Verslag vrijdag 19 juni

Weer een mooie opkomst deze van +-23 spelers waardoor er weer heel wat spellen gespeeld zijn.
Een overzicht.

Achtergrond van 'Noblemen':
De spelers zijn de Noblemen uit de titel van het spel en houden zich bezig met hetgeen de adel doet: grond aankopen en verkopen, de konklijke familie omkopen, vakantie nemen, belastingen innen bij hun horigen, bij de koningin op een goed blaadje proberen te staan en uiteraard proberen ze hun prestige te verhogen en te ijveren voor een betere titel tijdens de vele gemaskerde bals georganiseerd door de koningin.
En? Een spel waarbij de verschillende mechanismen heel goed in elkaar verweven zijn: elk van de 7 acties waaruit je tijdens je beurt 1 actie mag kiezen, hebben veel invloed op de andere acties waardoor de volgorde en timing erg belangrijk is. Bepaalde acties zorgen ervoor dat de koningin in jouw landgoed op bezoek komt en elke keer als de koningin van eigenaar wisselt gaat de rondeteller vooruit. Het wisselen van de koninging beïnvloedt dus heel erg de snelheid van het spel en de hoeveelheid acties die je kan doen: als de koningin heel het spel niet wisselt heb je heel veel beurten om je plannetje te volbrengen, maar als de koningin constant wisselt moet je flexibel zijn en je aanpassen. Rudy bleek hier het beste in en won dan ook met een overduidelijke voorsprong.
Een erg goed spel dat met 5 spelers even vlot speelt als met 4. Ondanks de interessante keuzes die je moet maken, gaat het spel vlot vooruit en is er heel weinig downtime.[WIM]






Achtergrond van 'Seventh Hero':
De kaarten in het spel bevatten 7 soorten helden met elk hun eigen sterkte, hun eigen actie en hun eigen missie. De bedoeling is om als eerste 6 verschillende helden voor je te verzamelen. Als je aan de beurt bent stuur je één van je helden op pad om de missie van de held in het midden van de tafel te vervullen, dit betekent dat je aan je buur gedekt een kaart doorgeeft die voldoet aan de missie-eisen (oneven, even, bepaalde getallen enz). Je buur moet dan beslissen of hij die kaart aan zijn heldenteam toevoegt om hem doorschuift naar de volgende speler die dezelfde keuze krijgt. Als je de kaart besluit te nemen en je hebt hem nog niet liggen heb je geluk en mag je hem toevoegen, als je die held daarentegen al voor je hebt liggen gaan beide helden op de aflegstapel. 1x per spel mag je ook de actie van één van je openliggende helden gebruiken.
En? Erg interessante filler die de club gekregen heeft van Pegasus Spiele. Voelt wat aan als love letter vind ik, maar ik kan niet verklaren waarom. Vooral een tactisch spel, dat erg vlot speelt met simpele regels en korte speelduur. Aanradertje, en gelukkig vast in de clubcollectie![WIM]





Achtergrond van 'Russian Railroads':
Dit is een stevig 'treinen'spel waarin de spelers hun Russische spoornet ontwikkelen. Het centrale mechanisme is worker placement. Tijdens het spel probeer je jouw verplaatsingen op het bord te vergroten door middel van extra locomotieven, breid je jouw aantal treinen uit en kun je daarnaast investeren in ontwikkelingen om tijdens het spel meer voordelen te krijgen en extra punten te scoren.
En? Werkertjes zetten is altijd leuk als je kan nemen wat jij per se wil en daarmee de andere spelers afblokt. Een waar puntenfeest is dit: elke ronde bouw je je machine verder uit en scoor je telkens meer en meer punten. Meerdere strategieen en zover ik weet geen dominante hier-win-ik-zeker-mee strategie. Zoals in vele spellen is het kwestie van de goede combinatie van acties te nemen die het verschil maken.
De eerste acties van elke ronde zijn redelijk voorspelbaar omdat er 3 straffere acties zijn: neem 2 geld / huur ingenieur / neem 2 werkers; voor de 4de speler ligt de rest dan wagenwijd open.
Spelersvolgorde is dus van belang, maar hier is dat niet per se een verloren werker: je wordt 1ste of 2de in de volgorde van de volgende ronde en ja mag je werker alsnog plaatsen.
Een relatief snel spel eigenlijk - zelfs met 4.[LUK]






Achtergrond van 'Ra': 
De spelers proberen door het bouwen van monumenten, het aanstellen van farao's, het huldigen van goden en het benutten van de vruchtbaarheid van de Nijl zoveel mogelijk roem te verzamelen.
Dit doen ze door tactisch te bieden op de verschillende fiches die verschijnen. Dit is een biedspel, met vele manieren om te scoren en een hoop tactische mogelijkheden.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Achtergrond van 'Cyclades':
De spelers zijn krijgsheren van de 5 grote Griekse steden (Athene, Sparta, Kortinthe, Thebes en Argos) in de cycladen eilandengroepen en proberen zo snel mogelijk 2 metropolissen te bouwen. Dit doen ze door elke ronde te bieden op de gunst van de goden en het oproepen van een scala aan mythologische wezen. Afhankelijk van de god wiens gunst ze verkrijgen kunnen ze andere acties uitvoeren. Elke god geeft je io.a. de kans om tegen betaling een bepaald type gebouw neer te zetten op jouw eilanden, 4 verschillende gebouwen veranderen in een metropolis. Athena voorziet je maatschappij van filosofen en 4 daarvan leveren je ook een metropolis op. Daarnaast kan je ook eilanden van een ander veroveren in de hoop hun metropolis over te kunnen nemen.
En? Cyclades is een prachtig vormgegeven spel met een mooi bord, prachtige kaarten, coole plastic leger- en vlootfiguurtjes enz. Het thema is erg goed verwerkt in het spel, niet enkel door de vormgeving, want het komt ook in de spelmechanismen terug. Er is erg veel interactie tussen de spelers: bij het bieden uiteraard, maar je kan ook elkaars eilanden aanvallen, elkaars vloten vernietigen of de mythologische wezens inzetten om je medespelers dwars te zitten. Het spel duurt niet al te lang, maar bevat toch veel mogelijkheden voor tactisch spelen. Conclusie: een aanrader als je houdt van thematische spellen en er tegen kan als je vele werk in één beurt volledig teniet gedaan wordt! Opgepast: niet spelen met je partner als je de huiselijke vrede wilt bewaren ;-) [WIM]



Achtergrond van 'Broom Service':
Een spel waarbij je een UPS voor toverdrankjes bent en die naar tovenaars moet brengen. Dit doe je door het spelen van karakterkaarten waarmee je ingredienten kan verzamelen, wolken kan weg toveren, naar andere gebieden kan vliegen en drankjes af kan leveren. Iedere speler kiest per ronde 4 karakterkaarten om te spelen. Bij iedere kaart kan je kiezen tussen een "laffe" en een "dappere" versie. De laffe mag je direct uitvoeren, maar levert minder op, de dappere levert meer op maar kan worden overgenomen door de spelers die na jou komen, waardoor jouw kaart wordt gedeactiveerd voor deze ronde.
De startspeler speelt als eerste een kaart en als hij probeert de dappere versie te spelen heeft de volgende speler de kans om dit ook te doen als hij dit karakter ook bij zijn 4 kaarten had zitten waardoor de eerste speler zijn actie niet mag doen.
En? Hier ben ik ondertussen echt wel fan van. Niet zo moeilijk om te doen maar altijd fun aan tafel, ik speel wel telkens de gevorderde versie met alle kaartjes op het speelbord anders wordt het waarschijnlijk iets te simpel. Vooral het kiezen van 'doe ik deze actie moedig en loop ik het risico om niets te hebben of doe ik de actie laf en krijg ik wel iets maar feitelijk niet genoeg' zorgt voor de nodige hilariteit aan tafel.[DIRK]





Achtergrond van 'Colt Express': 
De Union Pacific Express heeft net Folsom, New Mexico verlaten, met 47 passagiers aan boord. Kort na het vertrek horen de passagiers voetstappen boven hun hoofd, en daarna schoten. Tot de tanden gewapende bandieten beroven zonder pardon eerzame reizigers van hun geldbuidels en juwelen. Zullen de bandieten hier ongeschonden uit komen? Zullen ze er in slagen om de geldcassettes met de salarissen te roven? Er is echter slechts één bandiet die zijn doel zal bereiken: de rijkste bandiet worden! 
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Beasty Bar':
Je probeert zoveel mogelijk dieren naar het feest te sturen. Die moeten daarvoor een tijdje in een rij wachten. Omdat elk dier unieke eigenschappen heeft, verandert de volgorde in de rij nogal eens. Zo vreet een krokodil zich naar voren, pesten apen dieren weg en stapt een giraffe over het dier voor hem heen. De zebra houdt agressieve dieren tegen. Als de rij vol is, mogen de voorste 2 naar binnen, terwijl de laatste in de rij naar huis moet!
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van 'Graantje de voorste':
Het pluimvee op de boerderij houdt een groot buffet. Alle kippen, parelhoenders,
fazanten, eenden, ganzen en kalkoenen uit de buurt doen mee. Het wordt een waar
festijn! De vossen uit de omgeving denken er ook zo over, maar die hebben duidelijk
een ander beeld van de samenstelling van het menu…
In 6 kippenhokken liggen één of meer graankorrels. De spelers kiezen elke beurt voor een van hun handkaarten. De kleur ervan bepaalt in welk hok ze graan zoeken. De sterkste vogel in een hok pikt alle korrels daar weg. Maar als iemand een vos speelt, eet hij alle vogels in dat hok op! Schijtlijsters ontkomen aan dat lot en slagen er zelfs in om en passant een graankorrel mee te nemen. De speler die aan het einde van het spel de meeste graankorrels en vogels heeft gegeten, wint het spel. 
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van 'Sid Meier's Civilization':
Met Civilization kun je zelf een beschaving stichten en moet je proberen deze veilig door de eeuwen heen te loodsen. Bouw steden, legers, breid je territorium uit, voer diplomatieke onderhandelingen en handel met andere volkeren. Zet je naam in de geschiedenisboeken door als eerste de ruimte in te gaan, wereldwonderen te bouwen of de gehele wereld te veroveren. Civilization is gebaseerd op het beroemde en bekroonde computerspel.
En? We zijn altijd geïnteresseerd in de mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel :-) (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 'Bios: Megafauna':
In dit spel beginnen de spelers als protodinosaurussen of protozoogdieren in de verre prehistorie en proberen (tot vier) diersoorten te ontwikkelen en uit te breiden op het spelbord.
De diersoorten worden bepaald door hun voedingswijze, gebit, grootte, agressie, snelheid, mogelijkheid tot zwemmen, gedrag en verworvenheden - waardoor ze aangepast zijn aan hun omgeving en daar aanwezige vegetatie en/of dieren om zo te overleven.
Door gebeurtenissen komen er telkens nieuwe planten en dieren in het spel, waardoor tevens andere planten en dieren verdwijnen. Daardoor verandert ook de omgeving en wordt er steeds gecontroleerd of de spelers hun dieren in die gewijzigde situatie kunnen overleven.

De spelers worden dus constant geconfronteerd met onderlinge competitie en milieuveranderingen, waarop ze hun soorten dienen te muteren en aan te passen. Op het einde van de vier ronden wordt er telkens een balans opgemaakt: hoe meer dieren op het bord (meest verspreid in het landschap en meest aanwezig op de eigenschapssporen), hoe meer punten een speler krijgt.
In dit spel is het vooral opboksen tegen de omstandigheden van het spelbord en dus eerder in beperkte mate in competitie met de medespelers. Afkoeling van de aarde, waardoor de ijskap verder oprukt, diersoorten dwingt te verhuizen en landschappen veranderen... De realistische maar desastreuze veranderingen stellen de spelers voor een stevige uitdaging om hun diersoorten te ontwikkelen en uit te breiden.
En? Na een snelle uitleg van het licht chaotisch uitziende spelbord en de onderdelen, startten Dave en ik aan ons 'gevecht' tegen Moeder Natuur en haar nukkige buien. De populaties van Dave zijn dino's en mijn zoogdieren gaan jojo-gewijs op en neer door de wisselende omstandigheden en mutaties van onze dieren. Door de spelomstandigheden worden we snel in onderlinge concurrentie gedwongen op de te weinig aanwezige landschappen waarvoor onze dieren aangepast zijn. En dan slaat het noodlot bikkelhard toe: mijn zoogdieren worden uitgeroeid en Dave overleeft met een minimum aan dino's de eerste ronde en pakt als enige punten (geen dieren op het bord betekent geen punten krijgen...). Uiteindelijk startten de zoogdieren nog zo'n drie keer tijdens het spel terug op het spelbord, maar telkens - jawel - complete extinction... zodat ik een onoverbrugbare puntenkloof aanschouw tegen het einde van het spel.

OK - ondanks een deplorabel spel voor mijn zoogdieren blijf ik dit wel een leuk maar vooral uitdagend spel vinden. Je dient steeds je mogelijkheden te optimaliseren, zonder te overdrijven (teveel eigenschappen bezitten kan nefast zijn: bij een catastrofe gaan dieren met een bepaald aantal eigenschappen gewoonweg verloren...). Je mag je niet blindstaren op het abstracte, ietwat eigenaardig gekleurde spelbord en componenten - uiteindelijk kijk je daar doorheen en dien je met de gegeven situatie en mogelijkheden (zoals aan te schaffen eigenschappen die je diersoort laten muteren) zo optimaal mogelijk om te gaan. En de grote pech die je ervaart door catastrofes en zware veranderingen maken dat het spel toch wel spannend en moeilijk voorspelbaar is - en dat voor alle spelers tegelijk, zonder één speler te ontzien.
Met dit spel heb ik Dave toch overtuigd en we gaan het dus nogmaals spelen - liefst dan wel in de optimale bezetting van vier spelers. Al zal Dave's enthousiasme natuurlijk ook te maken hebben met zijn spelgeluk en puntenaantal... [WOUT]



Achtergrond van 'Martian Dice:
"Your mission, Martians, is to swoop down on the pathetic denizens of the primitive planet Earth and scoop up as many of the inhabitants as you can manage. We are interested in samples of the Chicken, Cow, and Human populations so that we can determine which of them is actually in charge. The Earthlings might manage to put up a feeble defense, but surely nothing that a small taste of your Death Rays can't handle. Make Mars proud – be the first Martian to fill your abduction quota!"

Deze inleiding geeft al direct het eenvoudige en ludieke karakter van dit dobbelspel weer: in Martian Dice werp je met 13 dobbelstenen om zo telkens Mensen, Kippen en Koeien te 'ontvoeren', zonder dat je verslagen wordt door het mensenleger.
Telkens je na een worp dien je eerst alle geworpen Tanks terzijde te leggen - dit is het mensenleger die je invasie poogt tegen te houden. Daarnaast mag je één groep van dezelfde soort opzij leggen: ofwel één van de groepen die je ontvoeren wil (Mensen, Kippen of Koeien), ofwel Death Rays (Dodelijke Stralen) - je eigen ruimteschepen die tegen het mensenleger vecht: per ruimteschip neutraliseer je één Tank. Op het moment dat je het mensenleger verslaat (evenveel of meer ruimteschepen dan Tanks), krijg je punten voor al je ontvoerde figuren - waarbij je een bonus ontvangt, indien je alle drie soorten (Mensen, Kippen èn Koeien) te pakken kreeg!
En? Een eenvoudig push-your-luck dobbelspel, waarbij je je mogelijkheden (risico's?) moet afwegen om zoveel mogelijk punten te scoren. Weinig denkwerk, veel ludiciteit. Een ideale filler (of ender in ons geval: om de avond af te ronden, ipv als tussendoortje) die best gesmaakt werd door de enige twee deelnemers. Natuurlijk hierbij (net als bij Bios:Megafauna): hoe meer zielen, hoe meer vreugd - maar de vreugde onder ons twee, Dave en ik, werd duidelijk gezien en gehoord, want toeschouwers kwamen ons dobbelplezier mee aanschouwen. [WOUT]

Volgende afspraak is 17 juli!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten