Verslag zaterdag 4 april 2015

Toen we om 20.15u nog maar met 3 waren, vreesden we een beetje voor de opkomst tijdens dit paasweekend, maar tegen 20.30u stroomde er toch nog wat volk binnen en uiteindelijk waren we met 13. Er werd aan 3 tafels gespeeld deze keer en we waren pas rond 1u of later klaar, langer dan normaal dus, hoewel er niet zo heel veel spellen gespeeld zijn.
 
Achtergrond van 'Black Fleet':
Piraten, handelaren en zelfs de grote oorlogsschepen gaan op zoek naar glorie en fortuin op de Caraïbische zeeën! Gebruik je handelsschip om goederen over de oceaan te transporteren naar havens waar ze veel geld opbrengen, gebruik je piratenschip om het handelsschip van andere spelers aan te vallen in de hoop wat geld en grondstoffen te verdienen en stuur de marine om je medespelers het leven zuur te maken. Gebruik je geld om je schepen van een betere uitrusting te voorzien en win het spel als je er als eerste in slaagt om de dochter van de gouverneur uit te nodigen op je volledig uitgeruste schepen.
En? Met 4 gespeeld en ik heb het idee dat het spel wat trager gaat dan met 3 spelers omdat er meer opties zijn om spelers aan te vallen en je ook met een speler extra rekening moet houden. Ook omdat je tussen je beurten door eigenlijk niet veel kan plannen omdat alles afhangt van wat je medespelers in hun beurt doen met hun schepen.
Maar die (beperkte) downtime is eigenlijk het enige wat ik negatief vind aan het spel.
De verschillende spelerskrachten in de vorm van de kaarten ie je gedurende het spel aan je schepen koppelt, maken dat iedereen naarmate het spel vordert een bepaalde strategie gaat ontwikkelen en die krachten houden het spel ook elke keer anders. Super eenvoudige regelset, die desondanks toch voor het nodige denkwerk kan zorgen: welke kaarten speel ik uit, welke kaarten draai ik als eerste om, wat doe ik met mijn verschillende schepen, val ik iemand aan of probeer ik me gewoon goed te positioneren voor een levering enz. Zeer amusant met veel interactie en toch wel wat tactische keuzes!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'La Isla':
Als ontdekkingsreiziger vliegen de spelers naar het mysterieuze eiland La Isla, op zoek naar dieren waarvan al een lange tijd gedacht werd dat ze uitgestorven waren! Zo vinden ze o.a. een dodo, een gouden pad, een pika en nog veel meer! Plaats je ontdekkingsreizigers strategisch op het eiland zodat je zoveel mogelijk dieren kan omcirkelen. Hoeveel punten elk dier waard is zal elke keer anders zijn en wordt bepaald door de spelers zelf.
Elke ronde ontvang je 3 kaarten. Met elke kaart kan je ofwel grondstoffen verdienen, ofwel bepaalde dieren waardevoller maken of het verzamelen van dieren beïnvloeden. Verdeel deze kaarten elke keer op de meest optimale manier over de 3 actieplaatsen op je spelersbord om het spel te kunnen winnen.
En? Zeker een geslaagd (Feld)spel! Een voor Stefan Feld vrij simpele regelset waardoor het spel gemakkelijk is uit te leggen eigenlijk, maar toch de nodige diepgang biedt en dat voor een redelijk korte speelduur van max 60min.
De keuze van welke van je 3 kaarten in welke van je 3 'slots' van je persoonlijke spelersbordje te plaatsen levert al dilemma's op, maar daarna moet je op het bord ook nog beslissen welke dieren je wil verzamelen op welke locatie, waar je de avonturier daarvoor gaat weghalen enz.
Het thema is er wat opgeplakt, maar toch leuk uitgevoerd en het is eens wat anders.[WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Kemet':
In Kemet ben je onderdaan van een Egyptische godheid en probeer je punten te scoren door je piramidevormige dobbelstenen op te waarderen tot 4, goddelijke hulp bemachtigen, tempels te controleren en - het interessantste - de andere spelers aan te vallen en te winnen: elk gewonnen gevecht als aanvaller levert je een permanent winstpunt op. Eerste met 8 punten wint.
Het spel bestaat in essentie uit een simpel actiepuntenmechanisme waarmee je verscheidene acties kan uitvoeren, maar het is vooral de goddelijke hulp in de vorm van 48 speciale tegels die het spel zijn diepgang verlenen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)






Achtergrond van 'Piratenbaai': 
Legendarisch door talloze plunderingen en de favoriete schuilplek voor zeelui van allerlei slag, hebben de Piratenbaai en de omringende eilanden altijd al gesproken tot de verbeelding van jongelui met een hart voor de zee. Als piraat die rondwaart in deze eilandengroep probeer je zo berucht mogelijk te worden door zoveel mogelijk eilanden te plunderen, schatten en goud te begraven op schateiland, sterke verhalen te vertellen in de kroeg en gevechten aan te gaan met je medespelers. Elke ronde kiezen de spelers in het geheim één van de 6 eilanden om naartoe te varen. Zo kan je de rijkdom van elk eiland vergaren en je schip telkens verbeteren. Maar pas op, want als andere piraten naar hetzelfde eiland trekken moet er eerst gevochten worden want er kan er maar één het eiland plunderen. De spelers met het sterkste schip, zal het meest berucht zijn in de strijd.
En? Als fan van dit spel ben ik misschien niet de meest geplaatste persoon om dit spel te beschrijven, want ik vind dat de mechanismen en hoe het spel speelt niet zo belangrijk zijn bij dit spel. Dit spel speel je omdat je graag eens een piraat wil zijn! Het spel ziet er fantastisch uit, heeft erg veel interactie, een beetje geluk in de vorm van dobbelstenen om te vechten en is thematisch super goed uitgewerkt. Erg goed familiepspel! [WIM]



Achtergrond van 'Yedo':
Als speler ben je het clanhoofd van een Japanse familie en stuur je je gezanten uit om missies te voltooien voor de Shogun om zo in zijn gunst te komen staan. Voor de missies verzamel je wapens, huur je geisha's in, stuur je je clanleden naar bepaalde gebieden in de stad, bouw je uitbreidingen van je clanhuis, probeer je te anticiperen op gebeurtenissen enz. Zodra je clanleden op de juiste locatie hebt, de juiste wapens bezit en eventuele uitbreidingen van je huis hebt, kan je mogelijk de missie uitvoeren en rijkdom en voorwerpen vergaren. Hoe moeilijker de missie hoe hoger de opbrengsten!
En? Yedo is een erg goede worker-placement game waarin je elke beurt weer verscheidene zaken wil doen, maar er te weinig geld voor hebt of door medespelers geblokkeerd wordt. Door de manier waarop de clanleden worden ingezet en geactiveerd worden ben je constant betrokken bij het spel waardoor de lange speelduur (+-3u) helemaal geen issue is. Door de veelheid aan keuzes en mogelijkheden blijft het spel de hele tijd boeiend en kijk je achteraf al uit naar de volgende keer in de hoop dat je dan je zetten net dat ietsje beter kan optimaliseren zodat je misschien die zwarte missie toch kan voltooiien. Door de vele missies, actie- en gebeurteniskaarten en de vele mogelijkheden is de herspeelbaarheid volgens mij gegarandeerd.[WIM]




Achtergrond van 'Helios':
Helios gaat over de zon. In dit spel is het de zon die rond ons keizerrijk draait en zo onze landschappen bevrucht en onze tempels punten doet opleveren. 
Wanneer je een nieuw landschap creëert kan je kiezen uit één van de beschikbare landschapstypes, je legt het in je keizerrijk en het wordt onmiddellijk bevrucht met één grondstof. Op deze landschappen kan je tempels bouwen, vanaf dat moment krijg je geen grondstoffen meer maar wel punten wanneer de zon hier aan grenst. Op het stadsbord kan je gebouwen oprichten die je bepaalde voordelen en/of grondstoffen opleveren. De zon kan je zoveel stappen rond je rijk verplaatsen als aangegeven op het zonnespoor op je bord, dit kan je o.a. laten stijgen door bepaalde gebouwen. Waar de zon stopt bevrucht het alle aangrenzende gebieden en leveren de aangrenzende tempels punten op.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

 


Achtergrond van Machiavelli:
Als bouwheer in het oude Italië probeer je zo snel mogelijk 8 gebouwen te bouwen door constant andere personages uit de stad voor je kar te spannen. Dan huur je de diensten in van de koopman, daarna van de bouwmeester en misschien komen de dief en de moordenaar ook wel van pas. Of probeer je het met de koning? Machiavelli wordt gespeeld adhv de speciale eigenschappen die elk karakter heeft. In je beurt kies je een karakter, neem je geld of een bouwkaart en bouw je eventueel een gebouw (voor punten) en/of gebruik je de speciale eigenschap van je karakter. Een erg simpel spel met weeral prachtige kaarten en veel speelplezier! Een pokerface kan hier van pas komen...
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Was weer een gezellige avond.
Volgende afspraak 17 april!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten