Verslag 15 november 2013

Deze vrijdag was wat aantal deelnemers betreft een herhaling van vorige maand en het lijkt erop dat we voorlopig op dit aantal blijven schommelen: 21 aanwezigen!
Eigenlijk het ideale aantal aangezien er dan toch minstens 5 groepjes kunnen gevormd worden, maar het toch nog wat rustig blijft.

Er is dus weer heel wat afgespeeld en zoals reeds voorspeld ook het nodige aantal Essen-nieuwigheden.
Indien je liever niet je gezicht op onze blog ziet verschijnen, volstaat een mailtje en de foto wordt onmiddellijk verwijderd!

Ikzelf, Dirk (voor 2 of 3 rondes), Rudy en Maarten begonnen met Lewis & Clark en eindigden daar onze avond ook mee... Dat het spel een lange speelduur had, wisten we op voorhand, maar om 20.30 beginnen met de uitleg en pas om 00.30u klaar zijn met spelen is wel heel lang...

Achtergrond van 'Lewis & Clark':
In 1803 kochten de VS Louisiana van Napoleon. Thomas Jefferson besliste om twee avonturiers, Lewis en Clark, te sturen om dit gebied te ontdekken. Dit was de eerste Amerikaanse expeditie om het Westen van de VS te doorkruisen. Maar wat als er eigenlijk 5 expedities waren en enkel de expeditie die eerst aankwam de geschiedenisboeken gehaald heeft?
In dit spel ben jij één van die expedities en probeer je via rivieren en gebergtes als eerste Fort Clatsop. Dit doe je door je expeditie te voorzien van grondstoffen en expeditieleden (in de vorm van handkaarten) en indianen te rekruteren die allemaal verschillende vaardigheden bezitten. Dit spel is deels workerplacement (in het indanendorp) en een handmanagement spel (de expeditieleden). Het nieuwe eraan is dat je de leden uit je expeditie enkel kan gebruiken als je een andere kaart voor die ronde opoffert om het gekozen expeditielid te helpen bij zijn werk. Dit zorgt voor enkele moeilijke keuzes!
En? Dit is een gloednieuw spel dat helemaal bovenaan mijn persoonlijke Essen-lijstje stond. Tot mijn grote spijt was het zondag uitverkocht en heb ik het dus niet meer kunnen bemachtigen. Doordat Dirk het daarna op Spellenspektakel gekocht heeft, spaar ik weer enkele tientallen euro's uit. ;-)
In ieder geval was deze ene speelsessie een heel aangename ervaring. Hoewel het spel erg lang duurde, ging het geen enkel moment vervelen. Je bent telkens bezig met te plannen hoe je je expeditieleden zo voordelig mogelijk kan inzetten om vooruit te geraken, je grondstoffen zo te kiezen dat je niet teveel indianen naar het dorp moet sturen enz. Dit spel draait eigenlijk om het optimaliseren van je kaarten. Het is geen moeilijk spel wat regels betreft, maar door de grote hoeveelheid keuzes tijdens het spelen, moet je er wel met je hoofd bijblijven en is het toch wel een uitdaging. Het spel bevat enkele erg interessante speelmechanismen (het kamp opslaan, het gebruik van je handkaarten, grondstoffenopbrengst is afhankelijk van je buren enz.) die het tot een must-play maken! Ik zou dit met plezier nog eens een hele avond spelen. [WIM]
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Sfeerbeelden:


Grandioze overwinning van groen. ;-)
Terwijl er aan onze tafel naar het Westen van Amerika gereisd werd er aan de tafel van Luk, Wout, Thieme en Carl tijdens het ook al gloednieuwe 'Amerigo' geheel toevallig in de voetsporen van Amerigo Vespuccio - ontdekker van grote delen van Amerika - getreden. En ook dit spel leek lang geduurd te hebben, want daarna werd er nog maar één (weeral gloednieuw) relatief kort spel gespeeld: Augustus. Hierbij werd Carl evenwel vervangen door Pieter van spellenclub Roll The Dice uit Eindhoven.

Achtergrond van 'Amerigo':
Treed in de voetsporen van de beroemde ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci. Ontdek nieuwe gebieden waar kolonisten een nieuw vaderland vinden voorzien van waardevolle grondstoffen. De dobbeltoren beslist over het lot van alle spelers. Dit vraagt om een goede planning en slimme tactische keuzes. Enkel spelers die de blokjes in de dobbeltoren, de plannen van zijn tegenstanders en de gevaarlijke piraten in de gaten houden, maken kans om een beroemde ontdekkingsreiziger te worden en het spel te winnen.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Augustus':
De spelers zijn afgevaardigden van keizer Augustus, en je doel is de bestaande instellingen in de provincies van het Rijk te onderhouden. Je bent echter ambitieus en wilt de titel consul hebben, die elk jaar door de senaat wordt gekozen. Daarvoor heb je de steun nodig van de meest invloedrijke senatoren en moet je provincies controleren om zoveel mogelijk rijkdom te vergaren. De bais van het spel is een bingo-mechanisme waarbij je kaarten hebt met symbolen op die ook op de fiches staan die elke rond één voor één uit een zak getrokken worden. Bij elk symbooltje dat ook op jouw kaarten staat , kan je er een figuur opzetten in de hoop dat je die kaart (missie) kan vervolledigen. Daarna volgen er eventueel nog speciale acties van die kaart.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Aan een andere tafel startten Nico, Steven, Veerle en Toon met 'Asara', om daarna verder te gaan met het ook weer volledig nieuwe 'Coal Baron' en af te sluiten met het al even nieuwe 'Koryo' (alles was precies nieuw deze avond :-)

Achtergrond van 'Asara':
In Asara – het land van duizend torens – creëer je als architect mooie hoge torens. Je probeert de beste torendelen te bemachtigen voordat een medespeler die te pakken krijgt om daarmee jouw torens te bouwen. De torens bestaan uit drie soorten onderdelen. Ze moeten altijd bestaan uit een basis en een torenspits met daartussen geen, één of meer tussenstukken in dezelfde kleur. Sommige torendelen hebben gouden ornamenten die je extra aanzien bij de kalief opleveren. 
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van 'Coal Baron':
Jij bent de eigenaar van een steenkoolmijn die contracten voor steenkool volbrengt. Geef kapitaal uit om steenkoolkarren te kopen en tunnels uit te breiden om naar de verschillende soorten steenkool te graven en lever bestellingen af om overwinningspunten te krijgen. De financiële middelen zijn beperkt alsook het aantal werkers die elk bedrijf heeft. Pas op want hoe later je het werk toekent, hoe meer werkers je nodig hebt om het werk af te krijgen. Van zodra niemand nog werkers heeft, is de shift voorbij. Wie na drie shiften de meeste overwinningspunten heeft, wint.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Koryo':
In Koryo probeer je als speler de grote facties in de stad te beïnvloeden door karakter- en gebeurteniskaarten uit te spelen. Zo probeer je in bepaalde families - er zijn er 9 van waarde 1 tot 9 - de meerderheid te behalen want dan leveren ze op het einde van het spel overwinningspunten op.
Maar dat is niet al. Als je de meerderheid hebt in een bepaalde familie kan je gebruikmaken van de speciale eigenschap van deze familie en het is deze eigenschap die het spel echt interessant maakt
De gebeurteniskaarten laten je toe een beetje te profiteren van wat uw tegenspelers hebben uitgespeeld, maar ze leveren op het einde wel minpunten op.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Terwijl er torens gebouwd werd en Amerika ontdekt en doorkruist werd, werden er door Wout, Melissa en Pieter in het toegankelijke 'Haciënda' kuddes dieren gehouden en mooie hacienda's gebouwd in het prachtige Argentinië. Het is eens wat anders.

Achtergrond van 'Haciënda':
De spelers zijn grootgrondbezitters in Argentinië. Ze kopen grond en dieren om kuddes te vormen en bouwen hacienda's. Grond met meren is goud waard en markten zorgen ervoor dat je dieren kan verkopen. Investeren in extra bevloeiing en hacienda's kost bakken vol geld. Daarbovenop moet je zorgen dat de opbrengst van je oogst verstandig besteed wordt! Kortom: genoeg te doen!
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Na dit spel vertrok Melissa en wisselden Pieter en Carl van plaats (jaja, dat kan zomaar op onze avonden! Zoveel vrijheid heb je ;-) en werd er verdergegaan met het tweespelerspel 'A Few Acres of Snow'

Achtergrond van 'A Few Acres of Snow':
Meer dan 150 jaar lang zaten de Fransen en Britten in een strijd om de heerschappij over Noor-Amerika. Kilometers van van huis worstelden de soldaten met ondoordringbare bossen, onvoorspelbare inboorlingen en enorme afstanden die afgelegd moesten worden.
Eén speler kruipt in de huid van de Fransen een andere geeft leiding aan Engelse troepen. De spelers proberen elkaar de loef af te steken door multifunctionele kaarten te spelen om hun pionnen op het spelbord te bewegen. Tijdens het spel bouwen de spelers geleidelijk aan een persoonlijk deck kaarten op waardoor ze steeds dezelfde kaarten kunnen spelen (zoals in Dominion).
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Rita en Inge zaten met twee aan een tafeltje en leken niet echt een spel te kunnen vinden, dus verliet Dirk na 2 of 3 rondes Lewis & Clark om Rita en Inge uit de nood te helpen. Wat een hulpvaardig man die Dirk, zomaar zijn eigen spel verlaten om twee dames uit de nood te helpen ;-)
Hij kreeg hen zover om 'Egizia' eens een kans te geven.

Achtergrond van Egizia:
We bevinden ons in het jaar 2707 voor het begin van onze jaartelling. Invloedrijke handelaars en bouwmeesters reizen met hun schepen over de Nijl. Jij bent één van hen en probeert arbeiders te werven en stenen te krijgen om een bijdrage te kunnen leveren aan de machtige bouwwerken die aan de oevers verrijzen. De concurrentie is echter groot en daarom zul je de juiste bouwplaatsen uit moeten kiezen. Wie hierin het beste slaagt, krijgt de meeste punten en wint Egizia
En? Een worker placement spel met een leuke twist! Je vaart de Nijl af waar je boten een voor een afmeren aan een aanlegplaats waar je acties kan uitvoeren. De twist is dat je volgende boot steeds verder stroomafwaarts moet liggen dan de vorige. Dat zorgt voor een race naar de goede plekken die je absoluut wil hebben. Tevens zijn er einde-spel bonuskaarten, zodat het geheel een aangename mix wordt van punten sprokkelen en de speler met de beste combinatie wint.
Voor uitgebreidere regeluitleg: zie 'opmerkingen' onderaan op dit bericht.
[LUK]


Of er hierna nog iets gespeeld is, is mij ontgaan. Dirk, Rita of Inge: voel jullie vrij om dit even te laten weten via mail!

En dan komen we bij de laatste tafel waar Tim, Jeroen en David 'Dominion' en 'Courtier' gespeeld hebben.

Achtergrond van 'Dominion':
Je bent tot koning gekroond van een prachtig klein land met glooiende heuvels, kronkelende rivieren en vruchtbare landerijen. Maar helaas zijn er geschillen met omliggende staten. Verschillende vorsten proberen ten koste van elkaar hun koninkrijk uit te breiden! Dit doen ze door invloedrijke personen in te schakelen en belangrijke gebouwen te kopen uit de stapels kaarten in het midden. Deze kaarten komen in je persoonlijke kaartstapel te liggen waar je gedurende het spel kaarten uit in je hand trekt en na gebruik terug aflegt en de stapel schudt. De kaarten die je in je stapel hebt rouleren zo dus in je hand, maar je weet niet wanneer welke kaarten komen. Het is dus kwestie van de beste combinaties te maken met de kaarten die je ter beschikking krijgt, wetende dat er mogelijk nog andere interessante kaarten aankomen.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Courtier':
In dit spel beweeg je je in de sociale elite van de stadstaat 'Tempest' en probeer je de verschillende 'courtiers' (hovelingen?) te beïnvloeden om zo jouw doelen te bereiken. Dit doe je door de kaarten in je hand tactisch uit te spelen om zo invloed te verwerven bij de voor jou interessante hovelingen en mogelijk de meerderheid te behalen bij één of meerdere kringen om zo speciale acties te verkrijgen.
En? Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

En na al dit speelplezier zat de avond er weeral op! Het was weer erg leuk met een mooie opkomst.
Hopelijk volgende maand minstens evenveel en hopelijk nog een tikkeltje meer spelers: hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Tot 20 december!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten