Verslag 16 augustus 2013

Hier zijn we weer met het verslag van onze spelavond. En wat een topavond was het!
Met een recordaantal van 18 spelers waarvan als ik me niet vergis 9 nieuwe spelers, was het zeker een geslaagde avond te noemen.
Bij die 9 nieuwe spelers waren 2 gezinnen van 4 (leeftijden van 13 tot +20) die naar eigen zeggen nog eens gingen terugkomen, dus dat is fantastisch natuurlijk!

Over naar de orde van de dag: wat is er zoal gespeeld?
Iets beknopter deze keer doordat ik zelf niet elke tafel even goed heb kunnen volgens wegens onthaal en uitleg en zelf spelen.

Laten we beginnen met de 2 volledig nieuwe tafels.

Na wat sturing in de keuze van de spellen (Tzolkin? Misschien niet zo'n goed idee ...), ging gezin 1 van start met 'Thurn und Taxis' om daarna te eindigen met een - zo te horen - redelijk amusant spelletje 'Piratenbaai'.
Beide echte familiespellen en het leek erop dat beide spellen gesmaakt werden.


Achtergrond van Thurn und Taxis:
De spelers leiden ieder een postkoetsbedrijf en proberen zo snel mogelijk de waardevolste routes te exploiteren. Het speelbord toont een groot deel van Duitsland en omringende landen. De spelers bouwen routes met hun kaarten om deze te kunnen verzilveren en daarmee nieuwe postkoetsen of fiches te winnen. Deze leveren punten op. Thurn und Taxis is Spiel des Jahres 2006 geworden in Duitsland en dat is niet verwonderlijk. De spelregels zijn relatief eenvoudig, maar om te winnen moet je van goede huize komen. De spelers hebben gelukkig talloze, verschillende strategieën tot hun beschikking.

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)






Sfeerbeeld



Achtergrond van Piratenbaai:
Legendarisch door talloze plunderingen en de favoriete schuilplek voor boekaniers van allerlei slag, hebben de Piratenbaai en de omringende eilanden altijd al gesproken tot de verbeelding van jongelui met een hart voor de zee. Zo bevind je je op een ochtend aan boord van een schip dat maar nauwelijks de afgelopen winterstormen heeft overleefd en dat je wat hebt opgekalefaterd. Terwijl je koers zet naar de Piratenbaai zijn je ogen reeds vol van de schatten en de roem die je gaat vergaren, je longen gevuld met zilte zeelucht...

En? Als fan van dit spel ben ik misschien niet de meest geplaatste persoon om dit spel te beschrijven, want ik vind dat de mechanismen en hoe het spel speelt niet zo belangrijk zijn bij dit spel. Dit spel speel je omdat je graag eens een piraat wil zijn! Het spel ziet er fantastisch uit, heeft erg veel interactie, een beetje geluk in de vorm van dobbelstenen om te vechten en is thematisch super goed uitgewerkt. Ik heb dit al aan tal van groepen uitgelegd en ik moet de eerste die dit spel achteraf maar niets vond nog tegenkomen. Hoewel het niet zo voorzien is, is een spel met 6 spelers met wat knutselwerk perfect mogelijk en de beste variant om het spel te spelen.
PS @ de spelers van vrijdag: 2 regeltjes vergeten uit te leggen: bij een gevecht mag je ook terugtrekken (telkens voor je volgende salvo), maar wel met het risico op muiterij -> gooi een dobbelsteen, bij een 1 treedt er muiterij op en gooit je bemanning al het goud en schatten overboord [WIM]

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Sfeerbeeld van een vorige avond:



Het andere gezin ging van start met een relatief simpel en 'That's life' (Verflixxt in de Duitse versie) en eindigde de avond met 'Ticket to Ride: Europe'.

Achtergrond van 'That's Life':
Er worden drie soorten tegels in een rij achter elkaar gelegd: mintegels, plustegels en gelukstegels. Elke speler heeft 3 pionnen. In een beurt gooi je met een dobbelsteen en verplaats je één van je pionnen het aantal tegels dat de dobbelsteen aangeeft. So far so good. De catch zit hem in het feit dat je wanneer je de laatste bent die een tegel verlaat  je de tegel moet nemen. Dat kunnen dus ook ongewild mintegels zijn. That's life, soms zit het mee, en soms helemaal niet...

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Sfeerbeeld:


Achtergrond van 'Ticket to ride: Europe':
De spelers zijn spoorwegpioniers en proberen spoorverbindingen te leggen tussen grote steden in Europa. Als spoorwegpionier moet je door middel van kaartencombinaties vergunningen bekomen voor het makenvan verbindingen waar je dan je treintjes op plaatst om aan te tonen dat het jouw route is. Een makkelijk aan te leren spel met diverse onvoorziene plotwendingen zodat de uiteindelijke winnaar tot op het laatst onbekend blijft… Spanning en plezier voor het hele gezin!

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)
Sfeerbeeld



Dirk, Arne, ik en Wouter V. begonnen de avond met het altijd goede 'Stenen tijdperk' en tussendoor even 1 rondje 'Las Vegas' . Las Vegas is deze avond overigens nog 3x gespeeld door 3 verschillende tafels. Toen Michiel erbij kwam, gingen Dirk en Arne 'Targi' spelen terwijl wij met drie de avond afsloten met 'Puerto Rico: het kaartspel'.

Achtergrond van 'Het Stenen Tijdperk'
De steentijd kenmerkt zich door beginnende akkerbouw, het produceren van grondstoffen zoals hout, leem, goud en steen en het bouwen van hutten. Handelen wordt steeds populairder en de beschaving ontwikkelt zich in snel tempo. Maar ook traditionele vaardigheden als jagen en het verzamelen van vruchten zijn vereist om stamleden te eten te kunnen geven.
De spelers proberen al deze uitdagingen het hoofd te bieden. Er zijn veel manieren om het doel te bereiken, waardoor iedere speler een andere strategie kan kiezen. Aan het einde van het spel zal blijken welke de juiste was.

En? Het stenen tijdperk is één van mijn favoriete spellen. Het is toegankelijk voor iedereen, ziet er prachtig uit, bevat een mooie combinatie van geluk, strategie en tactiek en zorgt door de dobbelstenen voor de nodige hilariteit als iemand ondanks zijn 5 stamleden toch geen goud weet te dobbelen. Elke ronde moet je terug de afweging maken van waar je je stamleden gaat inzetten en hoeveel je er telkens inzet: ga je ze grondstoffen of voedsel laten verzamelen, ga je ze de akker laten bewerken, werktuigen laten vervaardigen, kindjes laten maken in het sexhutje, hutjes laten bouwen of de stamcultuur laten ontwikkelen. Concentreer je al je stamleden op één plaats of verdeel je ze?
Ondanks het 'grote' aantal keuzes zijn ze vaak wel voor de hand liggend, waardoor je ook weer geen hoofdpijn zal krijgen van het denkwerk. Dit spel zou in elke familiespellenkast aanwezig moeten zijn en staat ook niet verkeerd in de kast van een veelspeler. Deze sessie was bijzonder spannend, want ik had heel het spel een grote voorsprong door enkele bijzonder lucratieve hutjes te bouwen, maar ik had relatief weinig kaarten gekocht waardoor de eindtelling me de das om zou kunnen doen. En dat deed het. Na een spannende eindtelling eindigden Wouter en Dirk gezamenlijk op de eerste plaats, maar met de gelijkspelregel was Wouter toch nog glansrijk gewonnen. En dat voor zijn eerste keer!  [WIM]

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Sfeerbeeld



Achtergrond van 'Las Vegas':
De spelers kruipen in de rol van overmoedige gokkers die, in de glitterwereld van Las Vegas, hun dobbelgeluk beproeven. Zes casino's kunnen worden bezocht, elk casino toont een ander dobbelgetal. En ook de geldbedragen die je er kan winnen, zijn meestal heel verschillend. Ronde na ronde komen dezelfde vragen: Waar zal ik mijn dobbelstenen plaatsen om daar de meerderheid te hebben? Op welke casino's hebben mijn medespelers hun dobbelstenen gezet? En waar kan ik een tegenstander nog net een flinke som afsnoepen en in de eigen pocket steken? Maar opgepast, want zoals zo vaak in een wedstrijd om de vetste pot loopt het op het einde mis en is er bij gelijkstand voor de eerste plaats een lachende derde die met de buit gaat lopen.

En? Dit is een erg simpel spel zowel qua regels als qua speltactiek. Ik was niet helemaal onder de indruk van dit spel, maar het was kort en luchtig, dus een tweede poging zit er wel in. Ik ben ook geen fan van het populaire dobbelspel 'Perudo', dus misschien is het gewoon niet mijn type spel. We hebben als ik het me goed herinner maar 2 of 3 rondjes gespeeld wegens tijdsgebrek, misschien dat meer rondjes me meer in het spel hadden gebracht. Andere spelers vinden die spel blijkbaar wél erg goed. Ik wil het nog wel eens een kans geven! toevoeging: na de 2de maal spelen (hoewel maar 1 rondje deze keer) kon ik het al iets meer smaken. [WIM]

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Sfeerbeeld:


Ik, Wouter V en Michiel sloten de avond af met 'Puerto Rico: het kaartspel' (San Juan in het Engels)

Achtergrond van 'Puerto Rico: het kaartspel'
De spelers zijn hoge heren in Puerto Rico die verschillende rollen aannemen om zoveel en zo profijtelijk mogelijk gebouwen neer te zetten. De eerste met 12 gebouwen eindigt het spel en dan is het punten tellen. Het unieke aan dit spel is dat de kaarten dienen als gebouw (open op tafel), als geld (waarde v/h gebouw is het aantal af te leggen kaarten) of als productiegoed (dicht op een productiegebouw). Het is dus constant afwegen welk gebouw je gaat bouwen en welke andere kaarten je daarvoor wilt afgeven. Het spel wordt voortgestuwd door de keuze van de verschillende rollen die elks een andere actie opleveren, met iets extra voor degene die de rol in zijn beurt kiest. Er zijn ook een heleboel speciale gebouwen die je een permanent voordeel opleveren.

En? Zowel voor Wouter als Michiel de eerste keer. Erg goed spel: telkens weer word je voor een moeilijke keuze gesteld: welk gebouw kopen en welke gebouwen daarvoor afleggen? De keuze van de rol beïnvloedt ook de andere spelers dus ook daar zit een erg tactische kant. Erg eenvoudige regels eigenlijk, die toch voor de nodige diepgang zorgen. Aanrader! Ik durf het amper neer te schrijven, maar ook dit spel heeft Wouter gewonnen. [WIM]

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Sfeerbeeld:


Dirk en Arne speelden nog een potje 'Targi' om de avond af te sluiten.

Achtergrond van Targi:
Het speelveld bestaat uit 16 randkaarten en 9 kaarten die daarbinnen liggen. Je zet steeds stamleden op de randkaarten in om goederen te verzamelen, acties uit te voeren en/of gunsten van de plaatselijke bevolking te vragen. Deze laatste kosten echter goederen. Omdat ook het denkbeeldig kruispunt tussen 2 stamleden een actie oplevert, kom je voortdurend voor lastige keuzes te staan. 

Nadat beide spelers al hun stamleden hebben ingezet, voer je in een volgorde naar keuze je acties uit. Meestal betekent dat dat je eerst je goederen pakt en die daarna gebruikt om kaarten mee te kopen of ze tegen waardevollere of benodigde producten of goud te ruilen, mede afhankelijk van de gekozen acties. Je legt gekochte kaarten in een blok van 3 bij 4 voor je neer. Aan het einde van het spel kun je bonuspunten verdienen voor het verzamelen van gelijke of juist verschillende symbolen in een rij. Verder moet je oppassen voor de struikrover die om de paar ronden goederen of goud van je steelt.

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Sfeerbeeld:

Rudy, Wout R en een nieuweling wiens naam ik niet opgevangen heb, heb ik 'Quarriors' en 'Takenoko' zien spelen. En tegen het einde van de avond is aan die tafel ook nog het korte 'Love Letters' gespeeld.

Achtergrond van 'Quarriors':
In Quarriors is iedere speler een quarrior die meedingt naar de glorie in de ogen van Quiana, de keizerin van Quaridia.
Iedere speler start met een identieke set van 12 dobbelstenen in hun dobbelsteenzak. Aan het begin van het spel worden er "creature" en "cast spells" kaarten uitgedeeld vanuit de trekstapel. Spelers rollen hun dobbelstenen om creatures op te roepen, spreuken uit te spreken en om Quiddity te bekomen (de grondstoffen in dit spel) en op die manier extra mogelijkheden toe te voegen door extra dobbelstenen in uw dobbelzak te krijgen. Elke beurt worden er 6 dobbelstenen uit de zak getrokken en gerold. Het goed samenstellen van de dobbelstenen in uw dobbelzak is de sleutel naar de overwinning.

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Sfeerbeeld:




Achtergrond van 'Takenoko':
Na een lange reeks onenigheden zijn de diplomatieke betrekkingen tussen Japan en China eindelijk weer op de goede weg. Om dit verbond officieel te bezegelen heeft de Chinese Keizer aan de Japanse Keizer een heilig dier, een Reuzen Panda, als symbool van vrede geschonken. De Japanse Keizer heeft zijn hofleden (de spelers) de moeilijke taak opgedragen om voor dit dier te zorgen door zijn bamboe tuin te onderhouden. De spelers zullen de percelen cultiveren, ze irrigeren en een van de drie bamboe soorten laten groeien (Groen, Geel en Roze) met hulp van de Keizerlijke tuinman. Ze zullen de onstilbare honger van het heilige dier naar sappige en malse bamboe moeten verdragen… De speler die het meeste bamboe laat groeien, zijn land het beste beheert en de kwetsbare Panda voedt wint het spel.

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)









Sfeerbeeld:




En dan komen we eindelijk aan de laatste tafel, alwaar een heel groot deel van de avond 'The castles of Burgundy' gespeeld werd.

Achtergrond van 'The Castles of Burgundy':
De vallei van de Loire in de vijftiende eeuw. Als invloedrijke vorsten zetten de spelers alles op alles om hun landerijen door verstandig handelsverkeer te laten openbloeien. Twee dobbelstenen bepalen de actiemogelijkheden, maar de beslissingen worden uiteindelijk door de spelers zelf genomen. En of het nu de veehouderij of de goederenhandel, of de stedenbouw of de wetenschappelijke vooruitgang betreft, vele verschillende wegen leiden naar welstand en aanzien van de spelers! De talrijke mogelijkheden om in dit opbouwspel zegepunten te verwerven, eisen ronde na ronde een weldoordachte aanpak en een vooruitziende blik. Dankzij de verschillende vorstendommen blijft de uitdaging voor de spelers constant aanwezig en zal geen enkel partijtje op dezelfde manier verlopen. Winnaar is de speler die aan het einde de meeste zegepunten heeft.

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)







sfeerbeeld




Ik ben waarschijnlijk nog wel wat spellen vergeten, maar dit zullen toch de belangrijkste geweest zijn. Voor aanvullingen mag je altijd een mailtje sturen naar spelhamels@hotmail.be

Hopelijk komen alle nieuwelingen volgende keer terug en kunnen we er weer een even geslaagde en leuke avond van maken! :-)


Tot 20 september!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten