste half jaar, ik leg deze met veel plezier op tafel en deze was dan ook mijn meest gespeelde spel van januari '15!![DIRK]

Achtergrond van 'Hanabi':
De spelers proberen gezamenlijk een zo mooi mogelijk vuurwerk te creëren door kaarten uit te spelen in vijf kleuren van vijf waardes. De kaarten die zij in de hand houden, zijn enkel zichtbaar voor de medespelers; deze proberen door het geven van tips en hints de medespelers zo veel mogelijk informatie te geven. Denkt men voldoende informatie te hebben, dan speelt men een kaart uit op tafel. Zo wordt het vuurwerk groter en mooier. Maar wordt er een verkeerde kaart uitgespeeld, dan volgt de woede van de goden! Na drie fouten verliezen alle spelers het spel. Lukt het uiteindelijk om de volledige 25 punten te halen of is het gemaakte vuurwerk maar matig?
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Achtergrond van 'Coup: Guatemala 1954':
De CIA heeft net de overheid van Guatemala onderuit gehaald en jij bent één van de inwoners die van de chaos gebruik wilt maken om de nieuwe president te worden. Door slim gebruik te maken van bepaalde louche figuren in het land, probeer je de concurrentie uit te schakelen. Als je aan de beurt bent claim je de eigenschap van 1 van de 5 karakters in het spel en je hebt twee omgedraaide karakters voor je liggen. Als niemand beweert dat je een karakter claimt dat niet voor je ligt, is er niets aan de hand en voer je de actie uit. Maar als een andere speler je claim in twijfel trekt, verlies je 'punten' als hij gelijk heeft. Wie als laatste overblijft met punten (influence), is de winnaar.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Achtergrond van 'Dixit: Oddyssey:
De spelers hebben 5 kaarten met vreemde, mooie, fantasievolle en/of mysterieuze afbeeldingen waar het spel mee gespeeld wordt.
Als je aan de beurt bent (je bent dan de verteller), kies je er één kaart uit en vertel je daar iets over aan de anderen zonder de kaart te laten zien. Dat moet een woord of zin zijn die iets met de afbeelding te maken heeft.
Daarna kiezen de andere spelers uit hun hand een kaart die ook liefst zoveel mogelijk past bij het woord of de zin van de verteller en die kaarten worden gedekt (en geschud) neergelegd en allemaal omgedraaid. Daarna stemmen alle spelers (behalve de verteller) in het geheim op een kaart waarvan zij denken dat die van de verteller is. Alle stemmen worden bekendgemaakt en dan volgt een puntentelling en dat is eigenlijk het moeilijkste onderdeel van de regels. Als iedereen de kaart van de vertellen geraden heeft, krijgt die geen punten. Als niemand ze geraden heeft ook niet. Enkel als minstens 1 persoon het geraden heeft, krijgt de verteller punten. Ook de spelers die juist geraden hadden krijgen punten en elke stem voor jouw kaart (als je geen verteller bent) levert punten op.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Notre Dame':
De spelers kruipen in de rol van invloedrijke burgers in het Parijs van het einde van de 14de eeuw. In de schaduw van de kathedraal, de 'Notre Dame' wedijveren ze om welstand en aanzien. Iedere 'Meester' krijgt de controle over een stadswijk en probeert door het tactisch kiezen en uitspelen van zijn actiekaarten, zo veel mogelijk prestigepunten te verzamelen. Daarom plaatst hij invloedsstenen in de verschillende gebouwen van zijn stadswijk. Maar of men zich nu voor de bank engageert wat geld oplevert of de residentie steunt wat prestigepunten met zich meebrengt, steeds opnieuw moeten de spelers kiezen voor het ene of het andere. Aan het einde van elke ronde kunnen de spelers nog één van de talrijke personen omkopen, die extra voordelen en gunsten opleveren. Maar ook hier is het niet eenvoudig om de juiste keuze te maken. Bovendien moeten de tegenstanders steeds attent zijn voor de epidemie, want bij wie ze te vroeg toeslaat, lijdt aanzienlijke verliezen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Glastonbury':
In de magische stad Glastonbury verzamelt iedere speler ingrediënten voor een krachtige toverdrank. Enkel op het einde zullen alle spelers de kracht weten van al hun ingrediënten.
Als het jouw beurt is beweeg je jouw tovenaar rond het veld: zoveel stappen als je laatst genomen kaart aangeeft. Daarna mag je een kaart kiezen uit de rij/kolom waar je gestopt bent. Je legt de kaart op je stapel en mag deze tijdens het spel niet meer inkijken.
De ingrediënt-kaarten leveren punten op aan het einde van het spel. Heb je maar één kaart in een bepaalde kleur dan zijn het minpunten, heb je er 2 kaarten van dan zijn dat 0 punten, en als je er 3 of meer hebt leveren ze pluspunten op (het aantal dat staat aangegeven op de kaart). Bovendien worden de punten van je eigen kleur verdubbeld: zowel voor minpunten als pluspunten!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Las Vegas':
De spelers kruipen in de rol van overmoedige gokkers die, in de glitterwereld van Las Vegas, hun dobbelgeluk beproeven. Zes casino's kunnen worden bezocht, elk casino toont een ander dobbelgetal. En ook de geldbedragen die je er kan winnen, zijn meestal heel verschillend. Ronde na ronde komen dezelfde vragen: Waar zal ik mijn dobbelstenen plaatsen om daar de meerderheid te hebben? Op welke casino's hebben mijn medespelers hun dobbelstenen gezet? En waar kan ik een tegenstander nog net een flinke som afsnoepen en in de eigen pocket steken? Maar opgepast, want zoals zo vaak in een wedstrijd om de vetste pot loopt het op het einde mis en is er bij gelijkstand voor de eerste plaats een lachende derde die met de buit gaat lopen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van 'League of Six': 
Het is het jaar 1430. Het is bijna 100 jaar geleden dat een groep van rijke steden zich heeft verenigd in de Zesstedenbond om hun gezamenlijke belangen te beschermen en rust en stabiliteit te bewaren in de regio. De vijand nadert de grenzen maar ook binnen de grenzen wordt er gestreden. Ondanks de strijd tegen de Hussieten bloeit de economie van Lausitz als nooit tevoren. 
De spelers zijn belastingophalers in de door de Hussieten geteisterde regio. Degene die zich de beste belastingophaler toont en ook de steun van de burgerij, geestelijkheid en aristocratie weet te verwerven, heeft de meeste kans om aan de zijde van koning Sigismund de toekomst van Europa te bepalen. De weg naar roem ligt voor je...een weg die je voert langs de steden van de "League of Six".
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Age of Empires III: Age of Discovery':
Dit bordspel gebaseerd op het alombekende pc-spel speelt zich af in het tijdperk van de grote ontdekkingsreizen. De ene helft van het speelbord toont een landkaart van Amerika, van Brazilië tot aan Canada. Op deze landkaart vind je de regio’s die de spelers in de loop van het spel ontdekken en vervolgens koloniseren. De andere helft van het speelbord toont o.a. een achttal actievelden. Daar zetten de spelers aan het begin van een ronde hun speelfiguren in, om daarmee allerlei interessante actiemogelijkheden te bemachtigen. 
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Machiavelli': 
Als bouwheer in het oude Italië probeer je zo snel mogelijk 8 gebouwen te bouwen door constant andere personages uit de stad voor je kar te spannen. Dan huur je de diensten in van de koopman, daarna van de bouwmeester en misschien komen de dief en de moordenaar ook wel van pas. Of probeer je het met de koning? Machiavelli wordt gespeeld adhv de speciale eigenschappen die elk karakter heeft. In je beurt kies je een karakter, neem je geld of een bouwkaart en bouw je eventueel een gebouw (voor punten) en/of gebruik je de speciale eigenschap van je karakter. Een erg simpel spel met weeral prachtige kaarten en veel speelplezier! Een pokerface kan hier van pas komen...
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Achtergrond van 'Graantje de voorste':
Het pluimvee op de boerderij houdt een groot buffet. Alle kippen, parelhoenders,
fazanten, eenden, ganzen en kalkoenen uit de buurt doen mee. Het wordt een waar
festijn! De vossen uit de omgeving denken er ook zo over, maar die hebben duidelijk
een ander beeld van de samenstelling van het menu…
In 6 kippenhokken liggen één of meer graankorrels. De spelers kiezen elke beurt voor een van hun handkaarten. De kleur ervan bepaalt in welk hok ze graan zoeken. De sterkste vogel in een hok pikt alle korrels daar weg. Maar als iemand een vos speelt, eet hij alle vogels in dat hok op! Schijtlijsters ontkomen aan dat lot en slagen er zelfs in om en passant een graankorrel mee te nemen. De speler die aan het einde van het spel de meeste graankorrels en vogels heeft gegeten, wint het spel.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Achtergrond van 'Guillotine':
In Guillotine zitten we in het midden van de Franse Revolutie en zijn wij beulen die de guillotine moeten bedienen en zodoende edelen moeten onthoofden die ons punten opleveren. Er ligt een rij van 12 edelen (kaarten) voor de guillotine. In je beurt mag je eerst een actiekaart uit je hand spelen om de volgorde van de rij edelen te wijzigen en daarna moet je de voorste edele onthoofden en op je stapel leggen. Als dat een kaart met waarde 1 of zelfs -1 is, heb je die liever niet, een 5 daarentegen wil je naar voor werken met je actiekaart zodat je die kan onthoofden.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Volgende afspraak is zaterdag 7 maart en vrijdag 20 maart!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten