Verslag vrijdag 17 april 2015

Mooie opkomst weeral, maar door enkele lange spellen toch geen super lang verslag.

Achtergrond van 'Tiny Epic Kingdoms'
De spelers zijn leiders van een fantasyvolk en proberen om op 4 manieren aan hun samenleving te bouwen (punten scoren): door aan de gezamenlijke toren te bouwen (veel punten), mannetjes op de gebiedskaarten krijgen (leveren je o.a. grondstoffen op), magie bestuderen (hoe hoger het level hoe meer punten en hoe meer speciale eigenschappen je ras krijgt).
Het spel eindigt als een speler al zijn mannetjes op gebiedskaarten heeft staan, of iemand magie level 5 bereikt of iemand op het hoogste niveau van de toren staat.
En? Een filler met inhoud en een erg leuk thema voor een filler. De meeste fillers hebben vaak een weinig interessant thema en heel abstracte gameplay, maar dit is eigenlijk een lekker thematisch 4X-spel (eXplore, eXpand, eXterminatie, eXploit). Voor dit genre spellen heb je normaal een grote tafel en veel tijd nodig, maar dit spel maakt zijn naam waar: Tiny in materiaal (kleine meeples/materiaal, doos, spelersbordjes enz), Tiny in regels (eenvoudig en duidelijk) en Tiny in tijd (30min speelduur), hoewel dat laatste dezer keer met 5 spelers werd opgerekt tot een uur. Maar het was dan ook het meest strategische spelletje dat ik hier reeds van speelde. [WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Kemet':
In Kemet ben je onderdaan van een Egyptische godheid en probeer je punten te scoren door je piramidevormige dobbelstenen op te waarderen tot 4, goddelijke hulp bemachtigen, tempels te controleren en - het interessantste - de andere spelers aan te vallen en te winnen: elk gewonnen gevecht als aanvaller levert je een permanent winstpunt op. Eerste met 8 punten wint.
Het spel bestaat in essentie uit een simpel actiepuntenmechanisme waarmee je verscheidene acties kan uitvoeren, maar het is vooral de goddelijke hulp in de vorm van 48 speciale tegels die het spel zijn diepgang verlenen.
En? We hebben dit spel voortijdig moeten afbreken wegens reeds 1u en we waren de laatste spelers... Dit is een spel dat ook heel strategisch kan gespeeld worden en dit was nu de 2de maal dat ik zo'n strategische sessie heb ervaren en ik moet eerlijk zeggen dat het spel dan toch iets minder wordt. Dit spel staat in mijn top 5, maar je moet wel iets meer op gevoel spelen vind ik om het spel leuk en spannend te houden. Als je te hard gaat nadenken vertraagt het spel veel te hard.[WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Agricola':
Iedere speler heeft aan het begin van het spel niet meer dan een houten huis met 2 kamers, waarin twee gezinsleden wonen. De spelers beschikken over een scala aan mogelijkheden om door middel van huisuitbreiding, akkerbouw en veeteelt een comfortabel leven op te bouwen. Ze verzamelen grondstoffen zoals hout en leem, breiden hun gezin met meer mensen uit en zorgen voor voldoende voedsel voor iedereen. Ze ploegen akkers en beplanten deze met graan en groente. Ook houden ze schapen, varkens en runderen.
De speler die aan het einde van het spel de meeste punten met zijn erf scoort en deze dus het beste heeft ontwikkeld, is de winnaar
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)






Achtergrond 'Augustus': 
De spelers zijn afgevaardigden van keizer Augustus, en je doel is de bestaande instellingen in de provincies van het Rijk te onderhouden. Je bent echter ambitieus en wilt de titel consul hebben, die elk jaar door de senaat wordt gekozen. Daarvoor heb je de steun nodig van de meest invloedrijke senatoren en moet je provincies controleren om zoveel mogelijk rijkdom te vergaren. De bais van het spel is een bingo-mechanisme waarbij je kaarten hebt met symbolen op die ook op de fiches staan die elke rond één voor één uit een zak getrokken worden. Bij elk symbooltje dat ook op jouw kaarten staat , kan je er een figuur opzetten in de hoop dat je die kaart (missie) kan vervolledigen. Daarna volgen er eventueel nog speciale acties van die kaart.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Can' stop': 
Can't Stop doet zijn naam eer aan. In dit erg eenvoudige dobbelspel probeer je door dobbelstenen te gooien combinaties te maken van 2 dobbelstenen waarna je je pion plaatst in de rij op het bord met die waarde (een 3 en een 5 wordt rij 8) maar wie niet op tijd stopt, loopt het risico alles wat hij gewonnen heeft met een enkele worp te verliezen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Cyclades':
De spelers zijn krijgsheren van de 5 grote Griekse steden (Athene, Sparta, Kortinthe, Thebes en Argos) in de cycladen eilandengroepen en proberen zo snel mogelijk 2 metropolissen te bouwen. Dit doen ze door elke ronde te bieden op de gunst van de goden en het oproepen van een scala aan mythologische wezen. Afhankelijk van de god wiens gunst ze verkrijgen kunnen ze andere acties uitvoeren. Elke god geeft je io.a. de kans om tegen betaling een bepaald type gebouw neer te zetten op jouw eilanden, 4 verschillende gebouwen veranderen in een metropolis. Athena voorziet je maatschappij van filosofen en 4 daarvan leveren je ook een metropolis op. Daarnaast kan je ook eilanden van een ander veroveren in de hoop hun metropolis over te kunnen nemen.
En? Cyclades is een prachtig vormgegeven spel met een mooi bord, prachtige kaarten, coole plastic leger- en vlootfiguurtjes enz. Het thema is erg goed verwerkt in het spel, niet enkel door de vormgeving, want het komt ook in de spelmechanismen terug. Er is erg veel interactie tussen de spelers: bij het bieden uiteraard, maar je kan ook elkaars eilanden aanvallen, elkaars vloten vernietigen of de mythologische wezens inzetten om je medespelers dwars te zitten. Het spel duurt niet al te lang, maar bevat toch veel mogelijkheden voor tactisch spelen. Conclusie: een aanrader als je houdt van thematische spellen en er tegen kan als je vele werk in één beurt volledig teniet gedaan wordt! Opgepast: niet spelen met je partner als je de huiselijke vrede wilt bewaren ;-) [WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Dragon's gold':
In dit spel zijn de spelers leiders van een team helden bestaande uit 2 ridders, een dief en een tovenaar welke op pad gestuurd worden om draken te verslaan en de door de draken bewaakte schatten te vergaren. De helden hebben elks een andere sterkte en ook de draken hebben een bepaalde sterkte.
Tijdens je beurt leg je een held aan bij een draak en zodra de totaal sterkte van de helden gelijk of groter is dan die van de draak wordt de schat verdeeld. De spelers die de draak mee versloegen hebben dan 1 minuut de tijd om tot een overeenkomst te komen over de verdeling van de schat, komen ze er niet uit dan gaat de schat verloren. Op het einde van het spel krijg je punten afhankelijk van welke combinaties van edelstenen je hebt verworven
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Mangrovia':
In dit meerderhedenspel ben je lid van een stam die leeft in harmonie met de natuur in de mangroven, maar je stamhoofd wordt stilaan ouder. Het is dus tijd om op zoek te gaan naar een volwaardige opvolger! Daarvoor ga je hutten bouwen op belangrijke locaties en amuletten offeren aan de goden. Diegene met het beste inzicht en het meeste invloed zal het nieuwe stamhoofd worden voor de komende generatie!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Port Royal':
In de haven van Port Royal bruist het van het leven en hoop je de deal van je leven te sluiten door te handelen met de binnenkomende schepen. Maar wees niet te hebberig en neem niet teveel risico's, want dan blijf je met lege handen achter. Investeer je winst om de gunsten van gouverneurs en admiraals te verkrijgen of belangrijke personen te ronselen die jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Breid je invloed uit zodat je wellicht een uitnodiging ontvangt voor één van de prestigieuze expedities.
En? Een zeer gemakkelijk uit te leggen spel dat op een zeer korte tijd kan gespeeld worden, twee spelers doen er ca. 10 minuutjes over. Het zorgt voor een gezonde spanning en interactie tussen je medespelers. 
Persoonlijk vind ik dit één van de betere 'fillers' van het laatste half jaar, ik leg deze met veel plezier op tafel en deze was dan ook mijn meest gespeelde spel van januari '15!![DIRK]
En? We zijn altijd geïnteresseerd meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van '7 Wonders':
De spelers bouwen een beschaving op rond één van de 7 wereldwonderen. Dit doen ze door het spelen van kaarten in verschillende categorieën die je bouwmaterialen leveren, oorlogskracht, prestige, kennis enz. en op het einde van het spel op verschillende manieren punten opleveren. Iedereen krijgt in het begin van het spel ook één wereldwonder dat hij kan afbouwen en waar nog extra punten mee gescoord kunnen worden. Een kort spel met prachtige kaarten en een uniek mechanisme om nieuwe kaarten te krijgen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Graantje de voorste': 
Het pluimvee op de boerderij houdt een groot buffet. Alle kippen, parelhoenders,
fazanten, eenden, ganzen en kalkoenen uit de buurt doen mee. Het wordt een waar
festijn! De vossen uit de omgeving denken er ook zo over, maar die hebben duidelijk
een ander beeld van de samenstelling van het menu…
In 6 kippenhokken liggen één of meer graankorrels. De spelers kiezen elke beurt voor een van hun handkaarten. De kleur ervan bepaalt in welk hok ze graan zoeken. De sterkste vogel in een hok pikt alle korrels daar weg. Maar als iemand een vos speelt, eet hij alle vogels in dat hok op! Schijtlijsters ontkomen aan dat lot en slagen er zelfs in om en passant een graankorrel mee te nemen. De speler die aan het einde van het spel de meeste graankorrels en vogels heeft gegeten, wint het spel. 
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Formula D':
Het is je eerste dag in een net gebouwde raceauto die je team het komend raceseizoen gaat gebruiken. en het is jouw taak de wagen te testen op een exclusief circuit, en hoe kan dat beter dan in een race van drie rondjes tegen andere racers? Je moet uitzonderlijke finesse, vaardigheid en moed tonen om deze machtige machine te kunnen besturen. Neem berekende risico's door de optimale snelheid te kiezen en de beste routes in de bochten te nemen. Geef plankgas in de rechte stukken en maak gebruik van de fouten van je tegenstander!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'The Republic of Rome':
Dit spel simuleert de werking van de senaat in het oude Rome. Je probeert als speler jouw factie naar de macht te voeren door economisch en militair de juiste beslissingen te nemen, maar ook door samen te werken met de andere facties zodat het land niet onbestuurdbaar wordt. 
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Coup':
De CIA heeft net de overheid van Guatemala onderuit gehaald en jij bent één van de inwoners die van de chaos gebruik wilt maken om de nieuwe president te worden. Door slim gebruik te maken van bepaalde louche figuren in het land, probeer je de concurrentie uit te schakelen. Als je aan de beurt bent claim je de eigenschap van 1 van de 5 karakters in het spel en je hebt twee omgedraaide karakters voor je liggen. Als niemand beweert dat je een karakter claimt dat niet voor je ligt, is er niets aan de hand en voer je de actie uit. Maar als een andere speler je claim in twijfel trekt, verlies je 'punten' als hij gelijk heeft. Wie als laatste overblijft met punten (influence), is de winnaar.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Volgende spelavond deze zaterdag 2 mei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten