Verslag 19 december 2014

Met onze 2de maandelijkse spelavond die er vanaf nu hopelijk elke maand zal aankomen, eens een poging om het verslag wat minder arbeidsintensief te maken: simpelweg een opsomming met info over de spellen en foto's.

Achtergrond van Gaïa:
Als Goden proberen de spelers de wereld 'Gaïa' te scheppen door de wereld uit te breiden met zes verschillende soorten landschappen, steden te bouwen en te bevolken en van voedsel te voorzien. De goden hebben ook de natuurkrachten onder hun controle waarmee ze proberen hun tegenstanders tegen te werken waardoor aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, droogtes, onweders enz de wereld continu veranderen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Foto's niet van de avond zelf.



Achtergrond van 'Hospital Rush':
Als arts in opleiding probeer je in dit spel zoveel mogelijk patiënten te behandelen, nieuwe vaardigheden te leren, examens af te leggen, de nachtshift te doen enz om meer prestige te krijgen en zo als enige te kunnen doorgroeien tot volwaardig arts in het ziekenhuis.
Maar misschien lukt het niet zo vlot op de gebruikelelijke manier? Misschien kan je medicijnen en geld stelen van je mede-artsen? Of misschien een professor omkopen voor betere punten? Of vind je zelf nog andere illegale acties op je vooruit te helpen? Zorg wel dat je mede-artsen je niet betrappen, want dat kan je wel eens duur komen te staan.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)
 


Achtergrond van 'Deus':
De spelers besturen een opkomende beschaving en proberen hun gebouwen zo optimaal mogelijk te positioneren op de omringende gebieden. Maar de concurrentie met de naburige beschavingen is moordend en een hevige strijd moet gestreden worden voor de barbarendorpen en de juiste landschappen. De speler die zijn handkaarten het beste gebruikt en op tijd aan de juiste god offert, wint het spel.
In dit spel verzamelen de spelers handkaarten die ze op de juiste plaats in hun persoonlijk spelersbord plaatsen waardoor ze bepaalde gebouwen kunnen bouwen. Om een kaart te spelen, moet je ook kaarten afleggen, met zware dilemma's als gevolg.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

foto's niet van de avond zelf






Achtergrond van 'Stenen tijdperk':
De steentijd kenmerkt zich door beginnende akkerbouw, het produceren van grondstoffen zoals hout, leem, goud en zilver en het bouwen van hutten. Handelen wordt steeds populairder en de beschaving ontwikkelt zich in snel tempo. Maar ook traditionele vaardigheden als jagen en het verzamelen van vruchten zijn vereist om stamleden te eten te kunnen geven.
De spelers proberen al deze uitdagingen het hoofd te bieden. Er zijn veel manieren om het doel te bereiken, waardoor iedere speler een andere strategie kan kiezen. Aan het einde van het spel zal blijken welke de juiste was.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Machi Koro':
In Machi  Koro probeer je al dobbelend een grote stad uit te bouwen en als eerste de vier grote projecten te bouwen, zijnde de televisietoren, het pretpark, het winkelcentrum en het station. Gedurende het spel kan je verschillende gebouwen kopen die je bij bepaalde dobbelworpen speciale voordelen opleveren en je zo hopelijk voldoende geld opleveren om de hiervoor genoemde grote projecten te kunnen bouwen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Rolling Japan':
Nog een dobbelspel, en weer Japans van oorsprong. Naast deze twee overeenkomsten wel 2 totaal verschillende spellen. In dit lichte dobbelspel hebben alle spelers een kaart van Japan voor zich liggen die gevuld moet worden met de nummers die gedobbeld worden. Maar aangrenzende gebieden mogen geen getallen hebben die met meer dan 1 verschillen dus je moet goed in het oog houden hoe de gebieden aan elkaar grenzen om zo te beslissen welke nummers te gebruiken. Je kan risico's proberen te nemen of op veilig spelen, als je kaart uiteindelijk maar op de beste manier gevuld is!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Blueprints': 
In dit spel zijn de spelers architecten die in de loop van drie korte rondes door het stapelen van dobbelstenen proberen om gebouwen te zetten, liefst trouw aan de 'blueprint' die ze achter hun spelerschermpje hebben liggen.
Aan het begin van het spel worden er 7 tot 9 (afhankelijk v/h aantal spelers) dobbelstenen getrokken en nemen de spelers er om beurten één om hem achter hun schermpje toe te voegen aan hun gebouw waarna ze een nieuwe dobbelsteen rollen.
Na elk van de 3 rondes krijg je een ranking waar punten aan vast hangen afhankelijk van welke dobbelstenen je waar geplaatst hebt.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Red7':
In dit korte kaartspel zijn de regels elke ronde weer anders en jij bepaalt wat die regels zijn. Je start met 7 kaarten en probeert elke keer als je aan de beurt bent 1 kaart met een cijfer te spelen zodat je met de huidige spelregels wint van de andere spelers. Kan je niet winnen, dan lig je uit het spel. Wie als laatste overblijft is de winaar.
Gelukkig is een kaart spelen niet je enige optie. Elke kaart bevat naast een cijfer en een kleur ook een winvoorwaarde aan de zijkant die je kan gebruiken om de huidige voorwaarde te veranderen en zo hopelijk met één van je handkaarten wél te kunnen winnen. De keuze tussen het spelen van welke handkaart of welke kaart te gebruiken om de winvoorwaarde te veranderen is wat dit korte kaartspel zo interessant maakt.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Versailles':
In Versailles bouwen de spelers samen aan het paleis en de tuinen van Versailles. Daarvoor moeten ze eerst de benodigde materialen verzamelen zoals grondstoffen (hout, marmer, goud), bouwtegels (met daarop stukken van paleis en/of tuinen), ornamenten en decoratie.
Je verzamelt dit door werkers in te zetten en met grondstoffen andere bouwelementen te kopen.
Op de centrale bouwplek op het bord worden paleis en tuinen gezamenlijk door de spelers gebouwd, de kunst is hier om de bouwtegels netjes aan te passen.
De meeste punten worden behaald door het meebouwen aan de tuin en het paleis, maar daar heb je bijna altijd alles voor nodig: bouwtegel en grondstoffen zeker, en meestal ook decoratie (voor in het paleis of in de tuinen.
En? Wat is er speciaal of anders aan Versailles?
Elke ronde mag je slechts één van je werkers verplaatsen naar een volgende plek [dat zijn er meestal maar 2 vertrekkende vanuit elke locatie].
Op de plek waar de werker aankomt mag je dan acties doen met AL jouw werkers die daar staan [dus ook diegene die er al stonden van vorige beurten]. Het spreekt vanzelf dat hoe meer werkers daar staan, je meer of betere acties kan doen.
Je mag nooit naar dezelfde plek gaan in 2 opeenvolgende beurten: dat blijkt een ambetante beperking te zijn omdat het typisch voordelig is om eenzelfde plek opnieuw te bezoeken.
Je hebt de mogelijkehid om een Dubbele Verplaatsing te doen: 1 werker 2 stappen verder of 2 werkers tesamen van de ene plek naar de volgende. Maar als je die optei gebruikt hebt woprdt ze inactief en moet je ze elders terug gaan activeren.
Bij de Alchemistenschool kan je je op 3 technologiesporen ontwikkelen:
Als je grondstoffen neemt, neem je er eentje meer
Als een andere speler grondstoffen neemt en je staat daar ook met een of meerdere werkers, mag je ook grondstoffen nemen
Als een andere speler een gebouw gebruikt en je staat daar ook met een of meerdere werkers, mag je ook de functie van dat gebouw benutten
Dat zorgt voor snellere opbouw van grondstoffen en de mogelijkheid om zelf ook acties doen in de beurt van een andere speler.
De tegels met een deeltje paleis en een deeltje tuinen kunnen ervoor zorgen dat slechts bepaalde tegels verder aangepast kunnen worden.

Kortom een leuke worker placement, waar de bovenstaande elementen zorgen voor een eigen specifieke dynamiek.
Het spel speelt zeer vlot doordat elke speler maar 1 actie doet en je vaak betrokken bent bij diens beurt als je geinvesteerd hebt in het 2de en/of 3de technologiespoor.
Een goede worker placement gebald in 1.5 uur spelplezier.[LUK]





Achtergrond van 'The Golden Ages':
In The Golden Ages staat elke speler aan de leiding van een hele beschaving. Doorheen de vier tijdperken zullen ze hun beschaving ten volle moeten laten ontwikkelen, daarvoor gaan ze technologieën ontwikkelen, kunstenaars opleiden en gebouwen oprichten. Het belangrijkste mag echter niet uit het oog verloren worden: nieuwe continenten ontdekken en steden oprichten in afgelegen gebieden!
Aan het begin van een tijdperk zullen de spelers elk om beurt een continenttegel op het speelbord leggen, waardoor wereldkaart steeds groter wordt.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)






Achtergrond van 'Piratenbaai:' 
Legendarisch door talloze plunderingen en de favoriete schuilplek voor boekaniers van allerlei slag, hebben de Piratenbaai en de omringende eilanden altijd al gesproken tot de verbeelding van jongelui met een hart voor de zee. Zo bevind je je op een ochtend aan boord van een schip dat maar nauwelijks de afgelopen winterstormen heeft overleefd en dat je wat hebt opgekalefaterd. Terwijl je koers zet naar de Piratenbaai zijn je ogen reeds vol van de schatten en de roem die je gaat vergaren, je longen gevuld met zilte zeelucht... Maar pas op voor je medespelers, want zij zijn mogelijk uit op hetzelfde en gaan een gevecht waarschijnlijk niet uit de weg om hun doel te bereiken.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Waggle dance':
In Waggle Dance proberen alle spelers de eerste te zijn om 7 honingkamers te maken met hun bijenkolonie. Daarvoor moeten de werksters eerst stuifmeel van de bloemen halen dat ze dan later kunnen omzetten in honing. Ondertussen leggen de bijen uiteraard ook eitjes die ze uitbroeden, waardoor de kolonie alleen maar groeit! De bijen worden voorgesteld door dobbelstenen in jouw spelerskleur.

Elke ronde bestaat uit een dag- en een nachtfase. Aan het begin van de dag rollen alle spelers hun dobbelstenen gelijktijdig, daarna zetten de spelers hun dobbelstenen/werksters om de beurt in hun bijenkorf of op de beschikbare actiekaarten. Op de meeste actiekaarten is maar één plaats per waarde van de dobbelsteen, enkel op de bloemenkaarten kunnen er meerdere dobbelstenen liggen van dezelfde waarde. Wanneer alle werksters aan het werk gezet zijn begint de nachtfase en worden alle gekozen acties uitgevoerd. De hardst werkende bijenkolonie wint het spel!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Ancient Terrible Things':
Ancient terrible things speelt zich af in een horrorachtige setting ergens diep in een dichtbegroeid oerwoud. Een dappere selectie van avonturiers trekt in de jungle op zoek naar naam en faam. Ze zullen echter stuiten op oude gevaren en mythische wezens en creaturen. Eén van hen zal het overleven en er een waardevol dagboek aan overhouden waarin alle spannende gebeurtenissen beschreven staan.
De spelers rollen met dobbelstenen die ze door het gebruik van verscheidene voorwerpen en acties naar hun hand kunnen zetten. Ze proberen de mythische wezens te verslaan en zo punten te scoren en tegelijkertijd handige voorwerpen en broodnodige acties te verzamelen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Op deze foto zie je dat we echt iedereen toelaten. ;-)



Achtergrond van 'Cyclades:
De spelers zijn krijgsheren van de 5 grote Griekse steden (Athene, Sparta, Kortinthe, Thebes en Argos) in de cycladen eilandengroepen en proberen zo snel mogelijk 2 metropolissen te bouwen. Dit doen ze door elke ronde te bieden op de gunst van de goden en het oproepen van een scala aan mythologische wezen.
Afhankelijk van de god wiens gunst ze verkrijgen kunnen ze andere acties uitvoeren: Ares laat je legers kopen en veplaatsen, Poseidon laat je vloten kopen en verplaatsen, Zeus laat je priesters opleiden en Athena laat je filosofen verzamelen. Elke god geeft je ook de kans om tegen betaling een bepaald type gebouw met speciale eigenschappen neer te zetten op jouw eilanden, 4 verschillende gebouwen veranderen in een metropolis. Athena voorziet je maatschappij van filosofen en 4 daarvan leveren je ook een metropolis op. Daarnaast kan je ook eilanden van een ander veroveren in de hoop hun metropolis over te kunnen nemen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van 'Dragon's Gold': 
In dit spel zijn de spelers leiders van een team helden bestaande uit 2 ridders, een dief en een tovenaar welke op pad gestuurd worden om draken te verslaan en de door de draken bewaakte schatten te vergaren. De helden hebben elks een andere sterkte en ook de draken hebben een bepaalde sterkte.
Tijdens je beurt leg je een held aan bij een draak en zodra de totaal sterkte van de helden gelijk of groter is dan die van de draak wordt de schat verdeeld. De spelers hebben dan 1 minuut de tijd om tot een overeenkomst te komen over de verdeling van de schat, komen ze er niet uit dan gaat de schat verloren. Op het einde van het spel krijg je punten afhankelijk van welke combinaties van edelstenen je hebt verworven
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Waka Waka':
Spelers proberen met het in- en verkopen van goederen aanzien te verwerven in bloedheet Afrika. Ze spelen hiertoe kaarten vanuit hun hand zo goed mogelijk uit, om zo snel mogelijk over de in het Afrikaanse dorp gevraagde goederen te beschikken. Je kunt je in dit spel echter ook ‘omhoog’ kopen… maar alleen als het vuur van de sjamaan brandt! Wie als eerste hoog bovenaan de ladder staat, wint het spel. Houd jij je hoofd koel in dit prachtig en sfeervol vormgegeven spel?
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Istanbul':
De handelaren in Istanbul zijn druk in de weer, ze zoeken de kortste weg om hun handkarren te vullen met handelswaren die ze dan kunnen leveren in de markt of in het paleis van de Sultan. Ze doen inkopen op de zwarte markt en proberen met het verdiende geld juwelen te kopen bij de juwelier. Gelukkig hebben ze assistenten die kunnen helpen met het vele werk. Alle handelaren hebben maar één doel: zij willen de eerste zijn die 5 robijnen kan bemachtigen op de bazaar van Istanbul!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Dat was het weer voor deze keer.
Vanaf nu ook elke eerste zaterdag van de maand een spelavond dus deze keer niet to volgende maand, maar hopelijk tot binnen 2 weken op 7 februari!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten