Verslag 20 september 2013

Onze jubileumavond had een mooie opkomst van 20 spelers wat volgens mij weer een record is! We hebben al even geen expliciete promotie meer gevoerd, dus het zijn toch spelers die blijven terugkomen.
Voor ons 1-jarig bestaan hebben we - ondanks dat er in onze clubkas 0€ zit - een spel verloot: een spel UNO Power dat we in juni van Mattel gekregen hadden.
De d20 besliste over de gelukkig winnaar en dat is Steven M. geworden. De tweede keer aanwezig en al direct een spel winnen, je kan het erg treffen!
Proficiat!

Wegens de tegenwoordig iets grotere opkomst gaat het verslag zich in het vervolg beperken tot de langere spellen die gespeeld zijn. De opvullers krijgen nog wel een vermelding, maar enkel met naam.
Indien je je gezicht liever niet gepubliceerd ziet op het wereldwijde web, volstaat een mailtje naar spelhamels@hotmail.be en de betreffende foto wordt onmiddellijk verwijderd!

Aan de tafel van Geert, Melissa, Pieter van Roll the dice uit Veldhoven en Carl werd er begonnen met 'Kolejka'.

Achtergrond van 'Kolejka':
Bordspel dat het winkelen in het arme communistisch Polen nabootst: bij verscheidene winkels in de rij ('kolejka') gaan staan en door het uitspelen van actiekaarten pogen een betere positie te nemen, om zo snel mogelijk je boodschappenlijstje af te handelen. Het probleem is evenwel dat je nooit weet welke winkels met hoeveel goederen bevoorraad gaan worden, dus het is ook een gokje wagen en hopen dat je bij pech de juiste actiekaart kan uitspelen om toch nog iets te pakken kan krijgen.

En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Sfeerbeeld:
Het was iets gezelliger dan de foto doet uitschijnen ;-)
Hierna is er aan deze tafel nog wat gespeeld, maar dat lijk ik gemist te hebben...

Aan mijne eigen tafel schoven Wouter, Bas en Wilbert aan voor een spannend maar zoals steeds vrij lang potje 'Cyclades'. Altijd een hit!

Achtergrond van Cyclades:
De spelers zijn krijgsheren van de 5 grote Griekse steden (Athene, Sparta, Kortinthe, Thebes en Argos) in de cycladen eilandengroepen en proberen zo snel mogelijk 2 metropolissen te bouwen. Dit doen ze door elke ronde te bieden op de gunst van de goden en het oproepen van een scala aan mythologische wezen. Afhankelijk van de god wiens gunst ze verkrijgen kunnen ze andere acties uitvoeren. Elke god geeft je io.a. de kans om tegen betaling een bepaald type gebouw neer te zetten op jouw eilanden, 4 verschillende gebouwen veranderen in een metropolis. Athena voorziet je maatschappij van filosofen en 4 daarvan leveren je ook een metropolis op. Daarnaast kan je ook eilanden van een ander veroveren in de hoop hun metropolis over te kunnen nemen.

En? Cyclades is een prachtig vormgegeven spel met een mooi bord, prachtige kaarten, coole plastic leger- en vlootfiguurtjes enz. Het thema is erg goed verwerkt in het spel, niet enkel door de vormgeving, want het komt ook in de spelmechanismen terug. Er is erg veel interactie tussen de spelers: bij het bieden uiteraard, maar je kan ook elkaars eilanden aanvallen, elkaars vloten vernietigen of de mythologische wezens inzetten om je medespelers dwars te zitten. Het spel is vooral tactisch. Conclusie: een aanrader als je houdt van thematische spellen en er tegen kan als je vele werk in één beurt volledig teniet gedaan wordt!
Opgepast: niet spelen met je partner als je de huiselijke vrede wilt bewaren ;-) [WIM]

Sfeerbeelden:



Wij sloten af met het korte biedspelletje 'Don'.

Petra en Dirk begonnen met een 2-spelerspel omdat de spelersaantallen niet helemaal uitkwamen. Zij speelden 'Targi'.

Achtergrond van Targi:
Het speelveld bestaat uit 16 randkaarten en 9 kaarten die daarbinnen liggen. Je zet steeds stamleden op de randkaarten in om goederen te verzamelen, acties uit te voeren en/of gunsten van de plaatselijke bevolking te vragen. Deze laatste kosten echter goederen. Omdat ook het denkbeeldig kruispunt tussen 2 stamleden een actie oplevert, kom je voortdurend voor lastige keuzes te staan. 

Nadat beide spelers al hun stamleden hebben ingezet, voer je in een volgorde naar keuze je acties uit. Meestal betekent dat dat je eerst je goederen pakt en die daarna gebruikt om kaarten mee te kopen of ze tegen waardevollere of benodigde producten of goud te ruilen, mede afhankelijk van de gekozen acties. Je legt gekochte kaarten in een blok van 3 bij 4 voor je neer. Aan het einde van het spel kun je bonuspunten verdienen voor het verzamelen van gelijke of juist verschillende symbolen in een rij. Verder moet je oppassen voor de struikrover die om de paar ronden goederen of goud van je steelt.

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Sfeerbeeld:


Dirk, Petra, Rudy, Tim en Jeroen speelden deze avond ook nog het avonturenspel 'Lords of Waterdeep'

Lords of Waterdeep
Achtergrond van Lords of Waterdeep:
Door het inhuren van avonturiers om hen vervolgens op queesten te sturen die, indien ze tot een goed einde worden gebracht, je aanzien in de stad zullen verhogen (overwinningspunten) probeer je de machtigste Lord te worden. Ondertussen probeer je je tegenstanders (twee tot vier) dwars te zitten door intriges op hen los te laten (actiekaarten) en gebouwen te controleren waar de andere spelers graag gebruik van willen maken maar jou daardoor wat extra opleveren.

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)
Review van 'Lords of Waterdeep'



Sfeerbeeld


Wouter, Nico, Wout en de familie Moonen hebben er een iets luchtigere avond van gemaak, o.a. omdat ze als ik het goed heb met 7 waren.
Ze begonnen met Evolution, daarna met een kleine wijziging in spelers Dixit Odyssey en als afsluiter  Saboteur.

Achtergrond van: 'Evolution: The Origin of Species':
Evolution: the Origin of Species
In dit spel ben je zelf de drijvende hand achter de evolutie. Je brengt organismen in de wereld en laat hen evolueren door er mutaties en eigenschappen op te spelen. Zo kan je van je organisme een vleeseter maken, het een goede vetlaag geven,  vinnen geven, giftig maken enz. In de tweede fase van het spel moeten de organismen gevoed worden met voedsel uit de (beperkte!) voorraad voedsel. Een vleesetend wezen kan daarentegen wezens van andere spelers als voedsel gebruiken. Tenzij de andere spelers zich daartegen beschermd hebben door hun wezens giftig of erg groot te maken.
En? mening en impressie van iemand aan de tafel?
Engelstalige review 'Evolution: the Origin of Species'

sfeerbeeld


Achtergrond van 'Dixit Odyssey':
Niet echt een thema bij dit spel aangezien het meer een party-game is.
De spelers hebben 5 kaarten met vreemde, mooie, fantasievolle en/of mysterieuze afbeeldingen waar het spel mee gespeeld wordt.
Als je aan de beurt bent (je bent dan de verteller), kies je er één kaart uit en vertel je daar iets over aan de anderen zonder de kaart te laten zien. Dat moet een woord of zin zijn die iets met de afbeelding te maken heeft.
Daarna kiezen de andere spelers uit hun hand een kaart die ook liefst zoveel mogelijk past bij het woord of de zin van de verteller en die kaarten worden gedekt (en geschud) neergelegd en allemaal omgedraaid. Daarna stemmen alle spelers (behalve de verteller) in het geheim op een kaart waarvan zij denken dat die van de verteller is. Alle stemmen worden bekendgemaakt en dan volgt een puntentelling en dat is eigenlijk het moeilijkste onderdeel van de regels. Als iedereen de kaart van de vertellen geraden heeft, krijgt die geen punten. Als niemand ze geraden heeft ook niet. Enkel als minstens 1 persoon het geraden heeft, krijgt de verteller punten. Ook de spelers die juist geraden hadden krijgen punten en elke stem voor jouw kaart (als je geen verteller bent) levert punten op.

En? Dixit blijft een leuk spel als starter of afsluiter, lekker luchtig, niet al te zwaar, niet te lang maar toch erg leuk. En deze versie kan tot 12 spelers accommoderen. Het is altijd weer lachen geblazen als er uiteindelijk maar één kaart ligt die duidelijk bij de uitspraak hoort, dan weet je dat de verteller niets gaat scoren en de anderen allemaal wel. Het is ook altijd weer lekker spannend als je zelf een goede kaart in handen hebt en de stemmen bekendgemaakt worden. Hopelijk heeft iedereen op jouw kaart gestemd! Staat niet voor niets op nummer 3 van party-games aller tijden op boardgamegeek.com [WIM]
En? Mening en impressie van iemand anders aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Sfeerbeeld:


Als je met zoveel spelers bent, is het altijd interessant om Saboteur boven te halen: hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Achtergrond van Saboteur:
Een groep schatgravende dwergen hakt zijn weg door de harde rots van een massieve berg. Er zijn echte schatgravers, maar ook saboteurs, die hen willen hinderen. Beide groepen proberen te winnen door elkaar te helpen, ook al kunnen ze alleen maar raden wie hun makkers zijn. Als de schatgravers de schat vinden, worden ze rijkelijk beloond en krijgen de saboteurs niets. Als de schat echter niet wordt gevonden, winnen de saboteurs en krijgen de schatgravers niets. Wie na drie ronden de meeste goudstukken heeft, wint.

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Is er hierna nog iets gespeeld?

En de laatste tafel met Rudy, Tim en Jeroen heeft volgens mij vooral Magic: the Gathering gespeeld, maar zij zaten achter mij dus de rest heb ik niet echt goed kunnen volgen...

Achtergrond van 'Magic: The Gathering':
Heb je je vrienden ooit verslagen door vleesetende wormen op ze af te sturen, ze te laten verpletteren met reuzen, terwijl beren, elven en goblins versuft om zich heen aan het kijken zijn? In dit spel ben je een tovenaar met 20 levens en probeer je met allerhande kaarten monsters op te roepen en toverspreuken uit te spreken om zo je tegenstander om genade te laten smeken.

En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)







Sfeerbeeld:

Volgende afspraak: 18 oktober!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten