Verslag 20 maart 2015

Eerst en vooral: zoals verwacht gaat onze spelavond op zaterdag 4 april door!

Het was weer een erg talrijke opkomst, met 27 spelers deze keer het grootste aantal sinds de metingen... Omdat er in ons zaaltje een vergadering werd gehouden, was er plaats voor ons voorzien beneden in het café zelf. Ideaal eigenlijk want betere verlichting, minder sleurwerk met tafels en meer plaats ook eigenlijk.
Na een gesprekje hierover met de uitbater is er afgesproken dat we op de 3de vrijdag voortaan vaker beneden zullen spelen. Zaterdag is het beneden meestal erg druk dus dan blijven we in ons zaaltje dat via de grote trap bereikbaar is.
Nu naar interessantere zaken: welke leuke spellen zijn er zoal gespeeld?

Achtergrond van 'Adventure Tours':
Elke speler is de leider van een avontuurlijke expeditie en je bent op zoek naar rijke sponsors die zorgen voor voedsel, kledij en materiaal en ook rijke expeditieleden die je veel geld opbrengen. Het probleem is alleen dat die rijke expeditieleden wel wat eisen stellen die je moet proberen te voldoen met je sponsors. Gelukkig hebben al die expeditieleden ook wat bij te dragen aan je expeditie in de vorm van speciale acties waarmee je de andere expedities lekker kan saboteren. 
Als je aan de beurt bent speel je één kaart uit als sponsor (uitrusting) waarna je een nieuwe kaart neemt of je speelt een kaart uit als expeditielied indien je de juiste uitrusting hebt, je voert de bijbehorende actie uit maar neemt geen nieuwe kaart. De ronde is gedaan als één speler zijn laatste kaart gespeeld heeft en dan telt iedereen de inkomsten van zijn expeditieleden op.
En? Vorig jaar in Essen gekocht en nog maar 1x kunnen spelen daarna, maar dit is echt wel een leuk spel. Van de auteur van Love Letter en een herwerking van één van zijn vorige spellen (Mai Star). Eenvoudige regels, mooi artwork, veel spelersinteractie, duurt niet te lang, tot 6 spelers enz. En aan een mooie prijs van 15€. Super! Ondanks het feit dat je tijdens je beurt enkel 1 kaart uitspeelt (als uitrusting of als expeditielid) geven de speciale acties van de kaarten toch de nodige dilemma's. Heel veel gelachen tijdens dit spel doordat je elkaars plannetjes heerlijk kan dwarsbomen.[WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Augustus':
De spelers zijn afgevaardigden van keizer Augustus, en je doel is de bestaande instellingen in de provincies van het Rijk te onderhouden. Je bent echter ambitieus en wilt de titel consul hebben, die elk jaar door de senaat wordt gekozen. Daarvoor heb je de steun nodig van de meest invloedrijke senatoren en moet je provincies controleren om zoveel mogelijk rijkdom te vergaren. De bais van het spel is een bingo-mechanisme waarbij je kaarten hebt met symbolen op die ook op de fiches staan die elke rond één voor één uit een zak getrokken worden. Bij elk symbooltje dat ook op jouw kaarten staat , kan je er een figuur opzetten in de hoop dat je die kaart (missie) kan vervolledigen. Daarna volgen er eventueel nog speciale acties van die kaart.
En? 2de keer dat ik deze bingo voor gevorderden speelde en ik vond hem nu beter dan de eerste keer (al vrij lang geleden). Je bent natuurlijk erg afhankelijk van de fiches die getrokken worden, maar als die laatste fiche die je nodig hebt getrokken wordt, geeft dat toch wel een leuk gevoel.  De keuze van doelen geeft een zeker tactisch en strategisch element aan dit anders vrij geluksafhankelijke spel.[WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Tiny Epic Kingdoms':
De spelers zijn leiders van een fantasyvolk en proberen om op 4 manieren aan hun samenleving te bouwen (punten scoren) door aan de gezamenlijke toren te bouwen (veel punten), mannetjes op de gebiedskaarten krijgen (leveren je o.a. grondstoffen op), magie bestuderen (hoe hoger het level hoe meer punten en hoe meer speciale eigenschappen je ras krijgt).
Het spel eindigt als een speler al zijn mannetjes op gebiedskaarten heeft staan, of iemand magie level 5 bereikt of iemand op het hoogste niveau van de toren staat.
Als je aan de beurt bent kies je één van de 6 mogelijke acties en blokkeer je die met een schildje voor de volgende spelers. Elke speler mag de door jou gekozen actie ook uitvoeren of er voor kiezen om te oogsten van de velden waarop hij mannetjes heeft staan om zo grondstoffen te verkrijgen.
De acties zijn: mannetjes van het ene veld op een gebiedskaart naar een ander veld verplaatsen, mannetjes van het ene gebiedskaartje naar het andere verplaatsen, aan de toren bouwen, magie bestuderen (level stijgen), mannetjes op het voor jou liggende gebiedskaartje plaatsen en grondstoffen ruilen.
En? Een filler met inhoud en een erg leuk thema voor een filler. De meeste fillers hebben vaak een weinig interessant thema en heel abstracte gameplay, maar dit is eigenlijk een lekker thematisch 4X-spel (eXplore, eXpand, eXterminatie, eXploit). Voor dit genre spellen heb je normaal een grote tafel en veel tijd nodig, maar dit spel maakt zijn naam waar: Tiny in materiaal (kleine meeples/materiaal, doos, spelersbordjes enz), Tiny in regels (eenvoudig en duidelijk) en Tiny in tijd (30min speelduur). Heerlijk!
4de keer dat ik het speelde en hoewel ik het nog steeds erg goed vind, begin ik wel te vinden dat de acties nogal weinig inhouden (1 mannetje verplaatsen, 1 verdieping van de toren bouwen, 1 magie niveau stijgen enz) en ik mis ook de mogelijkheid tot combo's of het aaneenschakelen van een reeks briljante acties na elkaar. Daar staat tegenover dat het ondanks de simpele regels toch wel ruimte biedt voor strategie en tactiek.
Ik kijk erg uit naar opvolger 'Tiny Epic Galaxies' wat wel de mogelijkheid tot combo's zou bevatten, maar dat is nog tot september ofzo wachten...[WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Geen foto van de avond zelf



Achtergrond van 'Murder of Crows':
In dit spel speel je handkaarten voor je uit en op die kaarten staan de letters van het woord 'MURDER' + 1/2/3 kraaien + een mooie afbeelding en een stukje uit een moordverhaal. De bedoeling is dat je als eerste het woord MURDER weet te spellen met de kaarten die je uitgespeeld hebt en dat je zo een moordverhaal te lezen krijgt. Elke letter heeft ook een speciale actie die zorgt voor heel wat interactie en take that (andere spelers verwijderen 1 letter uit hun MURDER, handkaarten laten afleggen, zelf extra kaart trekken enz).
En? Lekker luchtige filler met een origineel spelidee en de nodige interactie. Simpele regels ook. Vrij random, maar mij stoorde het niet. Ik denk dat een tweede keer spelen het spel al wat tactischer gaat maken. Wil ik zeker nog eens proberen. In het winnende verhaal was de moord alleszins gepleegd met een bevroren kip. :-) [WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

geen foto's van de avond zelf




Achtergrond van 'Vasco Da Gama':
Vasco da Gama heeft de opdracht gekregen om een scheepsroute naar India te vinden. De spelers zijn rijke reders, die onder leiding van de beroemde ontdekkingsreiziger roem en rijkdom proberen te vergaren. 
De spelers kiezen om beurten een actie en het moment waarop ze deze willen uitvoeren. Hoe eerder ze aan de beurt willen komen, des te groter is het risico dat ze daarvoor moeten betalen. Ze ronselen bemanning, kopen schepen en sturen deze naar verre bestemmingen. Tijdens het spel kunnen ze de hulp inroepen van invloedrijke hoogwaardigheidsbekleders, die hen verschillende voordelen opleveren. De spelers verdienen voornamelijk punten door het navigeren van hun schepen. Wie treedt in de voetsporen van Vasco da Gama?
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)






Achtergrond van 'Harbour': 
De spelers zijn handelaars die in de haven hun werkers naar de verschillende gebouwen sturen om zaken te doen. Ze kopen en ruilen vis, vee, steen en hout, eten een hapje bij de sushibar en gaan voor een drankje naar de pub en bezoeken tal van andere bezienswaardigheden. Tegelijkertijd proberen ze genoeg te verdienen om op het juiste moment een gebouw aan te kopen zodat ze als eerste 4 gebouwen hebben. Hierdoor daalt de prijs van het gebruikte goed en stijgt de prijs van de andere goederen. Goed timen dus wanneer je koopt!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Cyclades':
De spelers zijn krijgsheren van de 5 grote Griekse steden (Athene, Sparta, Kortinthe, Thebes en Argos) in de cycladen eilandengroepen en proberen zo snel mogelijk 2 metropolissen te bouwen. Dit doen ze door elke ronde te bieden op de gunst van de goden en het oproepen van een scala aan mythologische wezen. Afhankelijk van de god wiens gunst ze verkrijgen kunnen ze andere acties uitvoeren. Elke god geeft je io.a. de kans om tegen betaling een bepaald type gebouw neer te zetten op jouw eilanden, 4 verschillende gebouwen veranderen in een metropolis. Athena voorziet je maatschappij van filosofen en 4 daarvan leveren je ook een metropolis op. Daarnaast kan je ook eilanden van een ander veroveren in de hoop hun metropolis over te kunnen nemen.
En? Cyclades is een prachtig vormgegeven spel met een mooi bord, prachtige kaarten, coole plastic leger- en vlootfiguurtjes enz. Het thema is erg goed verwerkt in het spel, niet enkel door de vormgeving, want het komt ook in de spelmechanismen terug. Er is erg veel interactie tussen de spelers: bij het bieden uiteraard, maar je kan ook elkaars eilanden aanvallen, elkaars vloten vernietigen of de mythologische wezens inzetten om je medespelers dwars te zitten. Het spel duurt niet al te lang, maar bevat toch veel mogelijkheden voor tactisch spelen. Conclusie: een aanrader als je houdt van thematische spellen en er tegen kan als je vele werk in één beurt volledig teniet gedaan wordt! Opgepast: niet spelen met je partner als je de huiselijke vrede wilt bewaren ;-) [WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Piratenbaai':
Legendarisch door talloze plunderingen en de favoriete schuilplek voor boekaniers van allerlei slag, hebben de Piratenbaai en de omringende eilanden altijd al gesproken tot de verbeelding van jongelui met een hart voor de zee. Zo bevind je je op een ochtend aan boord van een schip dat maar nauwelijks de afgelopen winterstormen heeft overleefd en dat je wat hebt opgekalefaterd. Terwijl je koers zet naar de Piratenbaai zijn je ogen reeds vol van de schatten en de roem die je gaat vergaren, je longen gevuld met zilte zeelucht...
En? Als fan van dit spel ben ik misschien niet de meest geplaatste persoon om dit spel te beschrijven, want ik vind dat de mechanismen en hoe het spel speelt niet zo belangrijk zijn bij dit spel. Dit spel speel je omdat je graag eens een piraat wil zijn! Het spel ziet er fantastisch uit, heeft erg veel interactie, een beetje geluk in de vorm van dobbelstenen om te vechten en is thematisch super goed uitgewerkt. Erg goed familiepspel! [WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Scoville': 
In dit spel ben je een boer die werkt op de pepervelden om pepers te telen en te kruisen tijdens het Scoville Chilli Pepper Festival. Tijdens het festival worden er pepers verkocht aan de markt, worden er fondsen geworven voor de lokale school, krijg je prestige als je heetste peper kan telen en kan je pepers bijdragen voor de jaarlijkse chili-kook-wedstrijd.
En? Een fraai uitgevoerde Kickstarter versie met mooi afgewerkte pepertjes ipv blokjes. Het spel zelf heeft een beetje weg van Fresco. Je plaatst pepertjes op een bord en je beweegt met een meeple daartussen. Daardoor krijg je andere kleuren pepers die gevormd worden door degene links en rechts van je. Die verkregen pepers kon je dan omruilen voor opdrachtkaarten en zo verkreeg je punten. 
Persoonlijk vond ik het nogal omslachtig en ook het constant turen naar je mix-tabel deed er geen goed aan, voornamelijk omdat er zoveel verschillende kleuren pepers waren (ik dacht een 10-tal). Je was voortdurend aan het kijken 'als ik nu deze mix met die dan krijg ik dat maar als ik die mix met dat dan krijg ik dit etc ...' Dat verveelde me na een tijdje toch best wel. Waarschijnlijk als je het spel zeer regelmatig speelt dat je die wel vanbuiten kent maar voor mij hoeft dat toch niet meer. [DIRK]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Vienna': 
Je bent net gearriveerd in het prachtige Wenen en overdonderd door de vele mogelijkheden die de stad biedt. Hoe ga je best te werk om jezelf op te werken in deze omgeving? Probeer je grof geld te verdienen? Invloed te verwerven bij de Weense adel? Het probleem is wel dat je niet meer op je stappen terug kan keren zonder dat het je grof geld kost en hoe verder je komt hoe minder kansen, maar hoe groter de opbrengst.
En? Een zeer recent dice-placement spel wat je misschien best kan vergelijken met Kingsburg maar dan een light versie. Deze wist me wel te bekoren, mede doordat het zeer snel speelt en heel toegankelijke regels heeft. Het spelprincipe is hetzelfde als bij Kingsburg, je dobbelt met een aantal dobbelstenen en plaatst die op het bord waardoor je bepaalde voordelen of acties verkrijgt. Je mag 1 of 2 dobbelstenen plaatsen op een vrij veld, niet op een bezet en er deden een viertal leuke bonuskaarten mee die je kon gebruiken doorheen het spel (als ze in je bezit waren). 
Je kon wel zeer gemakkelijk je dobbelresultaat aanpassen waardoor het allemaal heel vlot speelde en dat zorgde voor een aangename korte speelduur (met 3 man 30' ong)
Deze wil ik gerust nog eens spelen. [DIRK]

foto niet van de avond zelf



Achtergrond van 'Puerto Rico':
De spelers zijn kolonisten die proberen om rijk te worden op het eiland Puerto Rico door er plantages aan te leggen, fabrieken en gebouwen te bouwen, de geproduceerde goederen te verkopen in het handelshuis of te verschepen naar het thuisland. Dit doen ze door elke rond een andere rol aan te nemen waar een bepaalde actie aan vasthangt, de catch van het spel is dat de acties die bij jouw rol horen ook door je medespelers ogen uitgevoerd worden.
Elk gebouw en elk verscheept goederensteentje levertje je overwinningspunten op. De speler met de meeste overwinningspunten als alle kolonisten op zijn, als alle punten op zijn of als iemand zijn persoonlijke spelersbordje heeft volgebouwd wint het spel.
En? Puerto Rico is een regelrechte klassieker en volledig terecht. Relatief complexe regels, maar mits een goede uitleg en een eerste rondje om de mechanismen door te hebben valt alles snel in de plooi. Een erg tactisch, maar ook strategisch spel: er zijn meerdere wegen naar de overwinning en vooral de verschillende gebouwen maken het spel telkens weer anders en laten je de regels wat verbuigen voor jou persoonlijk. Dit is een erg goed spel en een aanrader voor iedereen! [WIM]





Achtergrond van 'Kolejka':
Een bordspel dat het winkelen in het arme communistisch Polen nabootst: bij verscheidene winkels in de rij ('kolejka') gaan staan en door het uitspelen van actiekaarten pogen een betere positie te nemen, om zo snel mogelijk je boodschappenlijstje af te handelen. Het probleem is evenwel dat je nooit weet welke winkels met hoeveel goederen bevoorraad gaan worden, dus het is ook een gokje wagen en hopen dat je bij pech de juiste actiekaart kan uitspelen om toch nog iets te pakken kan krijgen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)







Achtergrond van Abyss:  
Waag je kans om koning te worden van Abyss. Wees sluw en verzamel vele stemmen in de raad om zoveel mogelijk bondgenoten met hun speciale eigenschappen aan jouw zijde te krijgen, of versla de monsters die je tegenkomt tijdens jouw reisweg en koop er de raad mee om. Neem de beste heren in dienst en gebruik hun krachten optimaal om later één of meerdere locaties te controleren in deze onderwaterwereld. Diegene die de meeste invloed heeft zal het spel onvoorwaardelijk winnen en gekroond worden tot koning van Abyss.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)






Achtergrond van Hospital Rush: 
Als arts in opleiding probeer je in dit spel zoveel mogelijk patiënten te behandelen, nieuwe vaardigheden te leren, examens af te leggen, de nachtshift te doen enz om meer prestige te krijgen en zo als enige te kunnen doorgroeien tot volwaardig arts in het ziekenhuis.
Maar misschien lukt het niet zo vlot op de gebruikelelijke manier? Misschien kan je medicijnen en geld stelen van je mede-artsen? Of misschien een professor omkopen voor betere punten? Of vind je zelf nog andere illegale acties op je vooruit te helpen? Zorg wel dat je mede-artsen je niet betrappen, want dat kan je wel eens duur komen te staan.
En? Speciaal en grappig thema. Dit spel lijkt op het eerste zicht een heel erg simpele workerplacement en dat had ik uit de regels op voorhand ook afgeleid, maar er zitten toch moeilijke beslissingen in soms. Zelfs meerdere wegen naar de overwinning en dat is toch wel straf in zo'n simpel spel. De moeite om eens te proberen als je de kans krijgt denk ik, gesteld dat je tegen negatieve spelersinteractie kan. [WIM]




Achtergrond van Coup:
De CIA heeft net de overheid van Guatemala onderuit gehaald en jij bent één van de inwoners die van de chaos gebruik wilt maken om de nieuwe president te worden. Door slim gebruik te maken van bepaalde louche figuren in het land, probeer je de concurrentie uit te schakelen. Als je aan de beurt bent claim je de eigenschap van 1 van de 5 karakters in het spel en je hebt twee omgedraaide karakters voor je liggen. Als niemand beweert dat je een karakter claimt dat niet voor je ligt, is er niets aan de hand en voer je de actie uit. Maar als een andere speler je claim in twijfel trekt, verlies je 'punten' als hij gelijk heeft. Wie als laatste overblijft met punten (influence), is de winnaar.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Hopelijk tot zaterdag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten