Verslag 17 oktober 2014

Met 22 spelers op deze avond weer iets minder dan we de laatste maanden gewoon zijn, maar dat mocht de pret niet drukken!
Verspreid over 5 tafels werden er weer heel wat fijne spellen gespeeld!
Ondanks de voorspelling in de aankondigingsmail zijn er toch maar weinig Essen-releases op tafel gekomen, vnl omdat het grootste deel van de Essen-gangers nog geen tijd had gehad om de spellen te bestuderen of ze zelfs maar uit de plastic te halen en te 'unpunchen'. :-)
Maybe next time!

Glenn en Ilke komen van verre en zijn altijd geïnteresseerd in de iets zwaardere spellen, dus gelukkig dat we deze keer het erg goede 'Nieuw Amsterdam' bijhadden. Ook Kim en Luk hadden wel interesse en schoven ook aan deze tafel aan. Omdat dit spel nogal lang duurt en de eerste 2 speler zoals gezegd van ver moeten komen, zijn zij hierna naar huis vertrokken. Luk en Kim hebben zich met z'n tweetjes nog geamuseerd met de Essen-release 'Rolling Japan' en het 2-spelerspel 'Shanghaien'.

Achtergrond van Nieuw Amsterdam:
In dit spel zijn de spelers landeigenaren in dienst van de West-Indische Compagnie en verdienen ze punten voor het land dat ze ontginnen, voor de verkiezingen die gehouden worden in de stad Nieuw Amsterdam en voor de dierenhuiden die ze naar de Oude Wereld laten verschepen. Spelers doen mee aan spannende veilingen om in de stad acties uit te voeren (kantoren bouwen en verkiezingen houden), om op het land acties uit te voeren (extra land verwerven en het land ontginnen voor landbouw) en om te handelen (huiden kopen van de Lenape Indianen en verschepen naar Europa). Ook zullen de spelers gebruik moeten maken van de voordelen van speciale acties die in de verschillende districten beschikbaar zijn.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)






Achtergrond van Rolling Japan:
In dit lichte dobbelspel hebben alle spelers een kaart van Japan voor zich liggen die gevuld moet worden met de nummers die gedobbeld worden. Maar aangrenzende gebieden mogen geen getallen hebben die met meer dan 1 verschillen dus je moet goed in het oog houden hoe de gebieden aan elkaar grenzen om zo te beslissen welke nummers te gebruiken. Je kan risico's proberen te nemen of op veilig spelen, als je kaart uiteindelijk maar op de beste manier gevuld is!
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Geen sfeerfoto's van dit korte dobbelspel wegens voorbij voordat de fotografen van dienst er erg in hadden...




Achtergrond van Shanghaien:
In de tijden dat piraterij welig tierde gebeurde het wel eens dat dronken matrozen de volgende ochtend ontwaakten in de kajuit van een kapitein die hen had 'aangeworven' in de kroeg. Omdat deze ronselmethode zich vooral afspeelde in de haven van Shanghai kreeg ze de naam Shanghaien.
In dit 2-spelerspel zijn de spelers elk een ronselaar die matrozen van verschillende nationaliteiten moeten aanwerven om hun bemanning samen te stellen. Nadat ze 8 keer een kroeg zijn binnengevallen is de bemanning compleet. De speler die de beste manschappen tot zijn beschikking heeft is de winnaar van dit dobbelspel.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)

Geen sfeerfoto's van dit korte dobbelspel wegens voorbij voordat de fotografen van dienst er erg in hadden...



Aan een andere tafel hadden ik en Dirk de eerste Essen-release van de avond opgesteld zijnde 'Grog Island' en aangezien Senne en Kaat nog op zoek waren naar een tafel om bij aan te sluiten hebben we hen hartelijk uitgenodigd met ons piraatje te komen spelen. :-)
Hierna speelden we nog 'De Paleizen van Carrara' uit de vaste clubcollectie zodat dit ook voor de eerste keer op tafel kon komen.

Achtergrond van Grog Island:
De spelers zijn piraten die genoeg hebben van het piratenleven en van hun welverdiende rust willen genieten en hun schatten willen investeren in onroerend goed: een winkeltje voor houten benen bijv, of eentje voor haken of kanonskogels? Als het maar opbrengt!
De basis van dit spel is een veilingmechanisme dat draait rond dobbelstenen in 5 kleuren waarvan je de ogen gebruikt om een bod te openen. De volgende speler kan ofwel de dobbelstenen verleggen en zo het bod verhogen ofwel passen en de tegels krijgen van de plaatsen waar de dobbelstenen zijn weggenomen en een pas-actie nemen. In dit spel is passen soms krachtiger dan de veiling winnen!
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van De Paleizen van Carrara:
Het Italië van de 16e eeuw. Architecten creëren samen met kunstenaars gebouwen die de tand des tijds kunnen doorstaan en die tot op de dag van vandaag wereldberoemd zijn. Om die gebouwen te bouwen heeft men één type steen in het bijzonder nodig: marmer! En niet zomaar marmer maar het puurste en mooiste, het marmer uit Carrara! In "de paleizen van Carrara" bouwen de spelers gebouwen in diverse Italiaanse steden. Ze kopen de bouwstenen op de markt, die voor iedereen iets te bieden heeft. Mooi wit marmer is duur, terwijl normale stenen vaak gratis verkrijgbaar zijn. Met deze keuze bepalen de spelers echter ook in welke stad ze kunnen bouwen en welke winst ze kunnen behalen.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)


Sfeerbeeld volgt nog



De familie Moonen was met Steven, Rita, Veerle en Elly zoals altijd ook weer van de partij en hadden zelfs een nieuw familielid (???) kunnen overtuigen om mee te komen (goed bezig!!!) en haalden 'Piratenbaai' nog eens boven om daarna 'Ticket to Ride: Europe' nog eens te spelen.

Achtergrond van Piratenbaai:
Legendarisch door talloze plunderingen en de favoriete schuilplek voor boekaniers van allerlei slag, hebben de Piratenbaai en de omringende eilanden altijd al gesproken tot de verbeelding van jongelui met een hart voor de zee. Zo bevind je je op een ochtend aan boord van een schip dat maar nauwelijks de afgelopen winterstormen heeft overleefd en dat je wat hebt opgekalefaterd. Terwijl je koers zet naar de Piratenbaai zijn je ogen reeds vol van de schatten en de roem die je gaat vergaren, je longen gevuld met zilte zeelucht...
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van Ticket to Ride: Europe:
De spelers zijn spoorwegpioniers en proberen spoorverbindingen te leggen tussen grote steden in Europa. Als spoorwegpionier moet je door middel van kaartencombinaties vergunningen bekomen voor het maken van verbindingen waar je dan je treintjes op plaatst om aan te tonen dat het jouw route is. Een makkelijk aan te leren spel met diverse onvoorziene plotwendingen zodat de uiteindelijke winnaar tot op het laatst onbekend blijft… Spanning en plezier voor het hele gezin!
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Rudy, Jeroen, Tim, Melissa en Wouter begonnen de avond met Senator (dat Rudy enkele weken ervoor gewonnen had op het spellentornooi in Merksplas) en gingen dan verder met Las Vegas en 7 Wonders.

Achtergrond van Senator:
De spelers nemen de rol aan van een senator in de Oude Romeinse Senaat en worstelen met de vele problemen in het Rijk. Ze proberen zo veel mogelijk eer te vergaren door zo veel mogelijk agenda’s te voltooien. 
Uiteraard zullen je tegenstanders dit proberen te verhinderen door hun invloed, eigen agenda’s en huurmoordenaars te gebruiken. Als het jou lukt om de meeste agenda’s te voltooien, win je het spel! Ontbind de Senaat en wordt de nieuwe keizer van het Romeinse Rijk.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Achtergrond van Las Vegas: 
De spelers kruipen in de rol van overmoedige gokkers die, in de glitterwereld van Las Vegas, hun dobbelgeluk beproeven. Zes casino's kunnen worden bezocht, elk casino toont een ander dobbelgetal. En ook de geldbedragen die je er kan winnen, zijn meestal heel verschillend. Ronde na ronde komen dezelfde vragen: Waar zal ik mijn dobbelstenen plaatsen om daar de meerderheid te hebben? Op welke casino's hebben mijn medespelers hun dobbelstenen gezet? En waar kan ik een tegenstander nog net een flinke som afsnoepen en in de eigen pocket steken? Maar opgepast, want zoals zo vaak in een wedstrijd om de vetste pot loopt het op het einde mis en is er bij gelijkstand voor de eerste plaats een lachende derde die met de buit gaat lopen.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van 7 Wonders: 

De spelers bouwen een beschaving op rond één van de 7 wereldwonderen. Dit doen ze door het spelen van kaarten in verschillende categorieën die je bouwmaterialen leveren, oorlogskracht, prestige, kennis enz. en op het einde van het spel op verschillende manieren punten opleveren. Iedereen krijgt in het begin van het spel ook één wereldwonder dat hij kan afbouwen en waar nog extra punten mee gescoord kunnen worden. Een kort spel met prachtige kaarten en een uniek mechanisme om nieuwe kaarten te krijgen.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)




Aan de laatste tafel begonnen Nico, Maarten, Geert, Frank en achteraf ook Hartwin met de 3de Essen-release van de avond 'The Builders: Middle Ages' om daarna het erg mooi uitgevoerde 'Cleopatra en het genootschap van architecten' van Days of Wonder (dezelfde uitgeverij die ook Piratenbaai uitgebracht heeft) te spelen, waarna ze verder gingen met het clubspel 'Asara' en Nico, Hartwin en Wouter afsloten met het nieuwe 'Office 21'

Achtergrond van The Builders: Middle Ages
In dit spel leiden de spelers een team van bouwvakkers in de middeleeuwen (tijdens je beurt te kiezen uit een rij kaarten) die proberen zoveel mogelijk gebouwen in de stad af te werken (tijdens je beurt te kiezen uit een rij gebouwen). De gebouwen vragen om bepaalde expertise in schrijnwerk, tegelen, architectuur en metselarij en door het vakkundig uitsturen van je bouwvakkers naar de juiste gebouwen probeer je zoveel mogelijk prestigieuze gebouwen af te werken voor punten of voor meer ervaring in één van de vier expertisegebieden.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)



Achtergrond van Cleopatra en het genootschap van architecten:
De spelers zijn bouwmeesters in het oude Egypte die onder toezicht van Cleopatra bouwen aan een nieuw paleis. De spelers proberen zoveel mogelijk eer te vergaren door de mooiste stukken van het paleis te bouwen zoals de zuilengalerij, de sfinxen, de obelisken, de troon enz.
Corrupte handlangers en bouwmaterialen van dubieuze oorsprong helpen de bouwmeesters vooruit, maar pas op, de meest corrupte bouwmeester wordt genadeloos aan de krokodillen gevoederd en en doet dus niet mee met de strijd voor de grootste bouwmeester.
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





Achtergrond van Asara:
In Asara – het land van duizend torens – creëer je als architect mooie hoge torens. Je probeert de beste torendelen te bemachtigen voordat een medespeler die te pakken krijgt om daarmee jouw torens te bouwen. De torens bestaan uit drie soorten onderdelen. Ze moeten altijd bestaan uit een basis en een torenspits met daartussen geen, één of meer tussenstukken in dezelfde kleur. Sommige torendelen hebben gouden ornamenten die je extra aanzien bij de kalief opleveren. 
En?  Mening en indruk van het spel en de sessie van iemand aan de tafel? (mailen naar spelhamels@hotmail.be)





En toen zat de avond er op! Ik had het idee dat iedereen zich weer geamuseerd heeft en hopelijk volgende keer weer dezelfde opkomst en misschien nog een tikkeltje groter. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten