Verslag vrijdag 15 mei 2015

Er werden aan 5 tafels spellen gespeeld, en deze keer niet zoveel nieuwe spellen.

Achtergrond van 'K2':
In dit spel probeer je tijdens een expeditie van 3 weken 2 klimmers naar de top van de meest dodelijke berg ter wereld te leiden: de K2. Hoe hoger je klimmers geraken binnen die 3 weken, hoe meer punten. Maar zorg dat je op tijd terug naar beneden gaat of je klimmers kunnen op de top komen te sterven door een zuurstoftekort of slecht weer.
Er staat de klimmers heel wat gevaar te wachten: voortdurende weersveranderingen, een verraderlijke route en een gebrek aan zuurstof zullen hun grootste vijand zijn in deze gevaarlijke expeditie.
En? Vorige week voor de eerste maal gespeeld en nu bewust terug op tafel gelegd omdat het me goed bevallen was en omdat de regels er zo wat beter in blijven zitten.
Was weer een erg spannende sessie. Tijdens de vorige expeditie naar de top van de K2 verloor ik een klimmer tijdens noodweer en ik had me voorgenomen om dit niet meer te laten gebeuren - het inlichten van de familie valt me altijd zo zwaar - maar nu door een inschattingsfout en slechte planning warempel 2 klimmers ten onder zien gaan... :-(
Als gevolg hiervan eindigde ik met een schamele 0 punten terwijl Lennert met beide klimmers te top had weten te bereiken en zo de maximum score van 20 kon halen. Mijn voornemen voor volgende keer is om de punten te negeren en gewoon te proberen mijn klimmers 3 weken lang in leven te houden, dat blijkt voor mij al een hele prestatie te zijn. :-) [WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Ninjato':
De 3 invloedrijkste stammen in het oude Japan strijden voor de macht en jij probeert als ninja invloed te verwerven in de familie die de macht grijpt en haar zelfs te helpen dit doel te bereiken. Hiervoor val je clanhuizen binnen, roof je schatten, train je bij de senseï, koop je gezanten van de stammen om en vang je geruchten op die je helpen je doel te bereiken.
Maar pas op, het binnenvallen van de clanhuizen brengt risico's met zich mee, aangezien je op voorhand niet weet hoe zwaar de schatten in de huizen bewaakt worden. Als je voldoende getraind bent, lukt het je misschien om een huis helemaal leeg te roven, maar de kans is groot dat de wachters te sterk zijn en je met één enkele schat weer moet vertrekken.
En?
Dit is één van top 10 spellen en ik weet weer waarom. Erg goed spel. Ziet er prachtig uit, beurten gaan vlot voorbij en het push your luck-gedeelte maakt dat het inbreken in de clanhuizen voor iedereen spannend is. Het spel heeft in essentie redelijk eenvoudige regels, maar bij het inbreken in de clanhuizen komen wel wat kleine regeltjes kijken die toch minstens één iemand aan tafel goed moet beheersen wil je geen fouten maken. Dat is meteen ook het grootste nadeel aan dit spel voor op onze clubavonden: dit kan alleen maar gespeeld worden als ik zelf meespeel want fouten in de 'boekhouding' van de clanhuizen zijn snel gemaakt.

Ik had gedurende het spel 7 vaardigheidstegels weten te bemachtigen en ik had daardoor het spel moeten kunnen winnen ware het niet dat ik bij één van de invallen ipv 5 schatten, maar 1 schat kon scoren doordat ik 2 vaardigheidstegels was vergeten te gebruiken.  Typical. Kwam daar nog eens bij dat we op de een of andere manier Frank de kans hadden gegeven om de 4 kaarten 'schandelijke tegenstanders' te verzamelen waardoor hij op het einde nog eens 24 punten bij kreeg. Omdat ik tijdens het spelen een andere groep Puerto Rico had aangeleerd, was ik tussen mijn beurten wat afwezig waardoor ik dat dus niet opgemerkt had...
Was ook weer een heel spannende sessie en dit blijft één van mijn favoriete spellen.[WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Kemet':
In Kemet ben je onderdaan van een Egyptische godheid en probeer je punten te scoren door je piramides op te waarderen tot 4, goddelijke hulp te bemachtigen, tempels te controleren en - het interessantste - de andere spelers aan te vallen en te winnen: elk gewonnen gevecht als aanvaller levert je een permanent winstpunt op. Eerste met 8 punten wint.
Het spel bestaat in essentie uit een simpel actiepuntenmechanisme waarmee je verscheidene acties kan uitvoeren, maar het is vooral de goddelijke hulp in de vorm van 48 speciale tegels die het spel zijn diepgang verlenen.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Puerto Rico': 
De spelers zijn kolonisten die proberen om rijk te worden op het eiland Puerto Rico door er plantages aan te leggen, fabrieken en gebouwen te bouwen, de geproduceerde goederen te verkopen in het handelshuis of te verschepen naar het thuisland. Dit doen ze door elke rond een andere rol aan te nemen waar een bepaalde actie aan vasthangt, de catch van het spel is dat de acties die bij jouw rol horen ook door je medespelers ogen uitgevoerd worden.
Elk gebouw en elk verscheept goederensteentje levertje je overwinningspunten op. De speler met de meeste overwinningspunten als alle kolonisten op zijn, als alle punten op zijn of als iemand zijn persoonlijke spelersbordje heeft volgebouwd wint het spel.
En? Puerto Rico is een regelrechte klassieker en volledig terecht wat mij betreft. Relatief complexe regels, maar mits een goede uitleg en een eerste rondje om de mechanismen door te hebben valt alles snel in de plooi. Een erg strategisch, maar ook tactish spel: er zijn meerdere wegen naar de overwinning en vooral de verschillende gebouwen maken het spel telkens weer anders en laten je de regels wat verbuigen voor jou persoonlijk. Dit mijn nummer 1 spel en een aanrader voor iedereen![WIM]
En? We zijn altijd geïnteresseerd in meer meningen in indrukken van de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Ticket to Ride: Europe': 
De spelers zijn spoorwegpioniers en proberen spoorverbindingen te leggen tussen grote steden in Europa. Als spoorwegpionier moet je door middel van kaartencombinaties vergunningen bekomen voor het maken van verbindingen waar je dan je treintjes op plaatst om aan te tonen dat het jouw route is. Een makkelijk aan te leren spel met diverse onvoorziene plotwendingen zodat de uiteindelijke winnaar tot op het laatst onbekend blijft… Spanning en plezier voor het hele gezin!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Ave Ceasar':
Duik in de roemruchte geschiedenis van het oude Rome en neem de sensationele en enerverende uitdaging aan! Zes wagenmenners meten hun krachten in de arena van het Circus Maximus. Door het behendig uitspelen van je kaarten en het effectief hinderen van je tegenstanders, jaag je na drie ronden je wagenspan als eerste over de eindstreep en ontvang je de meeste lauwertakken. Na 3 wedstrijden is de meeste gelauwerde menner winnaar van het toernooi.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van 'Linko':
Het meedogenloos spannende actiespel! Heel snel pakken je kaarten van je medespelers af, om aan het einde goed te scoren: je probeert minstens evenveel, maar hogere getallen te leggen dan de anderen al voor zich hebben liggen, zo kan je hun kaarten afpakken.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Mahé':
Dit populaire eiland in de Seychellen is ook zeer geliefd bij schildpadden, ze bezoeken Mahé en leggen er hun eieren. Elke speler zal in dit spel één of meerdere schildpadden rond het eiland bewegen, telkens het strandgedeelte gepasseerd wordt zullen de schildpadden eieren leggen. Hoe meer eieren, hoe beter!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Colloseum': 
In Colosseum ben je een Romeins impresario en richt je grootse spektakels in de arena in, hopende dat zoveel mogelijk toeschouwers zullen opdagen. Je vergaart rijkdom en glorie voor elk spektakel. Die gebruik je om je om nog grootstere dingen op het getouw te zetten. Wie de meeste kijklustigen weet aan te trekken, krijgt de titel van Keizerlijke Impressario en zijn (of haar) naam zal binnen het hele rijk gekend zijn. Maar, let op: om grotere spektakels te huisvesten, zul je ook aan de infrastructuur van je arena moeten werken.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Stenen tijdperk':
De steentijd kenmerkt zich door beginnende akkerbouw, het produceren van grondstoffen zoals hout, leem, goud en zilver en het bouwen van hutten. Handelen wordt steeds populairder en de beschaving ontwikkelt zich in snel tempo. Maar ook traditionele vaardigheden als jagen en het verzamelen van vruchten zijn vereist om stamleden te eten te kunnen geven.
De spelers proberen al deze uitdagingen het hoofd te bieden. Er zijn veel manieren om het doel te bereiken, waardoor iedere speler een andere strategie kan kiezen. Aan het einde van het spel zal blijken welke de juiste was.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Volgende afspraak op vrijdag 19 juni!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten