Verslag 18 april 2014

Weeral een erg mooie opkomst van 26 spelers deze keer. Dit mag het gemiddelde worden en aangezien er veel regelmatige spelers niet waren, zou dat wel eens zo kunnen zijn.
Ons professioneel fototoestel was vandaag niet aanwezig, dus de kwaliteit van de foto's is wat ondermaats...

Ikzelf begon met Steven, Inge, Lennert en Dave aan Cyclades op vraag van Steven die het erg gelijkaardige Kemet vorige maand geslaagd vond. Er zijn wel degelijk erg veel overeenkomsten tussen beide spellen hoewel ze tegelijkertijd totaal anders spelen. Het toffe eraan is o.a. dat het geen droge, saaie spellen zijn, maar thematisch leuk uitgewerkte spellen waarbij je elkaar lekker veel mag aanvallen.

Achtergrond van Cyclades:
De spelers zijn krijgsheren van de 5 grote Griekse steden (Athene, Sparta, Kortinthe, Thebes en Argos) in de cycladen eilandengroepen en proberen zo snel mogelijk 2 metropolissen te bouwen. Dit doen ze door elke ronde te bieden op de gunst van de goden en het oproepen van een scala aan mythologische wezen. Afhankelijk van de god wiens gunst ze verkrijgen kunnen ze andere acties uitvoeren. Elke god geeft je io.a. de kans om tegen betaling een bepaald type gebouw neer te zetten op jouw eilanden, 4 verschillende gebouwen veranderen in een metropolis. Athena voorziet je maatschappij van filosofen en 4 daarvan leveren je ook een metropolis op. Daarnaast kan je ook eilanden van een ander veroveren in de hoop hun metropolis over te kunnen nemen.
En? Cyclades is een prachtig vormgegeven spel met een mooi bord, prachtige kaarten, coole plastic leger- en vlootfiguurtjes enz. Het thema is erg goed verwerkt in het spel, niet enkel door de vormgeving, want het komt ook in de spelmechanismen terug. Er is erg veel interactie tussen de spelers: bij het bieden uiteraard, maar je kan ook elkaars eilanden aanvallen, elkaars vloten vernietigen of de mythologische wezens inzetten om je medespelers dwars te zitten. Het spel duurt niet al te lang, maar bevat toch veel mogelijkheden voor tactisch spelen. Conclusie: een aanrader als je houdt van thematische spellen en er tegen kan als je vele werk in één beurt volledig teniet gedaan wordt!
Opgepast: niet spelen met je partner als je de huiselijke vrede wilt bewaren ;-) [WIM]
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Omdat we met 5 waren, gingen we daarna verder met het weeral erg interactieve 'Dragon's gold' van Bruno Faidutti (bekend van o.a. Machiavelli), voor iedereen de eerste keer.

Achtergrond van Dragon's gold:
In dit spel zijn de spelers leiders van een team helden bestaande uit 2 ridders, een dief en een tovenaar welke op pad gestuurd worden om draken te verslaan en de door de draken bewaakte schatten te vergaren. De helden hebben elks een andere sterkte en ook de draken hebben een bepaalde sterkte. Tijdens je beurt leg je een held aan bij een draak en zodra de totaal sterkte van de helden gelijk of groter is dan die van de draak wordt de schat verdeeld. De spelers hebben dan 1 minuut de tijd om tot een overeenkomst te komen over de verdeling van de schat, komen ze er niet uit dan gaat de schat verloren. Op het einde van het spel krijg je punten afhankelijk van welke combinaties van edelstenen je hebt verworven

En? We speelden onmiddellijk met de gevorderdenregels en het onderhandelen. Erg leuk spel dat snel is uit te leggen en de onderhandelingen zorgen voor de nodige interactie en hilariteit. Heerlijk wanneer een bepaalde speler een groot deel van de schat opeist en voet bij stuk houdt tijdens de onderhandelingen waardoor de andere spelers soms in de laatste seconden noodgedwongen toch nog akkoord gaan omdat ze anders zelf niets hebben. Ook de magische voorwerpen die te verdienen vallen door tovenaars en het stelen van edelstenen bij andere spelers met de dief, maken het spel net dat tikkeltje interessanter.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Aan een andere tafel begonnen Luk, Maarten, Ilse en Kim met het gevorderdenspel Russian Railroads en ze sloten de avond af met de luchtig 'filler' Las Vegas.

Achtergrond van 'Russian Railroads':
Dit is een stevig 'treinen'spel waarin de spelers hun Russische spoornet ontwikkelen. Het centrale mechanisme is worker placement. Tijdens het spel probeer je jouw verplaatsingen op het bord te vergroten door middel van extra locomotieven, breid je jouw aantal treinen uit en kun je daarnaast investeren in ontwikkelingen om tijdens het spel meer voordelen te krijgen en extra punten te scoren. 
En? Werkertjes zetten is altijd leuk als je kan nemen wat jij per se wil en daarmee de andere spelers afblokt. Een waar puntenfeest is dit: elke ronde bouw je je machine verder uit en scoor je telkens meer en meer punten. Meerdere strategieen en zover ik weet geen dominante hier-win-ik-zeker-mee strategie.
Zoals in vele spellen is het kwestie van de goede combinatie van acties te nemen die het verschil maken.
De eerste acties van elke ronde zijn redelijk voorspelbaar omdat er 3 straffere acties zijn: neem 2 geld / huur ingenieur / neem 2 werkers; voor de 4de speler ligt de rest dan wagenwijd open.
Spelersvolgorde is dus van belang, maar hier is dat niet per se een verloren werker: je wordt 1ste of 2de in de volgorde van de volgende ronde en ja mag je werker alsnog plaatsen.
Een relatief snel spel eigenlijk - zelfs met 4.[LUK]
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Las Vegas':
De spelers kruipen in de rol van overmoedige gokkers die, in de glitterwereld van Las Vegas, hun dobbelgeluk beproeven. Zes casino's kunnen worden bezocht, elk casino toont een ander dobbelgetal. En ook de geldbedragen die je er kan winnen, zijn meestal heel verschillend. Ronde na ronde komen dezelfde vragen: Waar zal ik mijn dobbelstenen plaatsen om daar de meerderheid te hebben? Op welke casino's hebben mijn medespelers hun dobbelstenen gezet? En waar kan ik een tegenstander nog net een flinke som afsnoepen en in de eigen pocket steken? Maar opgepast, want zoals zo vaak in een wedstrijd om de vetste pot loopt het op het einde mis en is er bij gelijkstand voor de eerste plaats een lachende derde die met de buit gaat lopen.
En? Dit is een erg simpel spel zowel qua regels als qua speltactiek. Ik was niet helemaal onder de indruk van dit spel, maar het was kort en luchtig, dus een tweede poging zit er wel in. Ik ben ook geen fan van het populaire dobbelspel 'Perudo', dus misschien is het gewoon niet mijn type spel. We hebben als ik het me goed herinner maar 2 of 3 rondjes gespeeld wegens tijdsgebrek, misschien dat meer rondjes me meer in het spel hadden gebracht. Andere spelers vinden die spel blijkbaar wél erg goed. Ik wil het nog wel eens een kans geven! toevoeging: na de 2de maal spelen (hoewel maar 1 rondje deze keer) kon ik het al iets meer smaken. [WIM]
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Wouter, Glenn, Ilke en Thomas begonnen de avond met 'Inca Empire' en sloten daarna bij Nico, Senne en Kaat aan voor het grote-groepen-spel 'Saboteur':
Achtergrond van 'Inca Empire':
In dit spel kruip je in de huid van een leider van één van de vier streken van het inca-rijk. Je taak is het vergroten van je status in de ogen van de goddelijke keizerdoor je rijk te vergroten en te verbeteren. Elke speler begint met de mankracht van zijn eigen regio van het originele rijk. Zij bouwen wegen en veroveren aangrenzende regio’s waardoor hun beschikbare mankracht en middelen vergroot worden. De spelers worden beloond voor elke regio die zij toevoegen aan het rijk, en voor ontwikkelingen zoals terrassen, garnizoenen, steden en tempels.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van Saboteur:

Een groep schatgravende dwergen hakt zijn weg door de harde rots van een massieve berg. Er zijn echte schatgravers, maar ook saboteurs, die hen willen hinderen. Beide groepen proberen te winnen door elkaar te helpen, ook al kunnen ze alleen maar raden wie hun makkers zijn. Als de schatgravers de schat vinden, worden ze rijkelijk beloond en krijgen de saboteurs niets. Als de schat echter niet wordt gevonden, winnen de saboteurs en krijgen de schatgravers niets. Wie na drie ronden de meeste goudstukken heeft, wint.
En? Een klassieker die altijd weer amusant is in zijn eenvoud. Het is voor de saboteurs niet altijd eenvoudig om ongemerkt te saboteren, dus is het vaak wachten tot een gewone dwerg een domme zet doet en hem dan onmiddellijk te beschuldigen van mogelijk een saboteur te zijn. En dan kan het spel pas echt beginnen. Het spel duurt niet te lang, is snel uit te leggen en kan met veel spelers. Dit gecombineerd met de 'table talk' maakt dit een goed spel voor grotere groepen.[WIM]
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Voordat Nico, Senne en Kaat aansloten bij het vorige groepje speelden zij eerst nog luchtige 'Regenwormen' gevolgd door het prachtige familiespel 'Takenoko'.

Achtergrond van 'Regenwormen':
De spelers zijn vogels van diverse pluimage die sappige wormen van de grill proberen te halen. Op de grill liggen  dominostenen, genummerd van 21 tot en met 36. Hierop staan een tot vier wormen afgebeeld. Hoe hoger het getal, des te meer wormen. Om deze stenen met wormen te pakken te krijgen, moet je dobbelen.
Je begint met acht dobbelstenen. Na iedere worp moet je alle dobbelstenen met eenzelfde getal apart leggen. Dit mag echter niet een getal zijn dat je al eerder opzij hebt gelegd. Daarna beslis je of je met de overgebleven dobbelstenen verder gooit of dat je liever stopt. Na de dobbelsessie neem je een dominosteen met de waarde van de opgetelde dobbelstenen uit de rij of neem je er een af van een andere speler als je exact de waarde het van zijn bovenste steen.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van 'Takenoko:'
Een lange tijd geleden, aan het Japanse Keizerlijke hof…
Na een lange reeks onenigheden zijn de diplomatieke betrekkingen tussen Japan en China eindelijk weer op de goede weg. Om dit verbond officieel te bezegelen heeft de Chinese Keizer aan de Japanse Keizer een heilig dier, een reuzenpanda, als symbool van vrede geschonken. De Japanse Keizer heeft zijn hofleden (de spelers) de moeilijke taak opgedragen om voor dit dier te zorgen door zijn bamboetuin te onderhouden. De spelers zullen de percelen cultiveren, ze irrigeren en een van de drie bamboe soorten laten groeien (Groen, Geel en Roze) met hulp van de Keizerlijke tuinman. Ze zullen de onstilbare honger van het heilige dier naar sappige en malse bamboe moeten verdragen… De speler die het meeste bamboe laat groeien, zijn land het beste beheert en de kwetsbare Panda voedt wint het spel.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Foto uit het archief, het spel was al over voor de fotograaf van dienst er erg in had...



Als laatste begonnen Rudy, Tim en Jeroen met het erg populaire familiespel 'Het stenen tijdperk' en eindigden met een tweede door dobbelstenen gestuurd spel, zijnde 'Yspahan'

Achtergrond van 'Het stenen tijdperk':
De steentijd kenmerkt zich door beginnende akkerbouw, het produceren van grondstoffen zoals hout, leem, goud en zilver en het bouwen van hutten. Handelen wordt steeds populairder en de beschaving ontwikkelt zich in snel tempo. Maar ook traditionele vaardigheden als jagen en het verzamelen van vruchten zijn vereist om stamleden te eten te kunnen geven.
De spelers proberen al deze uitdagingen het hoofd te bieden. Er zijn veel manieren om het doel te bereiken, waardoor iedere speler een andere strategie kan kiezen. Aan het einde van het spel zal blijken welke de juiste was.
En? Het stenen tijdperk is één van mijn favoriete spellen. Het is toegankelijk voor iedereen, ziet er prachtig uit, bevat een mooie combinatie van geluk, strategie en tactiek en zorgt door de dobbelstenen voor de nodige hilariteit als iemand ondanks zijn 5 stamleden toch geen goud weet te dobbelen. Elke ronde moet je terug de afweging maken van waar je je stamleden gaat inzetten en hoeveel je er telkens inzet: ga je ze grondstoffen of voedsel laten verzamelen, ga je ze de akker laten bewerken, werktuigen laten vervaardigen, kindjes laten maken in het sexhutje, hutjes laten bouwen of de stamcultuur laten ontwikkelen. Concentreer je al je stamleden op één plaats of verdeel je ze?
Ondanks het 'grote' aantal keuzes zijn ze vaak wel voor de hand liggend, waardoor je ook weer geen hoofdpijn zal krijgen van het denkwerk. Dit spel zou in elke familiespellenkast aanwezig moeten zijn en staat ook niet verkeerd in de kast van een veelspeler. [WIM]



Achtergrond van 'Yspahan':
De spelers kruipen in de rol van ondernemende kooplieden die met Yspahan handel drijven. Vastbesloten om te profiteren van de komst van de opzichter van de sjah zullen zij punten verdienen door hun koopwaar in mooie stalletjes te plaatsen en ze met de karavaan mee te sturen, en door het neerzetten van gebouwen. Het spelt verloopt door dobbelstenen te rollen en het aantal ogen op de dobbelstenen bepalen de beschikbare acties, aan elk aantal ogen is nl. een actie gelinkt. Elke speler neemt om beurt alle dobbelstenen met een bepaald aantal ogen en voert de bijbehorende actie(s) uit.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Als laatste was er ook nog een familietafel, waar de familie Paulussen enkele - hoe onverwacht - familiespellen speelden beginnend met 'That's life' en eindigend met 'Ticket to Ride: Europe':

Achtergrond 'That's life':
Er worden drie soorten tegels in een rij achter elkaar gelegd: mintegels, plustegels en gelukstegels. Elke speler heeft 3 pionnen. In een beurt gooi je met een dobbelsteen en verplaats je één van je pionnen het aantal tegels dat de dobbelsteen aangeeft. So far so good. De catch zit hem in het feit dat je wanneer je de laatste bent die een tegel verlaat  je de tegel moet nemen. Dat kunnen dus ook ongewild mintegels zijn. That's life, soms zit het mee, en soms helemaal niet...
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond 'Ticket to Ride: Europe':

De spelers zijn spoorwegpioniers en proberen spoorverbindingen te leggen tussen grote steden in Europa. Als spoorwegpionier moet je door middel van kaartencombinaties vergunningen bekomen voor het makenvan verbindingen waar je dan je treintjes op plaatst om aan te tonen dat het jouw route is. Een makkelijk aan te leren spel met diverse onvoorziene plotwendingen zodat de uiteindelijke winnaar tot op het laatst onbekend blijft… Spanning en plezier voor het hele gezin!
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Dat waren alle spellen die deze avond gespeeld zijn geweest. We hopen dat iedereen zich goed geamuseerd heeft en dat we iedereen volgende keer weer mogen verwachten. Volgende keer is wegens het late verslag al vrij snel
vrijdag 17 mei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten