Verslag 21 november 2014

De 22 aanwezigen op onze spelavond verdeelden zich over 5 tafels om zich weer een hele avond lang over te geven aan het spelen van bord- en kaartspellen.
Rechts zie je een deel van de aanwezige spellen, zoals je kan zien: keuze genoeg op zo'n spelavond! Bij de echte liefhebbers leidt dit meestal tot grote keuzestress, maar dat hoort nu eenmaal bij de hobby. :-)





Ik begon zelf met Arne, Frank en Wouter aan 'First to Fight' en eindigden met 'El Gaucho', beide spellen die dit jaar nieuw zijn uitgekomen.

Achtergrond van First to Fight:
Dit Poolse spel speelt zich af tijdens WOII en draait om de missies waarbij Polen van belang was. De spelers zijn generaals die de opdracht krijgen om bepaalde missies uit te voeren in de 5 gebieden op de kaart. Daarvoor moeten ze soldaten met een bepaalde specialisatie in een bepaald gebied krijgen en dat tegen een tijdslimiet. Elke ronde gaat de tijd nl. verder en de missies moeten uitgevoerd kunnen worden zodra de tijdmarker voorbij het betreffende jaartal en maand op de missiekaart passeert. Het lastige is dat de andere spelers mogelijk gebruik willen maken van dezelfde soldaten en hen uit jouw gebied zullen weghalen.
De acties in het spel worden gekozen zoals de rollen in Puerto Rico.
En? Thematisch gezien is dit spel echt top: de missies hebben echt plaatsgevonden op de plaats en tijd op de kaarten, de soldaatkaarten bevatten bestaande personen met foto en het spel ademt gewoon WOII uit. Ik heb na deze 2de speelsesssie evenwel gemerkt dat net deze thematische uitwerking het spel minder goed maakt. De thematische uitwerking heeft er nl. voor gezorgd dat het spel niet meer helemaal gebalanceerd is. De missies zijn wel geschiedkundig juist verdeeld over de gebieden, maar niet helemaal eerlijk verdeeld, net als de specialisaties van de soldaten. Voor sommige gebieden zijn er meer missies waardoor er meerdere spelers elkaar zullen helpen in dat gebied, terwijl je er in een ander gebied helemaal alleen voor staat omdat jij de enige bent met een missie in dat gebied.
Conclusie? Als je geïnteresseerd bent in WOII zou ik aanraden om dit spel eens te spelen, maar als je daar niet veel mee hebt, is dit spel toch wat minder. De eerste helft van het spel vind ik overigens wél zeer geslaagd omdat er dan nog niet veel soldaten op het bord liggen, maar naarmate er meer en meer soldaten komen wordt het gewoon een geschuif van soldaten en is na verloop van tijd elke missie uit te voeren. De spanning en het speelplezier ebben dan een beetje weg. Als het spel nu gewoon kon eindigen na de eerste helft van de oorlog kwam dit zeker nog vaak op tafel. [WIM]




Achtergrond van El Gaucho:
In “El Gaucho” neem je de rol aan van een Zuid-Amerikaanse veeboer die z’n gaucho’s naar de pampa stuurt om zo veel mogelijk waardevol vee te verzamelen. 
De gaucho’s oefenen in de dobbelsteenrodeo en hoe hoger ze rollen, hoe waardevoller de runderen die gevangen kunnen worden. Probeer waardevolste vee voor je tegenstander zijn neus weg te graaien, probeer de juiste rassen te veramelen of steel er wat bij je medespelers. Probeer ook te profiteren van wat de verschillende gebouwen in het dorp je te bieden hebben 
Eens terug thuisgekomen orden je het vee per soort in kuddes en tracht je ze later te verkopen voor zo veel mogelijk peso’s.
En? Dit is een vlot familiespel met vrij eenvoudige regels en een snel spelverloop. Je kiest 2 dobbelstenen uit de 'rodeo' en gebruikt de waardes om een rund te nemen of een actie in het dorp te gebruiken. Je runderen moeten in op- of aflopende volgorde gelegd worden en je mag er achteraf geen meer tussenleggen: afwegen welk rund wel en niet te vangen is cruciaal (dit principe doet wat denken aan Qwixx). Leuk spel, maar wel wat te weinig diepgang om na meerdere speelsessies nog boeiend te blijven denk ik.[WIM]





Ondertussen begonnen Nico, Michiel, Carl en Stefan met het zwaardere 'Nieuw Amsterdam' gingen daarna verder met het lichtere werk zoals 'Hanabi', het 2-speler kaartspel Schotten Totten (enkel Nico en Stefan) en het lichte dobbelspel Rolling Japan met Wouter en Rudy.

Achtergrond van Nieuw Amsterdam:
In dit spel zijn de spelers landeigenaren in dienst van de West-Indische Compagnie en verdienen ze punten voor het land dat ze ontginnen, voor de verkiezingen die gehouden worden in de stad Nieuw Amsterdam en voor de dierenhuiden die ze naar de Oude Wereld laten verschepen. Spelers doen mee aan spannende veilingen om in de stad acties uit te voeren (kantoren bouwen en verkiezingen houden), om op het land acties uit te voeren (extra land verwerven en het land ontginnen voor landbouw) en om te handelen (huiden kopen van de Lenape Indianen en verschepen naar Europa). Ook zullen de spelers gebruik moeten maken van de voordelen van speciale acties die in de verschillende districten beschikbaar zijn.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van Hanabi:
De spelers proberen gezamenlijk een zo mooi mogelijk vuurwerk te creëren door kaarten uit te spelen in vijf kleuren van vijf waardes. De kaarten die zij in de hand houden, zijn enkel zichtbaar voor de medespelers; deze proberen door het geven van tips en hints de eigenaars van de kaarten zoveel mogelijk informatie te geven. Als je denkt voldoende informatie te hebben over de kaarten in je hand, dan kan je een kaart op tafel spelen in de hoop dat het een goede is. Zo wordt het vuurwerk groter en mooier. Maar na drie foute kaarten verliezen alle spelers het spel. Lukt het uiteindelijk om de volledige 25 punten te halen of is het gemaakte vuurwerk maar matig?
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van Schotten Totten:
Middenin de Schotse Hooglanden staan de inwoners uit Zuid-Tottenbury en Noord-Tottenbury tegenover elkaar. Ze zijn gewapend met stokken, doedelzakken en knuppels en staan klaar om de strijd om de grensstenen in te gaan. Beide spelers proberen telkens aan hun kant van de grensstenen een sterkere afdeling op te bouwen dan de tegenstander aan de andere kant. Zorg dat het je lukt om drie naast elkaar liggende grensstenen of in totaal vijf grensstenen te claimen en win! 
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van Rolling Japan:
In dit lichte dobbelspel hebben alle spelers een kaart van Japan voor zich liggen die gevuld moet worden met de nummers die gedobbeld worden. Maar aangrenzende gebieden mogen geen getallen hebben die met meer dan 1 verschillen dus je moet goed in het oog houden hoe de gebieden aan elkaar grenzen om zo te beslissen welke nummers te gebruiken. Je kan risico's proberen te nemen of op veilig spelen, als je kaart uiteindelijk maar op de beste manier gevuld is!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Er was een grote groep spelers met Tim en Jeroen, Elly, Rudy en de familie Moonen met Steven, Inge en Rita over. Zij besloten allemaal samen één spel te spelen en hoewel er dan niet veel keuze is, vonden ze toch hun gading in het coöperatieve spel 'Shadows over Camelot'. Daarna gingen Tim en Jeroen met z'n tweeën Machiavelli en spelen en speelden de overgeblevenen een ander spel in middeleeuwse setting: 'Medieval Academy'.



Achtergrond van Shadows over Camelot:
In Shadows Over Camelot zijn de spelers de Ridders van de Ronde Tafel moeten ze samenwerken om de legers te verslaan die Camelot bedreigen. De spelers trekken op verschillende queestes en proberen zo de machten van het kwaad een halt toe te roepen. Maar er bevindt zich een verrader onder hen die in het geheim voor verwarring en sabotage zorgt... Slaagt de verrader er in het Kwaad te doen zegevieren of redden de Ridders Camelot van de ondergang?
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)






Achtergrond van Medieval Academy:
In deze middeleeuwse academie worden schildknapen opgeleid tot ware ridders, daarvoor zullen ze verschillende disciplines moeten beheersen. Dappere ridders kunnen altijd extra macht uitoefenen, die kan helpen bij steekspelen of toernooien. Naast het gewone onderwijs en de spannende zoektochten moet je ook leren hoe je de koning moet dienen en hoe je barmhartig moet zijn. Al deze disciplines worden voorgesteld door 7 verschillende borden waarop je telkens probeert zo ver mogelijk te geraken, want enkel de 1ste, 2de en 3de plaats worden beloond met punten of andere voordelen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)







Achtergrond van Machiavelli:
Als bouwheer in het oude Italië probeer je zo snel mogelijk 8 gebouwen te bouwen door constant andere personages uit de stad voor je kar te spannen. Dan huur je de diensten in van de koopman, daarna van de bouwmeester en misschien komen de dief en de moordenaar ook wel van pas. Of probeer je het met de koning? Machiavelli wordt gespeeld adhv de speciale eigenschappen die elk karakter heeft. In je beurt kies je een karakter, neem je geld of een bouwkaart en bouw je eventueel een gebouw (voor punten) en/of gebruik je de speciale eigenschap van je karakter. Een erg simpel spel met weeral prachtige kaarten en veel speelplezier! Een pokerface kan hier van pas komen...
En? Erg leuk en interactief kaartspel voor maximaal 7 spelers. Mooie kaarten, simpele regels en elkaar lekker vermoorden of bestelen, heerlijk. Altijd weer het dilemma van welk gebouw te bouwen en welke rol te kiezen: niet te voor de hand liggend of je wordt vermoord of bestolen, maar hij moet je natuurlijk ook wel iets opleveren. Een klassieker maar nog steeds een aanrader! [WIM]

Dirk, Wouter (fotograaf van dienst) en Kim en Ils begonnen met 'Lewis & Clark' een spel uit onze clubcollectie dat toch al regelmatig op tafel kwam speelden de dobbelhit 'Machi Koro' en sloten ook af met 'Medieval Academy'.

Achtergrond van Lewis & Clark:
In 1803 kochten de VS Louisiana van Napoleon. Thomas Jefferson besliste om twee avonturiers, Lewis en Clark, te sturen om dit gebied te ontdekken. Dit was de eerste Amerikaanse expeditie om het Westen van de VS te doorkruisen. Maar wat als er eigenlijk 5 expedities waren en enkel de expeditie die eerst aankwam de geschiedenisboeken gehaald heeft?
In dit spel ben jij één van die expedities en probeer je via rivieren en gebergtes als eerste Fort Clatsop. Dit doe je door je expeditie te voorzien van grondstoffen en expeditieleden (in de vorm van handkaarten) en indianen te rekruteren die allemaal verschillende vaardigheden bezitten. Dit spel is deels workerplacement (in het indanendorp) en een handmanagement spel (de expeditieleden). Het nieuwe eraan is dat je de leden uit je expeditie enkel kan gebruiken als je een andere kaart voor die ronde opoffert om het gekozen expeditielid te helpen bij zijn werk. Dit zorgt voor enkele moeilijke keuzes!
En? In dit erg goede spel ben je constant bezig met te plannen hoe je je expeditieleden zo voordelig mogelijk kan inzetten om vooruit te geraken, je grondstoffen zo te kiezen dat je niet teveel indianen naar het dorp moet sturen enz. Dit spel draait eigenlijk om het optimaliseren van je kaarten. Het is geen moeilijk spel wat regels betreft, maar door de grote hoeveelheid keuzes tijdens het spelen, moet je er wel met je hoofd bijblijven en is het toch wel een uitdaging. Het spel bevat enkele erg interessante speelmechanismen (het kamp opslaan, het gebruik van je handkaarten, grondstoffenopbrengst is afhankelijk van je buren enz.) die het tot een must-play maken als je houdt van de iets langere strategische spellen. [WIM]







Achtergrond van Machi Koro:
In Machi Koro moeten de spelers al dobbelend geld verdienen waarmee ze gebouwen kunnen aankopen om hun stad uit te breiden. Hoe meer gebouwen ze hebben, hoe groter de kans dat ze veel inkomen zullen krijgen! Een groot inkomen brengt je dan alweer een stap dichter bij de aankoop van de vier grote projecten waar het spel eigenlijk om draait, de speler die als eerste deze projecten volbrengt wint het spel. Sommige gebouwen laten je geld nemen tijdens andere spelers hun beurt, belonen enkel jou als je juist dobbelt of hebben nog veel andere functies.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Hoewel we beginnen om 20u staat het iedereen vrij om te komen en te gaan wanneer ze willen, maar als je pas na 20u arriveert is er het risico dat je nergens meer kan aansluiten en dat overkwam Luk en Maarten. Maar dat lieten ze niet hun hart komen en ze begonnen gewoon met z'n tweetjes aan 'Macao' en sloten daarna samen met Hartwin af met 'Augustus'.




Achtergrond van Macao:
De spelers spelen invloedrijke Portugese avonturiers die aan het einde van de zeventiende eeuw hun geluk proberen te vinden in Macao, dé handelspost in het verre oosten. Door middel van handel met Europa via zeeroutes, door het strategisch gebouwen in de stad te bezetten en door het handig gebruiken van belangrijke ambenaren die je bepaalde voordelen opleveren vermeerder je je prestige en wordt je de grootste handelaar van Macao!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)






Achtergrond van 'Augustus'
De spelers zijn afgevaardigden van keizer Augustus, en je doel is de bestaande instellingen in de provincies van het Rijk te onderhouden. Je bent echter ambitieus en wilt de titel consul hebben, die elk jaar door de senaat wordt gekozen. Daarvoor heb je de steun nodig van de meest invloedrijke senatoren en moet je provincies controleren om zoveel mogelijk rijkdom te vergaren. De basis van het spel is een bingo-mechanisme waarbij je kaarten hebt met symbolen op die ook op de fiches staan die elke ronde één voor één uit een zak getrokken worden. Bij elk symbooltje dat ook op jouw kaarten staat , kan je er een figuur opzetten in de hoop dat je die kaart (missie) kan vervolledigen. Daarna volgen er eventueel nog speciale acties van die kaart. Bingo voor gevorderden (met meer diepgang dan uit de uitleg lijkt)!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



We zijn weer aan het einde van het verslag van wederom een erg gezellige avond (maar dat staat hier altijd, komt niet echt geloofwaardig meer over misschien, maar toch is het zo :-)
19 december zijn we er weer en hopelijk jij ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten