Verslag 19/9

23 spelers op deze mooie vrijdagavond in september die gemiddeld over 6 tafels verspreid weer enkele leuke spellen speelden!

Ikzelf begon met Wouter, Kim en Ils met Arkadia, een oudje dat al heel lang niet meer op tafel was geweest, maar wegens wel leuk nog eens heel bewust gespeeld. Daarna speelden we Room 25, voor iedereen de eerste keer dat dit samenwerkingsspel met geheime verraders gespeeld werd en afsluiten deden we het met prachtig vormgegeven familiespel Jamaica.

Achtergrond van Arkadia:
De spelers zijn bouwmeesters die in functie van de 4 rijke families de stad Arkadia te bouwen. Dit doen ze door gebouwen en arbeiders op het bord te plaatsen en zegels van de rijke families te verzamelen als een gebouw waar hun arbeiders aan meegewerkt hebben afgewerkt wordt. Op eender welk moment tijdens het spel kunnen de spelers ervoor kiezen om hun zegels in te ruilen voor punten en nieuwe arbeiders afhankelijk van de invloed van de familie in het kasteel van Arkadia. Het is dan ook de kunst om te zorgen dat de familie waar jij het meeste voor werkt zoveel mogelijk invloed te bezorgen in het kasteel en op het juiste moment die invloed om te zetten in punten.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van Room 25:
De film Cube in bordspelvariant. De spelers zijn deelnemers aan een reality show en zitten opgesloten in een complex dat bestaat uit kubusvormige kamers met (levens)gevaarlijke vallen. Er zijn wel 6 spelvarianten, waarbij het doel altijd is om Room 25 te vinden (één van de gedekt liggende kamers) en daar -afhankelijk van de variant - met bepaalde spelers te geraken voordat de geheime bewaker (in één variant) de spelers kan afmaken. Tijdens een beurt kunnen spelers 2 acties doen: een kamertegel bekijken, naar een kamertegel bewegen, andere spelers in een kamer duwen en een rij tegels van plaats veranderen.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)
Achtergrond van Jamaica:
In Jamaica zijn de spelers piratenleiders die met hun schepen zo snel mogelijk een rondje om het eiland varen. Onderweg kunnen er ook schatten verzameld worden en wordt er gevochten als ze elkaar tegenkomen. Er kunnen ook schatten van elkaar gestolen worden, magische artefarcten verzameld worden enz. Maar om varen kost geld en je hebt ook voedsel nodig dat je moet proberen te verzamelen door je handkaarten zo goed mogelijk in te zetten.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)
Archieffoto :-)

Aan een andere tafel begonnen Luk, Geert, Nico en Maarten aan het zware 'Madeira' dat de hele avond geduurd heeft...
Achtergrond van Madeira:
Verbouw graan, suiker en wijn op plantages, maar hak eerst het bos weg. Bouw schepen om ontdekkings- en handelsreizen te ondernemen. Of richt je op de gilden in de stad. Al deze factoren kunnen je helpen om de verzoeken van de Portugese kroon in te willigen. Dat levert namelijk prestige en dus punten op.
Iedere speler kiest in dit complexe spel een groep van 3 dobbelstenen en een bonustegel uit dezelfde rij. Iedere beurt wordt er een steen ingezet in een van de 5 gebouwen op het bord: als je de jouwe inzet in een gebouw met een karakter, dan mag je onmiddellijk de karakteractie doen, en in een volgende fase de gebouw-actie. Maar zet je een piratendobbelsteen in, dan mag je enkel de karakteractie doen. 
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Steven, Lennert en Veerle wilden ook nog eens een zwaarder en complexer spel spelen en aangezien we net het erg goede 'Lewis & Clark' aan de clubcollectie hadden kunnen toevoegen leek dat een erg goede optie. Hoewel de regels van het spel niet moeilijk zijn, is het nemen van de juiste beslissingen tijdens het spel dat wel. Hierna was er blijkbaar wat behoefte aan lichter werk want 'Dragon's Gold' werd nog eens bovengehaald.

Achtergrond van Lewis & Clark:
In 1803 kochten de VS Louisiana van Napoleon. Thomas Jefferson besliste om twee avonturiers, Lewis en Clark, te sturen om dit gebied te ontdekken. Dit was de eerste Amerikaanse expeditie om het Westen van de VS te doorkruisen. Maar wat als er eigenlijk 5 expedities waren en enkel de expeditie die eerst aankwam de geschiedenisboeken gehaald heeft?
In dit spel ben jij één van die expedities en probeer je via rivieren en gebergtes als eerste Fort Clatsop. Dit doe je door je expeditie te voorzien van grondstoffen en expeditieleden (in de vorm van handkaarten) en indianen te rekruteren die allemaal verschillende vaardigheden bezitten. Dit spel is deels workerplacement (in het indanendorp) en een handmanagement spel (de expeditieleden). Het nieuwe eraan is dat je de leden uit je expeditie enkel kan gebruiken als je een andere kaart voor die ronde opoffert om het gekozen expeditielid te helpen bij zijn werk. Dit zorgt voor enkele moeilijke keuzes!
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Achtergrond van Dragon's Gold:
In dit spel zijn de spelers leiders van een team helden bestaande uit 2 ridders, een dief en een tovenaar welke op pad gestuurd worden om draken te verslaan en de door de draken bewaakte schatten te vergaren. De helden hebben elks een andere sterkte en ook de draken hebben een bepaalde sterkte. Tijdens je beurt leg je een held aan bij een draak en zodra de totaal sterkte van de helden gelijk of groter is dan die van de draak wordt de schat verdeeld. De spelers hebben dan 1 minuut de tijd om tot een overeenkomst te komen over de verdeling van de schat, komen ze er niet uit dan gaat de schat verloren. Op het einde van het spel krijg je punten afhankelijk van welke combinaties van edelstenen je hebt verworven
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Arne van Spinli had de eer om al enkele spellen die pas in november op de spellenbeurs in SPIEL in Essen uit zouden komen op voorhand al te kunnen verkrijgen en had er enkele meegenomen. Pieter van Roll the Dice uit Nederland en onze eigen Dirk zetten zich deze avond aan deze gloednieuwe uitgaves. Ze begonnen met 'Five Tribes' van Days of Wonder, gingen daarna verder met 'Madame Ching' en eindigden met 'La Isla' van de heel productieve designer Stefan Feld.
 

Achtergrond van Five Tribes:
De spelers reizen met hun karavaan door het land van 1001 nachten en arriveren in Naqala waar de oude sultan net is overleden en één van jullie zal de nieuwe leider worden. Je zal de vijf stammen moeten manoeuvreren om invloed te krijgen op deze stadstaat, verplaats ze op het juiste moment en doe beroep op de oude djinn die er rondzwerven! In plaats van figuurtjes op het bord te zetten is het bij dit spel net een kwestie van ze er op de juiste plaats en in de juiste kleur af te halen.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van La Isla:
Als ontdekkingsreiziger vliegen de spelers naar het mysterieuze eiland La Isla, op zoek naar dieren waarvan al een lange tijd gedacht werd dat ze uitgestorven waren! Zo vinden ze o.a. een dodo, een gouden pad, een pika en nog veel meer! Plaats je ontdekkingsreizigers strategisch op het eiland zodat je zoveel mogelijk dieren kan omcirkelen. Hoeveel punten elk dier waard is zal elke keer anders zijn en wordt bepaald door de spelers zelf.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van Madame Ching:
De spelers zijn jonge piraten die zichzelf willen bewijzen aan Madame Ching, de meest beruchte en gevreesde van alle Aziatische piraten. Door nieuwe vaardigheden op te doen hoop je dat ze de leiding over haar schip de China Pearl aan jou zal toevertrouwen, maar tegelijkertijd wil je verre expedities richting Hong Kong leiden en schepen van de keizerlijke vloot tot zinken brengen.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Ondertussen begonnen Rudy, Senne, Kaat, Jeroen en Tim  met 'Lords of Waterdeep' en splitsten daarna op omdat Jeroen en Tim 'Magic: The Gathering' gingen spelen en de anderen speelden verder met 'Las Vegas' en 'Guillotine'.




Achtergrond van Lords of Waterdeep:
Door het inhuren van avonturiers om hen vervolgens op queesten te sturen die, indien ze tot een goed einde worden gebracht, je aanzien in de stad zullen verhogen (overwinningspunten) probeer je de machtigste Lord te worden. Ondertussen probeer je je tegenstanders (twee tot vier) dwars te zitten door intriges op hen los te laten (actiekaarten) en gebouwen te controleren waar de andere spelers graag gebruik van willen maken maar jou daardoor wat extra opleveren.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van Magic: The Gathering:
Heb je je vrienden ooit verslagen door vleesetende wormen op ze af te sturen, ze te laten verpletteren met reuzen, terwijl beren, elven en goblins versuft om zich heen aan het kijken zijn? In dit spel ben je een tovenaar met 20 levens en probeer je met allerhande kaarten monsters op te roepen en toverspreuken uit te spreken om zo je tegenstander om genade te laten smeken.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van Las Vegas:
De spelers kruipen in de rol van overmoedige gokkers die, in de glitterwereld van Las Vegas, hun dobbelgeluk beproeven. Zes casino's kunnen worden bezocht, elk casino toont een ander dobbelgetal. En ook de geldbedragen die je er kan winnen, zijn meestal heel verschillend. Ronde na ronde komen dezelfde vragen: Waar zal ik mijn dobbelstenen plaatsen om daar de meerderheid te hebben? Op welke casino's hebben mijn medespelers hun dobbelstenen gezet? En waar kan ik een tegenstander nog net een flinke som afsnoepen en in de eigen pocket steken? Maar opgepast, want zoals zo vaak in een wedstrijd om de vetste pot loopt het op het einde mis en is er bij gelijkstand voor de eerste plaats een lachende derde die met de buit gaat lopen.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van Guillotine:
In Guillotine zitten we in het midden van de Franse Revolutie en zijn wij beulen die de guillotine moeten bedienen en zodoende edelen moeten onthoofden die ons punten opleveren. Er ligt een rij van 12 edelen (kaarten) voor de guillotine. In je beurt mag je eerst een actiekaart uit je hand spelen om de volgorde van de rij edelen te wijzigen en daarna moet je de voorste edele onthoofden en op je stapel leggen. Als dat een kaart met waarde 1 of zelfs -1 is, heb je die liever niet, een 5 daarentegen wil je naar voor werken met je actiekaart zodat je die kan onthoofden.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


En als Laatste speelden Rita, Elly, Tim en Jana Ticket to Ride: Europe, maar omdat Tim en Jana al vroeg naar huis moesten sloten daarna Inge en Jan aan om 'Die Burgen von Burgund' nog eens te spelen, die is ook al regelmatig op tafel gekomen op onze avonden.


Achtergrond van Ticket to Ride: Europe:
De spelers zijn spoorwegpioniers en proberen spoorverbindingen te leggen tussen grote steden in Europa. Als spoorwegpionier moet je door middel van kaartencombinaties vergunningen bekomen voor het makenvan verbindingen waar je dan je treintjes op plaatst om aan te tonen dat het jouw route is. Een makkelijk aan te leren spel met diverse onvoorziene plotwendingen zodat de uiteindelijke winnaar tot op het laatst onbekend blijft… Spanning en plezier voor het hele gezin!
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Achtergrond van Die Burgen von Burgund:
De vallei van de Loire in de vijftiende eeuw. Als invloedrijke vorsten zetten de spelers alles op alles om hun landerijen door verstandig handelsverkeer te laten openbloeien. Twee dobbelstenen bepalen de actiemogelijkheden, maar de beslissingen worden uiteindelijk door de spelers zelf genomen. En of het nu de veehouderij of de goederenhandel, of de stedenbouw of de wetenschappelijke vooruitgang betreft, vele verschillende wegen leiden naar welstand en aanzien van de spelers! De talrijke mogelijkheden om in dit opbouwspel zegepunten te verwerven, eisen ronde na ronde een weldoordachte aanpak en een vooruitziende blik. Dankzij de verschillende vorstendommen blijft de uitdaging voor de spelers constant aanwezig en zal geen enkel partijtje op dezelfde manier verlopen.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Zo, dat was het weer! Niet veel nieuwelingen deze keer, maar het was weer wel erg gezellig!
Het verslag is een maandje later dan normaal, dus verwacht jullie een van deze dagen maar aan 2 verslagen, dat van oktober volgt nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten