Verslag 15 februari 2013

Verslag van de 6de bordspelavond van de Spelhamels in taverne Den Anker te Beerse.
En één met goed nieuws: deze maand bijna een verdubbeling van het aantal deelnemers! Van 9 naar 16! Voor een deel te danken aan spellenclub 't Gezelschap uit Merksplas die ons met een delegatie van 4 spelers kwamen vervoegen.
We gaan in stijgende lijn! Hopelijk elke keer wat meer!

Meer deelnemers resulteert uiteraard in meer spellen die er gespeeld zijn.
Een overzicht.

De deelnemers verdeelden zich voor de eerste spellen over 4 tafels, waar telkens verschillende spellen gespeeld werden. Aan één tafel werd er begonnen met het kaartspel 'Evolution: The origin of species': een wetenschappelijk onderbouwd spel! Er werd ook ineens de uitbreiding' Time to Fly' aan toegevoegd.

Evolution: the Origin of Species
Achtergrond van: 'Evolution: The Origin of Species':
In dit spel ben je zelf de drijvende hand achter de evolutie. Je brengt organismen in de wereld en laat hen evolueren door er mutaties en eigenschappen op te spelen. Zo kan je van je organisme een vleeseter maken, het een goede vetlaag geven,  vinnen geven, giftig maken enz. In de tweede fase van het spel moeten de organismen gevoed worden met voedsel uit de (beperkte!) voorraad voedsel. Een vleesetend wezen kan daarentegen wezens van andere spelers als voedsel gebruiken. Tenzij de andere spelers zich daartegen beschermd hebben door hun wezens giftig of erg groot te maken.
En? mening en impressie van iemand aan de tafel?
Engelstalige review 'Evolution: the Origin of Species'


Toen ze daarmee klaar waren was er nog tijd voor een korte 'filler', nl. het vorig jaar door White Goblin Games uitgebrachte kaartspel 'Little Devils'.

Achtergrond van 'Little Devils':
Iedereen vindt het leuk om elkaar eens lekker te plagen en te pesten. In dit spel probeer je de andere spelers met vervelende kaarten op te zadelen. Ieder duiveltje is een strafpunt. Maar pas op: je ontkomt zelf ook niet aan de “duivelse” plannen van je tegenspelers. Little Devils is een duivels leuk slagenspel dat je blijft spelen…
En? mening en impressie van iemand aan de tafel?
Review van 'Little Devils'

Tegelijkertijd werd er aan een andere tafel duchtig doorgespeeld, want daar zijn ze tot wel 3 spellen geraakt in dezelfde tijdsspanne.
Zowel Gesjaakt, Ra en Verflixxt (That's Life) gingen er in dezelfde tijd door.

Gesjaakt
Achtergrond van Gesjaakt (No thanks):
Een oersimpel kaartspelltjes met genummerde kaarten en fiches. Elke kaart levert minpunten op dus niemand wil eigenlijk kaarten. Maar in je beurt moet je kiezen: ofwel de openliggende kaart nemen ofwel één van je 11 fiches op de kaart leggen. De persoon die besluit de kaart te nemen krijgt ook alle fiches op de kaart (en kan dus later vaker passen). Maar als je een rijtje van opeenvolgende kaarten hebt liggen op het einde van het spel, telt enkel de laagste kaart van de rijtje mee als minpunt.
En? mening en impressie van iemand aan de tafel

Verflixxt
Achtergrond van Verflixxt (That's Life):
Er worden drie soorten tegels in een rij achter elkaar gelegd: mintegels, plustegels en gelukstegels. Elke speler heeft 3 pionnen. In een beurt gooi je met een dobbelsteen en verplaats je één van je pionnen het aantal tegels dat de dobbelsteen aangeeft. So far so good. De catch zit hem in het feit dat je wanneer je de laatste bent die een tegel verlaat de tegel moet nemen. Dat kunnen dus ook ongewild mintegels zijn.
That's life, soms zit het mee, en soms helemaal niet...
En? mening en impressie van iemand aan de tafel


Ra
Achtergrond van Ra:
De spelers proberen door het bouwen van monumenten, het aanstellen van farao's, het huldigen van goden en het benutten van de vruchtbaarheid van de Nijl zoveel mogelijk roem te verzamelen.
Dit doen ze door tactisch te bieden op de verschillende fiches die verschijnen. Dit is een prachtig biedspel, met vele manieren op te scoren en een hoop tactische mogelijkheden.
En? mening en impressie van iemand aan de tafel

Ondertussen werd er aan een andere tafel in dezelfde tijdsspanne Egizia gespeeld, een ander op Egypte geïnspireerd spel gespeeld. Toeval? Of was het een thema-avond ;-)
Egizia
Achtergrond van Egizia:
We bevinden ons in het jaar 2707 voor het begin van onze jaartelling. Invloedrijke handelaars en bouwmeesters reizen met hun schepen over de Nijl. Jij bent één van hen en probeert arbeiders te werven en stenen te krijgen om een bijdrage te kunnen leveren aan de machtige bouwwerken die aan de oevers verrijzen. De concurrentie is echter groot en daarom zul je de juiste bouwplaatsen uit moeten kiezen. Wie hierin het beste slaagt, krijgt de meeste punten en wint Egizia

En? Een worker placement spel met een leuke twist! Je vaart de Nijl af waar je boten een voor een afmeren aan een aanlegplaats waar je acties kan uitvoeren. De twist is dat je volgende boot steeds verder stroomafwaarts moet liggen dan de vorige. Dat zorgt voor een race naar de goede plekken die je absoluut wil hebben. Tevens zijn er einde-spel bonuskaarten, zodat het geheel een aangename mix wordt van punten sprokkelen en de speler met de beste combinatie wint.
Voor uitgebreidere regeluitleg: zie 'opmerkingen' onderaan op dit bericht.
[LUK]
Review van Egizia

Aan de laatste tafel was het iets minder druk, want daar werd het tweepersoonsspel Jaipur nog eens gespeeld en sloten ze af met Thunderstone.

Voor Jaipur verwijs ik u door naar het verslag van onze vorige spelavond, waar dit spel wel 2x werd gespeeld (een mogelijke indicatie voor de kwaliteit van dit spel?).

Thunderstone
Thunderstone is 'heel andere koek' zoals we zeggen. Terwijl Jaipur een vredig spel is over handelaars in India, is Thunderstone een fantasyspel waarin je met een groep krijgers een kerker in trekt op zoek naar de 'dondersteen'.

Achtergrond van Thunderstone:
Thunderstone is een deckbuilding spel. Je bouwt een deck van helden, voorwerpen en dorpsbewoners op om de kerkers van de Doom Knights in te trekken. Tijdens het verslaan van je tegenstanders verwerf je krachtige wapens en nieuwe heldenklassen. Claim de beste kaarten en misschien slaag je in het opzet om te overleven en de Thunderstone te bemachtigen.

En? mening en impressie van iemand aan de tafel?

Na deze spellen werd er gewisseld van tafelbezetting en werd er aan elke tafel nog één spel bovengehaald om  de avond af te sluiten.

We zijn dan wel een 'bordspel'club, maar er werden vanavond wel veel meer kaartspellen gespeeld dan bordspellen. Geen probleem, want ook die horen bij de bezigheden van onze club.
Aan de eerste tafel werd er afgesloten met 7 Wonders met de Leaders-uitbreiding.

7 Wonders
Achtergrond van 7 Wonders:
De spelers bouwen een beschaving op rond één van de 7 wereldwonderen. Dit doen ze door het spelen van kaarten in verschillende categorieën die je bouwmaterialen leveren, oorlogskracht, prestige, kennis enz. en op het einde van het spel op verschillende manieren punten opleveren. Iedereen krijgt in het begin van het spel ook één wereldwonder dat hij kan afbouwen en waar nog extra punten mee gescoord kunnen worden. Een kort spel met prachtige kaarten en een uniek mechanisme om nieuwe kaarten te krijgen.

En? mening en impressie van iemand aan de tafel

Aan de andere tafel besloten ze naar de middeleeuwen te trekken met Machiavelli, weeral een kaartspel, maar wel één van de betere! Het leuke aan Machiavelli is dat je het tot 7 spelers kan spelen! Ideaal voor die avonden waarop er iets meer volk opduikt dan gepland en je in 2 groepen verdelen geen optie is, al was het maar voor de gezelligheid.

Achtergrond van Machiavelli:
Machiavelli
Als bouwheer in het oude Italië probeer je zo snel mogelijk 8 gebouwen te bouwen door constant andere personages uit de stad voor je kar te spannen. Dan huur je de diensten in van de koopman, daarna van de bouwmeester en misschien komen de dief en de moordenaar ook wel van pas. Of probeer je het met de koning? Machiavelli wordt gespeeld adhv de speciale eigenschappen die elk karakter heeft. In je beurt kies je een karakter, neem je geld of een bouwkaart en bouw je eventueel een gebouw (voor punten) en/of gebruik je de speciale eigenschap van je karakter. Een erg simpel spel met weeral prachtige kaarten en veel speelplezier! Een pokerface kan hier van pas komen...

En? mening en impressie van iemand aan de tafel?

En om dit verslag af te ronden nóg een kaartspel: Uchronia.
Uchronia (resource card)

Achtergrond van Uchronia:
Een verborgen stad diep in de jungle waar dinosauriërs en mensen samenleven en werken aan gebouwen. Klinkt interessant, niet? Een beetje gelijkend op Machiavelli in die zin dus dat je ook gebouwen moet bouwen. Punten verzamel je ook hier door de punten op je gebouwen, maar ook door het controleren van monopolies en de speciale eigenschappen van de gebouwen.

En? Een euro card game pur sang. Het gaat er om, om een efficiëntere combinatie van Activities en gebouwen op te zetten dan de andere spelers. Het duurt even voor je de werking van deze combinaties door hebt – en typisch begin je frank pas te vallen tegen het einde van het eerste spel.
Wellicht waarom het niet zo direct gesmaakt werd. 
Kortom een beetje een averechts spel, dat vrij snel speelt, omdat je als speler telkens maar 1 soort actie doet (maar soms wel meerdere keren na mekaar in dezelfde beurt).
Voor uitgebreidere regeluitleg: zie 'opmerkingen' onderaan op dit bericht.
[LUK]

Hopelijk volgende keer weer minstens evenveel spelers!
Als je aanwezig was, reageer dan gerust hieronder me je eigen mening over de gespeelde spellen!
Tot volgende maand!

2 opmerkingen:

  1. Regeluitleg UCHRONIA:
    De resource kaarten kun je 3 manieren gebruiken:
    · Bovenste deel van de kaart = als Activity: bonus actie
    · Middelste deel van de kaart = als Command: de actie die je uitvoert
    · Middelste deel van de kaart = als Grondstof

    Een deel van deze kaarten ligt steeds in het midden van de tafel [= Forum].
    Je kan grondstoffen krijgen door de volgende acties:
    · Een grondstofkaart van het Forum nemen
    · Een grondstofkaart uit je hand neerleggen
    · Een grondstofkaart van een of meerdere medespelers stelen en/of van het Forum
    Grondstoffen kan je met een 4de actie “promoveren” tot Activities.
    En de 5de actiemogelijkheid = Bouwen: de eerste keer neem je een nieuw gebouw van het midden; in volgende rondes kan je daar de nodige grondstoffen aan toevoegen tot het gebouw afgewerkt is. Vanaf dan levert het punten op EN kan je de actie van het gebouw uitvoeren.
    Een laatste mogelijkheid is om je hand terug aan te vullen tot 5 kaarten; in dit geval mag je eerst 1 bonusactie doen indien een andere speler op zijn Command Center een actiekaart heeft liggen waarvoor jij reeds een Activity-kaart hebt liggen

    Het gaat er om, om een efficiëntere combinatie van Activities en gebouwen op te zetten dan de andere spelers.
    Vooral Activities spelen daarbij een grote rol: als je 2 “bouwen” Activities heb en je voert de Bouwen-actie uit, dan mag je zelfs 3 keer de Bouwen-actie uitvoeren omdat elk van die Bouwen-activities een Bouwen-bonusactie opleveren.
    Tevens hebben gebouwen bepaalde mogelijkheden die je extra voordelen geven.
    De combinatie van beide maakt het verschil.
    [LUK]

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Regeluitleg EGIZIA
    Je vaart de Nijl af waar je boten een voor een afmeren aan een aanlegplaats waar je:
    - Een actie uitvoert
    - Een kaart kan oppikken met een onmiddellijk, eenmalig of altijddurend voordeel
    - Later kan mee bouwen
    De twist is dat je volgende boot steeds verder stroomafwaarts moet liggen dan de vorige. Dat zorgt voor een race naar de goede plekken die je absoluut wil hebben.

    Ondertussen maak je je bouwploegen steeds sterker omdat je die inzit voor gebouwen en de hogere levels steeds meer mankracht vereisen.

    Die bouwploegen hebben uiteraard voedsel nodig en dat wordt bepaald door graanvelden die niet allemaal ideaal liggen: afhankelijk van de waterstand van de Nijl zullen bepaalde graanvelden wel of net niet voedsel produceren.

    tevens zijn er einde-spel bonuskaarten, zodat het geheel een aangename mix wordt van punten sprokkelen en de speler met de beste combinatie wint.
    [LUK]

    BeantwoordenVerwijderen