Verslag zaterdag 2 mei 2015

Zaterdag is de opkomst duidelijk lager dan op vrijdag, in het begin waren we met 7, tot Wouter rond 20.30 binnenkwam met zijn kinderen en wat vriendjes en rond half tien kwamen er nog 5 spelers bij. In totaal dus met 13 volwassenen, misschien toch wat meer promotie maken voor onze spelavonden op zaterdag ;-)


Eerst even een bedankje aan de ober van dienst die nog een ongeopend spel thuis had liggen, zelf niet aan het spelen toe kwam en het dan maar ons geschonken heeft. Super bedankt!
Het racespel Ave Caesar gaat met zijn korte speelduur, groot spelersaantal en simpele regels zeker regelmatig op tafel komen!


Nu verder: wat is er zoal gespeeld?

Achtergrond van 'Istanbul':
De handelaren in Istanbul zijn druk in de weer, ze zoeken de kortste weg om hun handkarren te vullen met handelswaren die ze dan kunnen leveren in de markt of in het paleis van de Sultan. Ze doen inkopen op de zwarte markt en proberen met het verdiende geld juwelen te kopen bij de juwelier. Gelukkig hebben ze assistenten die kunnen helpen met het vele werk. Alle handelaren hebben maar één doel: zij willen de eerste zijn die 5 robijnen kan bemachtigen op de bazaar van Istanbul!
En? Begonnen nog eens met Istanbul, wat toch wel een tijdje geleden was. Gekozen voor de willekeurige opstelling omdat er anders vaste routines kunnen ontstaan. Wederom een zeer spannend potje, de winnares had net één beurt voor mij haar vijfde diamant terwijl wij met zen tweeën de volgende ronde uit zouden zijn geweest, de vierde nog een beurt later. Dit is elke keer weer zo'n spannende finish wat dit toch wel tot een heel goed spel maakt. Ook gespeeld binnen een uurtje (zelfs met een snelle opfrissing van de regels voor 2 onder ons) [DIRK]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in  meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Volgende keer maar gewoon met een fototoestel ipv smartphone...


Achtergrond van 'Grog Island':
De spelers zijn piraten die genoeg hebben van het piratenleven en van hun welverdiende rust willen genieten en hun schatten willen investeren in onroerend goed: een winkeltje voor houten benen bijv, of eentje voor haken of kanonskogels? Als het maar opbrengt!
De basis van dit spel is een veilingmechanisme dat draait rond dobbelstenen in 5 kleuren waarvan je de ogen gebruikt om een bod te openen. De volgende speler kan ofwel de dobbelstenen verleggen en zo het bod verhogen ofwel passen en de tegels krijgen van de plaatsen waar de dobbelstenen zijn weggenomen en een pas-actie nemen. In dit biedspel is passen soms krachtiger dan de veiling winnen!
En? Dit is voor mij een verborgen pareltje. Niet veel mensen kennen deze maar ik vind het echt goed. Een biedspel waarbij het soms interessanter is om de bieding niet te winnen en om op het juiste moment eruit te stappen. Door een paar foute inschattingen van de tegenspelers, ik had ze van te voren nog gezegd dat ze tijdig moesten terugtrekken uit de bieding  ;-) heb ik deze met een redelijke grote voorsprong kunnen winnen.[DIRK]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in  meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Colt Express':
De Union Pacific Express heeft net Folsom, New Mexico verlaten, met 47 passagiers aan boord. Kort na het vertrek horen de passagiers voetstappen boven hun hoofd, en daarna schoten. Tot de tanden gewapende bandieten beroven zonder pardon eerzame reizigers van hun geldbuidels en juwelen. Zullen de bandieten hier ongeschonden uit komen? Zullen ze er in slagen om de geldcassettes met de salarissen te roven? Er is echter slechts één bandiet die zijn doel zal bereiken: de rijkste bandiet worden!
En? Afgesloten met een nieuwe aanwinst van mij die ik nog niet gespeeld had (een blind buy dus) namelijk Colt express. Ik had al gezien op diverse filmpjes dat dit een erg leuk spel kan zijn. Gespeeld met de maximum bezetting van 6 spelers, hilarisch spel. Wat een lol aan tafel. Ondanks een paar kleine regelfoutjes en het feit dat ik met zeer ruime achterstand voorlaatste werd kon de pret niet drukken. Deze mag nog dikwijls op tafel komen, topspel ![DIRK]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in  meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Valse Motten':
De spelers starten het spel met 10 handkaarten en als je aan de beurt bent leg je een handkaart op de openliggende kaart in het midden van de tafel met één cijfer hoger of één cijfer lager en voer je eventueel de actie van een mogelijke actiekaart die je legt uit, kan je niet, dan pak je een kaart van de trekstapel. Zodra iemand al zijn kaarten kwijt is, is de ronde over en worden er (min)punten geteld: -1 voor een gewone kaart, -5 voor een actiekaart, -10 voor een valse mot.
So far so good, maar het zou nogal saai zijn als dit alles was. Het unieke aan dit spel is dat je die 10 handkaarten ook mag kwijtgeraken door vals te spelen (in het geval van valse motten moet je zelfs valsspelen om ze kwijt te geraken): een kaart in je mouw stoppen, 2 kaarten tegelijk leggen, een verkeerde kaart spelen enz. Maar pas op, want als de bewaker je betrapt ben je de klos!
En? Ik vind dit een super 'partyfiller', de beste uit de 3 magier-reeks.
In dit spel mag je en ben je soms zelfs verplicht om vals te spelen en dat vraagt zo'n switch in je hoofdt, echt vreemd. Het druist zo in tegen wat je gewoon bent dat je heel veel manieren om vals te spelen en zo kaarten kwijt te raken over het hoofd ziet (wie is eigenlijk aan de beurt?! *pokerface* Ah, ik natuurlijk. */pokerface* :-).
Heerlijk spel, altijd lachen en super spannend als je probeert vals te spelen want de bewaker mag je niet betrappen.
Wel te spelen met het juiste publiek, niet met serieuze gamers, je moet er wel de lol van inzien.[WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in  meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Belfort':
Belfort is een worker placement en een area control spel waarin de spelers architecten zijn die de stad Belfort proberen vorm te geven en daarvoor gebruik maken van elfen, dwergen en kabouters om goede gebouwen te bouwen.
Punten scoor je als je de meerderheid hebt in ofwel één van de districten ofwel in één van je soorten workers (Elfs, Dwarfs & Gnomes). Je plaatst je workers ofwel bij één van de vijf gilden op het bord ofwel op één van je openliggende kaarten ofwel op het grondstoffenbord (waar ook een voordeel geldt als je de meerderheid hebt). Daarna probeer je zoveel mogelijk gebouwen te plaatsen waardoor je de meerderheid probeert te verkrijgen in één van de districten.
Er worden slechts zeven rondes gespeeld waarbij in ronde 3,5 en 7 punten kunnen verdiend worden met meerderheden per district en meerderheden per soort worker.
En? De eerste keer speelde ik dit met 5 en de 2de keer met 3.
5 bleek veel te veel dus leek nu met 3 nog eens een mooie gelegenheid.
De vorige twee keren had ik een dubbel gevoel bij dit spel, enerzijds zie ik dat dit spel eigenlijk wel erg knap in elkaar zit en ondanks de vrij eenvoudige regels toch wel erg veel denkwerk veroorzaakt, maar anderzijds zater er ook wel elementen in die me minder aanspraken. En na dit 3de potje is gebleken dat voor mij persoonlijk de minpunten niet opwegen tegen de pluspunten.
De schaarste aan grondstoffen en actieplaatsen (het is een worker placement) frustreert me, het duurt vrij lang en ook de beurten gaan traag voorbij. Ik blijk er ook ongelooflijk slecht in te zijn en dat komt volgens mij vooral omdat dit zo'n spel is waarbij wat je in het begin van het spel doet (kaarten die je bouwt) cruciaal is voor het verdere verloop van het spel en als je daar al fouten maakt, loopt het niet goed af. En aangezien het in mijn hoofd nogal vrij chaotisch is komt het wel eens voor dat ik een mooi plannetje uitdenk maar als het dan tijd wordt om het uit te voeren ik enkele stappen vergeet uit te voeren en zo de mist in ga. :-(
Ik maakte dus ook nu een planningsfout waardoor ik op het een gegeven moment aan het begin van een ronde zonder geld zat en zonder kaarten en dan kan je in dit spel niets doen... 
Mijn twee tafelgenoten speelden beide voor de eerste keer Kim was redelijk enthousiast, Hartwin had zich wel geamuseerd maar voelde zich meer zoals ik denk ik.
Dit gaat dus in de wachtrij voor de volgende math trade op BGG [WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in  meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Het Stenen tijdperk' + uitbreiding 'Talisman':
De steentijd kenmerkt zich door beginnende akkerbouw, het produceren van grondstoffen zoals hout, leem, goud en zilver en het bouwen van hutten. Handelen wordt steeds populairder en de beschaving ontwikkelt zich in snel tempo. Maar ook traditionele vaardigheden als jagen en het verzamelen van vruchten zijn vereist om stamleden te eten te kunnen geven.
De spelers proberen al deze uitdagingen het hoofd te bieden. Er zijn veel manieren om het doel te bereiken, waardoor iedere speler een andere strategie kan kiezen. Aan het einde van het spel zal blijken welke de juiste was.
En? Het stenen tijdperk is één van mijn favoriete spellen. Het is toegankelijk voor iedereen, ziet er prachtig uit, bevat een mooie combinatie van geluk, strategie en tactiek en zorgt door de dobbelstenen voor de nodige hilariteit als iemand ondanks zijn 5 stamleden toch geen goud weet te dobbelen. Elke ronde moet je terug de afweging maken van waar je je stamleden gaat inzetten en hoeveel je er telkens inzet: ga je ze grondstoffen of voedsel laten verzamelen, ga je ze de akker laten bewerken, werktuigen laten vervaardigen, kindjes laten maken in het 'sexhutje', hutjes laten bouwen of de stamcultuur laten ontwikkelen? Concentreer je al je stamleden op één plaats of verdeel je ze?
Ondanks het 'grote' aantal keuzes zijn ze vaak wel voor de hand liggend, waardoor je ook weer geen hoofdpijn zal krijgen van het denkwerk. Dit spel zou in elke familiespellenkast aanwezig moeten zijn en staat ook niet verkeerd in de kast van een veelspeler. [WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in  meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Carcassonne':
Het Franse Carcassonne is de best behouden middeleeuwse vestingstad. De spelers zijn landheren en zetten hun horigen in om zoveel mogelijk invloed in het gebied te krijgen. Iedere beurt trek je een landtegel die je vervolgens aanlegt aan het steeds groter wordende speelveld. Op de zojuist gelegde tegel mag je vervolgens een horige als struikrover, ridder, monnik of boer plaatsen. Met die horigen, waarvan je er natuurlijk een beperkt aantal hebt, scoor je punten als hun weg, stad of klooster wordt afgebouwd. Ze komen dan terug in de voorraad en zijn direct opnieuw inzetbaar. Lastig wordt het als andere spelers er door het slim plaatsen van landtegels voor zorgen dat je horigen geen mogelijkheden meer hebben om ooit nog in je voorraad terug te keren. Je zult dus goed moeten nadenken, hoe, wanneer en waar je de horigen inzet!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van 'Machiavelli':
Als bouwheer in het oude Italië probeer je zo snel mogelijk 8 gebouwen te bouwen door constant andere personages uit de stad voor je kar te spannen. Dan huur je de diensten in van de koopman, daarna van de bouwmeester en misschien komen de dief en de moordenaar ook wel van pas. Of probeer je het met de koning? Machiavelli wordt gespeeld adhv de speciale eigenschappen die elk karakter heeft. In je beurt kies je een karakter, neem je geld of een bouwkaart en bouw je eventueel een gebouw (voor punten) en/of gebruik je de speciale eigenschap van je karakter. Een erg simpel spel met weeral prachtige kaarten en veel speelplezier! Een pokerface kan hier van pas komen...
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'The Magnates: A Game of Power': 


Wouter, korte achtergrond van dit spel? ;-)


En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Volgende afspraak is vrijdag 15 mei!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten