Verslag 21 juni

Op vrijdag 21 juni was het weer een heuglijke dag: een nieuwe spelavond van de Spelhamels!
Deze keer eentje met een speciale opzet, want we waren nl. ook host voor de UNO-challenge van Mattel: een speciale actie ter promotie van de nieuwe UNO-variant UNO Power.

We hadden stiekem gehoopt te kunnen profiteren van de marketing skills van Mattel door die massa UNO-spelers die zou komen opdagen te kunnen verlekkeren tot een écht bordspel en zo vers bloed te vergaren.
Niet dus. Er kwamen welgeteld 0 deelnemers opdagen voor de UNO-challenge.
Tot zover ons vers bloed.

Maar desondanks was het toch weer een gezellig avond.
We zaten deze keer in het café zelf want ons zaaltje was verhuurd, maar we hadden een mooi afgezonderd deel van de ruimte gekregen van Den Anker, waarvoor dank!

Wat is er zoal gespeeld door de 14 spelers die er deze avond waren? Enkele spellen die op een vorige avond ook al gespeeld waren, dat maakt mijn werk weer wat gemakkelijker *copy/paste*.

Omdat de UNO-challenge al om 19u begon, begonnen ook wij er vrijdag wat vroeger aan. Terwijl er gewacht werd op de andere spelers (die het nieuwe uur niet gelezen hadden in de herinneringsmail of niet vroeger konden) is er door Nico, Petra, Geert, Thieme en Wout een potje UNO Power gespeeld (denk ik toch, ik was even terug naar huis om iets te halen). Geen idee wie er deze hersenkraker gewonnen heeft. :-)

Daarna arriveerde ook Bart en speelden we met 7 een potje Dixit Oddysey terwijl we wachtten op de spelers van 20u.

Achtergrond van 'Dixit Oddysey':
Niet echt een thema bij dit spel aangezien het meer een party-game is.
De spelers hebben 5 kaarten met vreemde, mooie, fantasievolle en/of mysterieuze afbeeldingen waar het spel mee gespeeld wordt.
Als je aan de beurt bent (je bent dan de verteller), kies je er één kaart uit en vertel je daar iets over aan de anderen zonder de kaart te laten zien. Dat moet een woord of zin zijn die iets met de afbeelding te maken heeft.
Daarna kiezen de andere spelers uit hun hand een kaart die ook liefst zoveel mogelijk past bij het woord of de zin van de verteller en die kaarten worden gedekt (en geschud) neergelegd en allemaal omgedraaid. Daarna stemmen alle spelers (behalve de verteller) in het geheim op een kaart waarvan zij denken dat die van de verteller is. Alle stemmen worden bekendgemaakt en dan volgt een puntentelling en dat is eigenlijk het moeilijkste onderdeel van de regels. Als iedereen de kaart van de vertellen geraden heeft, krijgt die geen punten. Als niemand ze geraden heeft ook niet. Enkel als minstens 1 persoon het geraden heeft, krijgt de verteller punten. Ook de spelers die juist geraden hadden krijgen punten en elke stem voor jouw kaart (als je geen verteller bent) levert punten op.

En? Dixit blijft een leuk spel als starter of afsluiter, lekker luchtig, niet al te zwaar, niet te lang maar toch erg leuk. En deze versie kan tot 12 spelers accommoderen. Het is altijd weer lachen geblazen als er uiteindelijk maar één kaart ligt die duidelijk bij de uitspraak hoort, dan weet je dat de verteller niets gaat scoren en de anderen allemaal wel. Het is ook altijd weer lekker spannend als je zelf een goede kaart in handen hebt en de stemmen bekendgemaakt worden. Hopelijk heeft iedereen op jouw kaart gestemd! Staat niet voor niets op nummer 3 van party-games aller tijden op boardgamegeek.com [WIM]
Mening en impressie van iemand anders aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Geen sfeerfoto's wegens vergeten te nemen, maar een foto van bgg
midden score bord, boven stembordjes, onder 6 kaarten
Terwijl we aan het spelen waren, kwam er meer volk aan en toen we klaar waren konden we beginnen aan het zwaardere werk.
We verspreidden ons over 3 tafels en haalden wat spellen boven.

Ik, Geert, Peter, Wout en Thieme trokken naar het oude Griekenland voor 'Cyclades'.

Achtergrond van Cyclades:
De spelers zijn krijgsheren van de 5 grote Griekse steden (Athene, Sparta, Kortinthe, Thebes en Argos) in de cycladen eilandengroepen en proberen zo snel mogelijk 2 metropolissen te bouwen. Dit doen ze door elke ronde te bieden op de gunst van de goden en het oproepen van een scala aan mythologische wezen. Afhankelijk van de god wiens gunst ze verkrijgen kunnen ze andere acties uitvoeren. Elke god geeft je io.a. de kans om tegen betaling een bepaald type gebouw neer te zetten op jouw eilanden, 4 verschillende gebouwen veranderen in een metropolis. Athena voorziet je maatschappij van filosofen en 4 daarvan leveren je ook een metropolis op. Daarnaast kan je ook eilanden van een ander veroveren in de hoop hun metropolis over te kunnen nemen.

En? Cyclades is een prachtig vormgegeven spel met een mooi bord, prachtige kaarten, coole plastic leger- en vlootfiguurtjes enz. Het thema is erg goed verwerkt in het spel, niet enkel door de vormgeving, want het komt ook in de spelmechanismen terug. Er is erg veel interactie tussen de spelers: bij het bieden uiteraard, maar je kan ook elkaars eilanden aanvallen, elkaars vloten vernietigen of de mythologische wezens inzetten om je medespelers dwars te zitten. Het spel kan met 5 spelers lang duren, maar bevat veel mogelijkheden voor tactisch spelen en je de acties van een ander hebben ook voor jou mogelijk heel wat gevolgen dus je bent wel heel het spel betrokken.
Conclusie: een aanrader als je houdt van thematische spellen en er tegen kan als je vele werk in één beurt volledig teniet gedaan wordt!
Opgepast: niet spelen met je partner als je de huiselijke vrede wilt bewaren ;-)
ps: Na enkele almost-but-not-really overwinningen door andere spelers, kon Peter na 3u de overwinning opstrijken! [WIM]
Mening en impressie van iemand anders aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)
Review van Cyclades

Sfeerbeeld:


Na dit spel was de avond al bijna om, maar omdat de anderen nog bezig waren, hebben we nog snel een spelletje Guillotine opgestart. Altijd leuk!

Achtergrond van 'Guillotine':
In Guillotine zitten we in het midden van de Franse Revolutie en zijn wij beulen die de guillotine moeten bedienen en zodoende edelen moeten onthoofden die ons punten opleveren. Er ligt een rij van 12 edelen (kaarten) voor de guillotine. In je beurt mag je eerst een actiekaart uit je hand spelen om de volgorde van de rij edelen te wijzigen en daarna moet je de voorste edele onthoofden en op je stapel leggen. Als dat een kaart met waarde 1 of zelfs -1 is, heb je die liever niet, een 5 daarentegen wil je naar voor werken met je actiekaart zodat je die kan onthoofden.

En? Altijd leuk een potje Guillotine. Het thema klinkt dan misschien wel luguber, maar het is eerder en luchtig en vaak erg grappig spel. Een kort kaartspel met erg simpele regels (2 minuutjes uitleg?) met een grappig thema. De kaarten bevatten grappige tekeningen en titels. Ondanks de oersimpele regels bevat het spel toch wel wat mogelijkheden voor tactisch spelen door de verschillende actiekaarten. Altijd leuk als je iemand kan opzadelen met een min-kaart terwijl je zelf net een +5 kaart gescoord hebt.
Leuk voor tussendoor! Als je het nog ergens in de winkel kan vinden: zonder nadenken aanschaffen die handel!
[WIM]
Mening en impressie van iemand anders aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Weer een foto vergeten te nemen... Sfeerbeeld van BGG


Tijdens deze spellen werd er aan een andere tafel door Dirk, Bart, Stefanie en Maarten begonnen met Kingsburg.

Achtergrond van 'Kingsburg':
Je bent gouverneur van één van de provincies in het machtige Kingsburg. Je hebt de taak gekregen om je
provincie op te bouwen en te verdedigen tegen ongenode gasten van buiten het rijk. Hierbij kun je gebruik maken van de hulp van koning Tritus en zijn adviseurs. Na vijf jaar beloont de koning de beste gouverneur van Kingsburg.
Door dobbelstenen te rollen en in te zetten kan je adviseurs voor je kar spannen en zo goederen en andere zaken te bemachtigen. Die spullen helpen je dan weer om gebouwen te kopen die je punten en andere voordelen opleveren.

En? Mening en impressie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Sfeerfoto's

Na dit spel dat zich afspeelt in de middeleeuwen trokken ze verder de tijd in tot in de prehistorie met 'Het Stenen Tijdperk'.

Achtergrond van 'Het Stenen Tijdperk'
De steentijd kenmerkt zich door beginnende akkerbouw, het produceren van grondstoffen zoals hout, leem, goud en zilver en het bouwen van hutten. Handelen wordt steeds populairder en de beschaving ontwikkelt zich in snel tempo. Maar ook traditionele vaardigheden als jagen en het verzamelen van vruchten zijn vereist om stamleden te eten te kunnen geven.
De spelers proberen al deze uitdagingen het hoofd te bieden. Er zijn veel manieren om het doel te bereiken, waardoor iedere speler een andere strategie kan kiezen. Aan het einde van het spel zal blijken welke de juiste was.

En? Het stenen tijdperk is één van mijn favoriete spellen. Het is toegankelijk voor iedereen, ziet er prachtig uit, bevat een mooie combinatie van geluk, strategie en tactiek en zorgt door de dobbelstenen voor de nodige hilariteit als iemand ondanks zijn 5 stamleden toch geen goud weet te dobbelen. Elke ronde moet je terug de afweging maken van waar je je stamleden gaat inzetten en hoeveel je er telkens inzet: ga je ze grondstoffen of voedsel laten verzamelen, ga je ze de akker laten bewerken, werktuigen laten vervaardigen, kindjes laten maken in het sexhutje, hutjes laten bouwen of de stamcultuur laten ontwikkelen. Concentreer je al je stamleden op één plaats of verdeel je ze?
Ondanks het 'grote' aantal keuzes zijn ze vaak wel voor de hand liggend, waardoor je ook weer geen hoofdpijn zal krijgen van het denkwerk. Dit spel zou in elke familiespellenkast aanwezig moeten zijn en staat ook niet verkeerd in de kast van een veelspeler. [WIM]
Mening en impressie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Foto vergeten te nemen: sfeerbeeld bgg



Toen zat de avond er ook voor deze heren en dame op...


Aan de laatste tafel zijn Nico, Rudy, Melissa, Tim en Petra vrij lang bezig geweest met piraatje spelen, iets waar Piratenbaai je de kans voor geeft.

Achtergrond van Piratenbaai:
Legendarisch door talloze plunderingen en de favoriete schuilplek voor boekaniers van allerlei slag, hebben de Piratenbaai en de omringende eilanden altijd al gesproken tot de verbeelding van jongelui met een hart voor de zee. Zo bevind je je op een ochtend aan boord van een schip dat maar nauwelijks de afgelopen winterstormen heeft overleefd en dat je wat hebt opgekalefaterd. Terwijl je koers zet naar de Piratenbaai zijn je ogen reeds vol van de schatten en de roem die je gaat vergaren, je longen gevuld met zilte zeelucht...

En? Als fan van dit spel ben ik misschien niet de meest geplaatste persoon om dit spel te beschrijven, want ik vind dat de mechanismen en hoe het spel speelt niet zo belangrijk zijn bij dit spel. Dit spel speel je omdat je graag eens een piraat wil zijn!Het spel ziet er fantastisch uit, heeft erg veel interactie, een beetje geluk in de vorm van dobbelstenen om te vechten en is thematisch super goed uitgewerkt. Ik heb dit al aan tal van groepen uitgelegd en ik moet de eerste die dit spel achteraf maar niets vond nog tegenkomen. Hoewel het niet zo voorzien is, is een spel met 6 spelers met wat knutselwerk perfect mogelijk en de beste variant om het spel te spelen.
[WIM]

Sfeerbeeld

Afsluiten deden ze daar volgens mij zonder Tim en Petra (juist?) met Pocket Rockets.

Achtergrond van 'Pocket Rockets':
In dit korte en kleine spel is elke speler een astronaut die een raket probeert te bouwen. In het midden ligt een cirkel met raketonderdelen waarop de astronautpionnen rondlopen en proberen onderdelen te scoren, speciale acties te vergaren, benzine tanken enz. De speler met de grootste 'rompgedeeltes' samen wint.

En? Mening en impressie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)






Sfeerbeeld

En toen zat deze gezellige avond vol spanning, verraad, koningen en raadsheren, mythologische wezens, piraten, jagers en verzamelaars, beulen, astronauten en verhalenvertellers er weeral op .
Bedankt voor de komst en hopelijk tot 19 juli!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten