Verslag 15/8

Met 27 spelers was het een topavond in de vakantie én op moederdag, verrassend!
Met zoveel spelers waren er uiteraard verschillende bezette tafels waar weer enkele topspellen gespeeld zijn. Een overzicht met foto's vind je hieronder.
Als je je foto liever niet online hebt staan volstaat een mailtje naar spelhamels@hotmail.be.

Aan het begin van de avond werden er door sommige spelers enkele korte spellen zoals Love letter, Saboteur, Coloretto en regenwormen gespeeld als opwarmer terwijl er gewacht werd op spelers die mogelijk nog zouden arriveren. Anderen vlogen al meteen in het zwaardere werk zoals Dirk, Thieme, Ken en Katleen die begonnen met 'The Castles of Burgundy' en eindigden met 'Lords of Waterdeep'.

Achtergrond van 'The castles of Burgundy':
De vallei van de Loire in de vijftiende eeuw. Als invloedrijke vorsten zetten de spelers alles op alles om hun landerijen door verstandig handelsverkeer te laten openbloeien. Twee dobbelstenen bepalen de actiemogelijkheden, maar de beslissingen worden uiteindelijk door de spelers zelf genomen. En of het nu de veehouderij of de goederenhandel, of de stedenbouw of de wetenschappelijke vooruitgang betreft, vele verschillende wegen leiden naar welstand en aanzien van de spelers! De talrijke mogelijkheden om in dit opbouwspel zegepunten te verwerven, eisen ronde na ronde een weldoordachte aanpak en een vooruitziende blik. Dankzij de verschillende vorstendommen blijft de uitdaging voor de spelers constant aanwezig en zal geen enkel partijtje op dezelfde manier verlopen.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Lords of Waterdeep':
De spelers proberen de heerser van de stad Waterdeep te worden door het inhuren van avonturiers om hen vervolgens op queesten te sturen die, indien ze tot een goed einde worden gebracht, hun aanzien in de stad ongetwijfeld zullen verhogen (overwinningspunten). Tijdens dit moeilijke proces probeer je je tegenstanders dwars te zitten door intriges op hen los te laten (actiekaarten) en door gebouwen te plaaten die je medespelers mogelijk wel kunnen gebruiken (tegen een prijsje uiteraard).
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Steven, Rita, Dave, Toon en Lennert besloten het epische en bijna gegarandeerd avondvullende spel 'Battlestar Galactica' te spelen dat Steven zelf had meegebracht. Een aanrader voor fans van de serie!

Achtergrond van 'Battlestar Galactica':
Battlestar Galactica is gebaseerd op de gelijknamige tv-serie en gaat dus ook over het immense ruimteschip dat op zoek is naar de thuisplaneet van de crew: de Aarde . De mensen aan boord zijn zowat de enige overlevenden na een aanval van de Cylons. Cylons zijn door de mens ontworpen robots die het heft in eigen handen genomen hebben en in opstand kwamen. Ze verslaan, is ontzettend moeilijk want ze lijken sprekend op mensen. Slaagt de Battlestar erin de Aarde te bereiken voor de Cylons het schip overnemen?
In dit spel proberen de spelers gezamenlijk te winnen van de cylons die gestuurd worden door het spel. Er is evenwel één cylon onder de spelers die uiteraard stiekem probeert tegen te werken. Tijdens het spel kunnen er nog mensen aan de kant van de cylons terechtkomen en dus een ander doel krijgen.
Een episch spel.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Daarna sloten ze in dezelfde samenstelling af met het veel luchtigere 'Camel up'.

Achtergrond van Camel up:
Vijf kamelen rennen over een zandparcours en proberen etappes of zelfs de hele race te winnen. Maar kamelen blijken vindingrijke dieren. Komen ze een soortgenoot tegen, dan springen ze er gewoon bovenop, zodat ze meegedragen worden!
De race bestaat uit verschillende etappes. Je kunt zowel op de winnaar van een etappe gokken als op de winnaar en de verliezer van de complete race. Daarnaast heb je de mogelijkheid om met behulp van een woestijntegel de race te manipuleren. Na elke etappe en de race zelf ontvang je geld als je goed gegokt hebt. Maar heb je op de verkeerde kameel ingezet, dan moet je betalen.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Aan een andere tafel zaten een hoop nieuwe spelers same met oudgedienden Inge en Veerle om 'Tickt ro Ride' te spelen, een bekend spel voor degenen die deze blog af en toe volgen.

Achtergrond van Ticket to Ride:
De spelers zijn spoorwegpioniers en proberen spoorverbindingen te leggen tussen grote steden in Europa. Als spoorwegpionier moet je door middel van kaartencombinaties vergunningen bekomen voor het makenvan verbindingen waar je dan je treintjes op plaatst om aan te tonen dat het jouw route is. Een makkelijk aan te leren spel met diverse onvoorziene plotwendingen zodat de uiteindelijke winnaar tot op het laatst onbekend blijft… Spanning en plezier voor het hele gezin!
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Ikzelf begon met Senne, Kaat en Wouter met het korte, luchtige, maar erg goede spel 'Love Letter' (zie vorige verslagen) terwijl we wachtten op extra spelers. Omdat er nog een koppel wat later ging komen speelden we nog een korte met Nico en Stefanie erbij 'Saboteur' (ook hier weer: zie vorige verslagen).

Daarna speelde ik met Wouter, Michiel en Elly 'Cyclades', een prachtig spel dat soms ook wel eens de hele avond kan duren. Is ook al heel vaak op tafel gekomen op onze spelavonden, vooral door mij, maar ook altijd goed bevonden door de medespelers.

Achtergrond van Cyclades:
De spelers zijn krijgsheren van de 5 grote Griekse steden (Athene, Sparta, Kortinthe, Thebes en Argos) in de cycladen eilandengroepen en proberen zo snel mogelijk 2 metropolissen te bouwen. Dit doen ze door elke ronde te bieden op de gunst van de goden en het oproepen van een scala aan mythologische wezen. Afhankelijk van de god wiens gunst ze verkrijgen kunnen ze andere acties uitvoeren. Elke god geeft je io.a. de kans om tegen betaling een bepaald type gebouw neer te zetten op jouw eilanden, 4 verschillende gebouwen veranderen in een metropolis. Athena voorziet je maatschappij van filosofen en 4 daarvan leveren je ook een metropolis op. Daarnaast kan je ook eilanden van een ander veroveren in de hoop hun metropolis over te kunnen nemen.
En? Cyclades is een prachtig vormgegeven spel met een mooi bord, prachtige kaarten, coole plastic leger- en vlootfiguurtjes enz. Het thema is erg goed verwerkt in het spel, niet enkel door de vormgeving, want het komt ook in de spelmechanismen terug. Er is erg veel interactie tussen de spelers: bij het bieden uiteraard, maar je kan ook elkaars eilanden aanvallen, elkaars vloten vernietigen of de mythologische wezens inzetten om je medespelers dwars te zitten. Het spel kan wel eens lang duren als de speler die op kop staat door de andere spelers wordt tegengewert, maar dat is meteen het enige nadeel. Het bevat veel mogelijkheden voor tactisch én strategisch spelen. Conclusie: een aanrader als je houdt van thematische spellen en er tegen kan als je vele werk in één beurt volledig teniet gedaan wordt!
Deze keer was het weer een spannende strijd waarbij Michiel op een bepaald moment 5 eilanden had en er 3 verliet om aan te vallen. Zowel ik als Elly hadden zelfs maar 1 eiland voor lange tijd. Toch was het de laatste rondes nog enorm spannend omdat ik, Michiel en Wouter alledrie kans maakten op de overwinning. De dobbelstenen en enkele details waren al wat een ander weerhield van de overwinning.
Opgepast: niet spelen met je partner als je de huiselijke vrede wilt bewaren, hoewel dat bij Michiel en Elly geen probleem bleek te zijn ;-) [WIM]



Daarna speelden we met Inge en Veerle erbij nog het belachelijk simpele en luchtige dobbelspel 'Martian Dice', er was nood aan een spel om onze hersenen even te laten afkoelen. Toch altijd grappig dit spelletje.

Nico, Senne, Kaat en Stefanie speelden ondertussen het mooi uitgevoerde familiespel 'Jamaïca' en sloten met weer een andere samenstelling af met 'Machiavelli'.

Achtergrond van 'Jamaïca':
In Jamaica zijn de spelers piratenleiders die met hun schepen zo snel mogelijk een rondje om het eiland varen. Onderweg kunnen er ook schatten verzameld worden en wordt er gevochten als ze elkaar tegenkomen. Er kunnen ook schatten van elkaar gestolen worden, magische artefarcten verzameld worden enz. Maar om varen kost geld en je hebt ook voedsel nodig dat je moet proberen te verzamelen door je handkaarten zo goed mogelijk in te zetten.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Machiavelli':
In dit kaartspel zijn spelers sluwe edellieden in Italië die door het inhuren van verschillende karakters met unieke eigenschappen zo snel mogelijk acht gebouwen proberen te bouwen.
Het unieke van dit populaire spel zit hem niet in het bouwen, maar in de karakters waarvan de spelers gebruik maken. Iedere ronde worden deze figuren, met een uniek systeem een voor een door de spelers gekozen. Niet de spelers, maar de karakters worden in volgorde afgeroepen en doen hun werk. Moordenaar, predikant, koning, dief… De spelers proberen iedere beurt opnieuw te raden wie welke rol heeft, en daarop te anticiperen…
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Vaste spelhamels Petra en Geert speelden met Jurgen en Jasper van 't Gezelschap uit Merksplas begonnen met het korte 'Biblios' 'Het stenen tijdperk'

Achtergrond van 'Biblios':
In dit spel zijn de spelers vertegenwoordigers van grote bibliotheken die proberen een zo waardevol mogelijk collectie aan te leggen, gebaseerd op de noden van de dag: welke soort boeken levert volgens de dobbelstenen in het scriptorium het meeste aanzien op? Uniek thema!
En? Hier had ik voor ik het de eerste speelde al veel goeds gehoord en hoewel het eigenlijk een erg simpel spel is, vond ik het toch vermakelijk. Het gaat ook erg snel. Ik heb me al onmiddellijk voorgenomen volgende keer iets bewuster kaarten uit te delen en te proberen beter te onthouden welke ik weggegeven heb. Het is wel erg moeilijk om in te schatten in welke kleur je mogelijk reeds de meerderheid hebt, dus dat is altijd een beetje gokken, maar toch leuk [WIM]




Achtergrond van 'Het stenen tijdperk':De steentijd kenmerkt zich door beginnende akkerbouw, het produceren van grondstoffen zoals hout, leem, goud en zilver en het bouwen van hutten. Handelen wordt steeds populairder en de beschaving ontwikkelt zich in snel tempo. Maar ook traditionele vaardigheden als jagen en het verzamelen van vruchten zijn vereist om stamleden te eten te kunnen geven.De spelers proberen al deze uitdagingen het hoofd te bieden. Er zijn veel manieren om het doel te bereiken, waardoor iedere speler een andere strategie kan kiezen. Aan het einde van het spel zal blijken welke de juiste was.
En? Het stenen tijdperk is één van mijn favoriete spellen. Het is toegankelijk voor iedereen, ziet er prachtig uit, bevat een mooie combinatie van geluk, strategie en tactiek en zorgt door de dobbelstenen voor de nodige hilariteit als iemand ondanks zijn 5 stamleden toch geen goud weet te dobbelen. Elke ronde moet je terug de afweging maken van waar je je stamleden gaat inzetten en hoeveel je er telkens inzet: ga je ze grondstoffen of voedsel laten verzamelen, ga je ze de akker laten bewerken, werktuigen laten vervaardigen, kindjes laten maken in het sexhutje, hutjes laten bouwen of de stamcultuur laten ontwikkelen. Concentreer je al je stamleden op één plaats of verdeel je ze?
Ondanks het 'grote' aantal keuzes zijn ze vaak wel voor de hand liggend, waardoor je ook weer geen hoofdpijn zal krijgen van het denkwerk. Dit spel zou in elke familiespellenkast aanwezig moeten zijn en staat ook niet verkeerd in de kast van een veelspeler. [WIM]



Tenslotte speelden Ils, Kim en Hartwin nog één van de populairste en meest besproken familiespellen van het jaar nl. 'Istanbul' en ze eindigden met iets meer spelers met het altijd weer leuke partygame 'Dixit'.

Achtergrond van 'Istanbul':
Het is een drukte van belang op de bazaar. Handelaren en hun assistenten haasten zich door de nauwe steegjes en proberen hun concurrenten te slim af te zijn. De sleutel tot succes ligt in een goede organisatie: assistenten vullen de handkarren bij de diverse pakhuizen en brengen deze vervolgens met gezwinde spoed naar de juiste bestemming. Elke handelaar wil namelijk als eerste een bepaald aantal robijnen in zijn bezit krijgen. Zet je assistenten slim in en probeer de kostbare edelstenen sneller dan je tegenstanders te verzamelen in dit strategische spel!
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Dixit': 
De spelers hebben 5 kaarten met vreemde, mooie, fantasievolle en/of mysterieuze afbeeldingen waar het spel mee gespeeld wordt.
Als je aan de beurt bent (je bent dan de verteller), kies je er één kaart uit en vertel je daar iets over aan de anderen zonder de kaart te laten zien. Dat moet een woord of zin zijn die iets met de afbeelding te maken heeft.
Daarna kiezen de andere spelers uit hun hand een kaart die ook liefst zoveel mogelijk past bij het woord of de zin van de verteller en die kaarten worden gedekt (en geschud) neergelegd en allemaal omgedraaid. Daarna stemmen alle spelers (behalve de verteller) in het geheim op een kaart waarvan zij denken dat die van de verteller is. Alle stemmen worden bekendgemaakt en dan volgt een puntentelling en dat is eigenlijk het moeilijkste onderdeel van de regels. Als iedereen de kaart van de vertellen geraden heeft, krijgt die geen punten. Als niemand ze geraden heeft ook niet. Enkel als minstens 1 persoon het geraden heeft, krijgt de verteller punten. Ook de spelers die juist geraden hadden krijgen punten en elke stem voor jouw kaart (als je geen verteller bent) levert punten op.
En? Dixit blijft een leuk spel als starter of afsluiter, lekker luchtig, niet al te zwaar, niet te lang maar toch erg leuk. En deze versie kan tot 12 spelers accommoderen. Het is altijd weer lachen geblazen als er uiteindelijk maar één kaart ligt die duidelijk bij de uitspraak hoort, dan weet je dat de verteller niets gaat scoren en de anderen allemaal wel. Het is ook altijd weer lekker spannend als je zelf een goede kaart in handen hebt en de stemmen bekendgemaakt worden. Hopelijk heeft iedereen op jouw kaart gestemd! Staat niet voor niets op nummer 3 van party-games aller tijden op boardgamegeek.com [WIM]



Er zijn weer erg veel verschillende spellen gespeeld en hopelijk heeft iedereen er zich mee geamuseerd! We zien jullie en hopelijk wat nieuwe spelers ook graag terug op
19 september voor onze volgende spelavond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten